ضدعفونی‌کننده‌های نانو ماندگاری بیشتری دارند

کشور چین یکی از کشورهای موفق در مقابله با کرونا بود؛ این کشور از ضدعفونی‌کننده‌های نانو برای ضدعفونی‌ کردن معابر، بیمارستان‌ها و منازل استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولید گندم‌های مقاوم به خشکی توسط یک شرکت دانش بنیان، فاش شدن مشخصات ساعت هوشمند سامسونگ و ماندگاری بیشتر ضدعفونی‌کننده‌های نانو را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

مشخصات ساعت هوشمند سامسونگ فاش شد

اسناد کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا مشخصات ساعت هوشمند جدید سامسونگ را فاش کرده است. این گجت پوشیدنی دارای تاییدیه ضد آب 5ATM، جی پی اس و LTE بوده که نسخه بزرگ‌تر آن از قاب ۴۵ میلی‌متری و نسخه کوچک‌تر از قاب ۴۱ میلی‌متری بهره می‌برد.

تصاویر اندکی از دستگاه وجود دارد که در آن‌ها فقط پشت ساعت هوشمند نشان داده شده است. هنوز مشخص نیست ساعت هوشمند جدید چه زمان آماده عرضه به بازار است؛ گاهی اوقات این شرکت ساعت‌های هوشمند خود را در اواخر تابستان عرضه می‌کند.

تولید پوسته مقاوم در برابر لیزر

پژوهشگران دانشگاه هوستون از پوسته بدن میگو برای تولید یک پوشش محافظ سازگار با محیط زیست که با چاپگر سه بعدی به سرعت آماده می‌شود، استفاده کرده‌اند.

این پوشش محافظ پلیمری از سربازان در برابر گلوله‌های دشمن به خوبی محافظت می‌کند و در برابر نفوذ اشعه لیزر، گازهای سمی، انواع میکروب‌ها و دیگر تشعشعات و خطرات محیطی نیز مقاوم است.

ماده اصلی مورد استفاده در تولید پوشش محافظ جدید، کیتین است که در دیواره‌های سلولی بسیاری از ارگانیسم‌های دیگر از جمله تک یاخته‌ها و قارچ‌ها هم یافت می‌شود؛ این ماده در عرصه پزشکی، کشاورزی و برای تولید انواع مواد مستحکم و سبک استفاده می‌شود.

کیتین، مشتقی از گلوکز بوده و دارای خواص درمانی اثبات شده و کاربردهای صنعتی است. از این ماده می‌توان برای تولید فیبرهای مستحکم نیز استفاده کرد. تکمیل طرح تحقیقاتی مذکور برای تولید پوشش حفاظتی، با استفاده از بودجه ۶۰۰ هزار دلاری وزارت دفاع آمریکا صورت گرفته است.

ضدعفونی‌کننده‌های نانو ماندگاری بیشتری دارند

کارشناسان و تولید کنندگان محصولات نانو معتقد هستند که ضدعفونی‌کننده‌های نانو، ماندگاری بیشتری نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های پایه الکلی دارند.

علیرضا نعیمی، کارشناس شرکت دانش بنیان تولید کننده مواد ضد عفونی گفت: در این ضدعفونی‌کننده‌ها از نانو ذرات نقره و پراکسیدهیدروژن استفاده می‌شود؛ ترکیب این دو رادیکال‌های آزاد را رها می‌کند که این رادیکال‌ها می‌توانند به ساختار میکرواورگانیسم‌ها آسیب زده و محیط را تمیز کنند.

وی افزود: در ضدعفونی‌کننده‌های پایه الکلی به دلیل تبخیر سریع الکل، اثربخشی ضدعفونی‌کننده‌ها کوتاه‌تر از نمونه‌های نانویی است و این در حالی است که در ضدعفونی‌کننده‌های نانویی حتی با تبخیر محلول، هنوز نانوذرات در محیط وجود دارند که می‌توانند در از بین بردن مواد بیماری‌زا مؤثر باشند.

نعیمی گفت: کشور چین یکی از کشورهای موفق در مقابله با کرونا بود؛ این کشور از ضدعفونی‌کننده‌های نانویی برای ضدعفونی کردن معابر، بیمارستان‌ها و منازل استفاده کرد. براساس ادعای FDA و WHO، ضدعفونی‌کننده‌های دارای فرمولاسیون نانویی می‌توانند برای مقابله با ویروس‌هایی نظر H1N1، کرونا و آنفلوآنزا، به کار روند.

وی از تولید ۱۰ تن ضدعفونی‌کننده حاوی نانو ذرات در ماه توسط این شرکت خبر داد و گفت: شرکت از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، مراحل دریافت مجوز تولید این ضدعفونی‌کننده را آغاز کرد و با توجه به نیاز به نتایج آزمایشگاهی و طی مراحل اداری، دریافت مجوز زمان زیادی برد، اما در نهایت موفق شدیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم و در حال حاضر تولید انبوه ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات نقره آغاز شده است.

یک شرکت دانش بنیان گندم‌های مقاوم به خشکی تولید کرد

یک شرکت دانش‌بنیان توانست در قالب یک پروژه ملی، میزان مصرف آب را در تولید گندم کاهش دهد. این شرکت گندم‌های مقاوم به کم‌آبی با بهره وری بالا تولید کرده که کیفیت آن‌ها برای تولید نان بسیار بالا است. محصولات این شرکت بهره‌وری آب و پتانسیل عملکرد گندم نسبت به زراعت‌های آبی و دیم اقلیم‌های سرد و معتدل رو به سرد کشور را بالا می‌برد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: فعالیت اصلی شرکت اجرای پژوهش‌های تقاضا محور در زمینه‌های به‌نژاد و به‌زراعی است و طرح‌های کلان ملی اصلاح ارقام گندم مناسب شرایط کم آبیاری اراضی آبریز حوزه دریاچه ارومیه و ارقام گندم متحمل به تنش خشکی را در اراضی دیم اجرا می‌کند.

سیروس محفوظ افزود: با اجرای این طرح کلان ملی، پیش بینی می‌شود ارقام گندم نان با خصوصیات متفاوت از نظر میزان عملکرد، مقاومت به زنگ‌ها، کیفیت بالا در تولید نان و خصوصیات زراعی مطلوب برای شرایط کم آبیاری معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه تولیدات شرکت در مراحل اولیه تکثیر بذر است، اظهار کرد: اگر کشت محصولات ما توسعه یابد، به دلیل بالا بودن پتانسیل عملکرد و پایداری تولید، می‌تواند افزایش تولید این محصولات را در پی داشته باشد و در نتیحه میزان واردات گندم به کشور، در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت که این به معنی صرفه جویی ارزی برای کشور است.

کد خبر 426793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.