از تست‌های تشخیص سریع مبتنی بر آنتی‌بادی استفاده نکنید

سرپرست تیم پاسخ سریع بیماری‌های عفونی انستیتوپاستور، گفت: سازمان بهداشت جهانی استفاده از تست‌های تشخیص سریع مبتنی بر آنتی‌بادی را توصیه نمی‌کند، علاوه بر این از اعتبار و درستی تست‌های آنتی‌بادی IgM و IgG مطمئن نیستیم؛ چراکه طبق دستورات WHO نمی‌توانیم از این روش برای تشخیص ویروس استفاده کنیم.

به گزارش ایمنا، کیهان آزادمنش، استاد گروه ویروس‌شناسی انستیتو پاستور ایران در کارگاه مجازی شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با اشاره به تجربیات عملی و چالش‌های موجود در تشخیص کووید -۱۹ از طریق تست مولکولی (PCR) و تست‌های سرولوژیکی، اظهار کرد: راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص کووید -۱۹ از اقدامات ما در این همه‌گیری بوده است.

وی ادامه داد: نخستین موارد ابتلاء به این ویروس در ایران در بهمن ۱۳۹۸ مشاهده شد و پس از آن در اوایل فروردین ۹۹ شاهد اوج‌گیری شیوع این ویروس در کشور بودیم، بر این اساس ما آزمایش‌های مولکولی (PCR) را از ۵ بهمن ۹۸ شروع کردیم و تا ۱۶ بهمن ۹۸ فقط یک مؤسسه این آزمایش را انجام می‌داد و از ۲۰ بهمن مؤسسه دیگری نیز شروع به انجام تست‌های مولکولی کرد و تا ۲۹ بهمن سال گذشته روزانه ۲۰۰ تست مولکولی انجام شد، ضمن آنکه تعداد مراکزی که این آزمایش را انجام می‌دادند نیز افزایش یافت.

آزادمنش با بیان اینکه هم‌اکنون بسیاری از مؤسسات و مراکز پزشکی این آزمایش را انجام می‌دهند، ادامه داد: انواع مختلفی از آزمایش‌های تشخیصی وجود دارند که هدف آن‌ها متفاوت است، برخی از تست‌ها با هدف تشخیص ویروس انجام می‌شوند و برخی دیگر پاسخ ایمنی بدن به ویروس را مورد بررسی قرار می‌دهند و به طور کلی ۶ هدف راهبردی در دستورالعمل‌های WHO وجود دارد و مهم‌ترین هدف، تقویت سرپرستی و هدایت سیستم‌های آزمایشگاهی ملی است.

وی تصریح کرد: بعدازظهر ۳۰ بهمن ۹۸ اولین موارد ابتلاء به ویروس کرونا درایران و در شهر قم شناسایی شد، اظهار کرد: اما شیوع این ویروس فقط محدود به این شهر نبود، بنابراین دو روز پس از مشاهده اولین موارد ابتلاء، کمیته آزمایشگاه ملی را تشکیل دادیم و در حال حاضر این کمیته هر هفته و یا گاهاً دو یا سه بار در هفته جلساتی را برگزار می‌کند.

بنا بر گزارش ایسنا، سرپرست تیم پاسخ سریع بیماری‌های عفونی انستیتوپاستور، تاکید کرد: خوشبختانه از منابع انسانی خوبی در کشورمان برخوردار هستیم. ما در گذشته شبکه آزمایشگاهی برای بیماری آنفلوآنزا و HIV داشتیم که در حال حاضر می‌توان به راحتی آن را روی بیماری کووید -۱۹ متمرکز کرد، همچنین سیستم خوبی برای انتقال امن و ایمن نمونه‌های آزمایش در کشور داریم.

به گفته وی دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهرهای مختلف به جمع‌آوری نمونه‌ها پرداخته و در اسرع وقت آن‌ها را به تهران انتقال می‌دهند. با این حال، در این زمینه با مشکلات خاصی روبرو شدیم، به گونه‌ای که در اوایل بهمن ماه سال گذشته، به اندازه کافی کیت تست تشخیص در اختیار نداشتیم.

این استاد گروه ویروس‌شناسی انستیتو پاستور ایران در خصوص تست‌های سرولوژیکی برای تشخیص کووید -، ۱۹ گفت: سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از تست‌های تشخیص سریع مبتنی بر آنتی‌بادی را توصیه نمی‌کند، اما بر ادامه کار بر روی آن‌ها با اهداف نظارت بر بیماری تأکید می‌کند.

وی با با تاکید بر اینکه ما از اعتبار و درستی تست‌های آنتی‌بادی IgM و IgG مطمئن نیستیم، تصریح کرد: طبق دستورات WHO نمی‌توانیم از این روش برای تشخیص ویروس یا بیماری استفاده کنیم. درواقع، جمع آوری نمونه‌ها همچنان چالشی بزرگ است، ما در حال حاضر روی جمع‌آوری بزاق کار می‌کنیم و امیدواریم که این روش مفید باشد.

کد خبر 426820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.