۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
تغییرات تدریجی؛ تحولات دائمی

مردم در گوشه و کنار جهان تلاش می‌کنند بخش اعظمی از فضاهای عمومی اطراف خود را که بیش از نیم قرن در مالکیت مطلق خودروها قرار داشته است آزاد کنند و در این مکان‌ها فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و سایر فعالیت‌های محبوب خود را انجام دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی اغلب برای ایجاد تغییراتی خاص در یک بافت شهری هزینه‌هایی بسیار بالا و مدت زمانی طولانی صرف می‌کنند که ممکن است حاصل کار آن‌ها خیلی مطابق میل شهروندان نباشد. این در حالی است که در چند سال اخیر مردم در بسیاری از نقاط جهان به رهبری معماران و برنامه‌ریزان شهری تلاش کرده‌اند پروژه‌هایی آزمایشی در پیش گیرند و به طور موقت به زیباسازی یا ایجاد تحول در یک منطقه بپردازند. البته بسیاری از این پروژه‌های کوتاه مدت به حدی از استقبال مقامات رسمی و مردم برخوردار شده که شکل دائمی به خود گرفته است. یکی از بهترین نمونه‌های پروژه‌های آزمایشی تغییر کاربری خیابان‌ها بوده است که برای این کار تغییر فرهنگ و نگرش مردم یک اولویت بشمار می‌رود؛ سهیم‌سازی مردم در پیاده‌سازی پروژه‌های آزمایشی شهری باعث می‌شود آن‌ها هر چه سریع‌تر و بهتر خود را با تغییرات جدید در محل سکونتشان سازگار کنند. در ادامه بعضی از بهترین پروژه‌های آزمایشی انجام شده که تغییراتی دائمی را برای شهرها به وجود آورده است شرح داده می‌شود:

پروژه‌های "نه به خودرو" در ونکوور

شهروندان کلانشهر ونکوور کانادا نیز مانند بسیاری از مردم جهان تلاش کرده‌اند کاربری خیابان‌ها را تغییر دهند و آن‌ها را به فضاهایی برای انجام فعالیت‌های مختلف و گردهمایی‌ها اختصاص دهند. در یکی از پروژه‌های آزمایشی که در این خصوص انجام گرفت، خیابان Robson به طور موقت روی تمام وسایل حمل و نقل موتوری بسته شد و به میدانی برای گردهمایی مردم تبدیل شد. بسته شدن این خیابان روی خودروها به مدت پنج سال و تنها در فصل تابستان صورت می‌گرفت و سپس در اولین هفته دسامبر، این خیابان دوباره به بزرگراهی برای تردد وسایل حمل و نقل موتوری تبدیل می‌شد. پس از گذشت پنج سال از پیاده‌سازی پروژه آزمایشی فوق در نهایت خیابان Robson برای همیشه روی خودروها بسته شد و به مکانی برای برگزاری رویدادها، فعالیت‌ها و کسب و کارهای مختلف اختصاص داده شد.

بازپس‌گیری رودخانه سن در پاریس

از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶، شهردار پاریس در فصل تابستان یک ساحل مصنوعی در کنار رودخانه سن ایجاد می‌کرد که در آن مردم و گردشگران از انجام فعالیت‌های مختلف نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، ورزش‌های مختلف، حمام آفتاب، خوردن و آشامیدن در کنار چشم‌انداز زیبای رودخانه نهایت لذت را می‌بردند. این در حالی است که در بقیه فصول فضای فوق به خیابانی بزرگ تبدیل می‌شد که به طور میانگین روزانه ۴۳ هزار خودرو از آن عبور می‌کرد. پس از گذشت ۱۰ سال مقامات رسمی و شهروندان پاریسی به این نتیجه رسیدند که خیابان ساحلی را برای همیشه روی خودروهای موتوری ببندند و آن را به تفریحگاهی برای مردم و گردشگران تبدیل کنند.

مسیرهای دائمی دوچرخه‌سواری در مرکز کلگری

پروژه هشت ماهه ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در کلگری، کلانشهری در جنوب استان آلبرتا در کانادا یکی از بهترین پروژه‌های انجام شده در زمینه شهرسازی تاکتیکی تا به امروز بوده است. این پروژه دو ماه زودتر از موعد مقرر و با صرف دو میلیون کمتر از هزینه اختصاص داده شده به پایان رسید و تنها با تخصیص دو درصد از خیابان‌های سراسر شهر امکان تردد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوچرخه‌سوار در روز را فراهم آورد. طراحان این پروژه با تمرکز بر جزئیات بازسازی خیابان‌های فوق، تبدیل آن‌ها به مسیرهای دوچرخه‌سواری را به گونه‌ای انجام دادند که پس از اتمام پروژه به شهرت زیادی در سراسر کانادا دست یافتند. پروژه فوق که با طراحی منعطف، باغچه‌های متحرک، جدول‌های بتنی قابل تنظیم و علائم ترافیکی شناور ساخته شده بود امکان دستکاری سیستم، تحلیل داده‌ها و سهیم سازی و آموزش مردم را برای مهندسان فراهم می‌آورد تا در نهایت شهردار کلگری را برآن داشت تا مسیرهای فوق را برای همیشه به دوچرخه سواری اختصاص دهد.

کد خبر 426833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.