اختلاف مسئولان و بلاتکلیفی بانوان آستارا

تامین فضای مناسب برای فعالیت بانوان از مهم‌ترین رسالت‌های مدیریت شهری است. بانوان به محیط‌هایی امن و اختصاصی نیاز دارند تا با فراغ خاطر گردهمایی‌ها، فعالیت‌های ورزشی و علمی خود را انجام دهند و جامعه از ثمرات وجودی آنان بهره‌مند شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایجاد فضاهایی تحت عنوان باغ بانوان، ورزشگاه اختصاصی بانوان و سالن مطالعه بانوان ریشه در عرف، عقاید مذهبی و قوانین کشور دارد. بانوان نیمی از جمعیت فعال جامعه هستند که بروز استعدادها و انجام فعالیت‌های مختلف آنان در برخی موارد نیازمند ایجاد مراکز اختصاصی و ویژه است، به همین دلیل قانونگذار برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری، سهمی در احداث مراکز ویژه بانوان قرار داده است؛ اما گاه انجام این رسالت قانونی و احقاق حقوق بانوان در برخی شهرها با موانعی مانند اختلاف نظر مسئولان مواجه می‌شود، شرایطی که بانوان آستارا این روزها با آن مواجه هستند و تبعات ناخوشایند آن را درک می‌کنند.

مکان مناسبی برای فعالیت بانوان وجود ندارد

رامش انور زاده از شهروندان آستارا می‌گوید: در شهر آستارا برای ورزش و تفریح بانوان مکان و امکانات مناسبی وجود ندارد و بسیاری بانوان هم توان پرداخت هزینه شهریه باشگاه خصوصی را ندارند.

او می‌گوید: احداث پارک اختصاصی برای بانوان با فضای سبز مناسب و امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، آبخوری، ست‌های ورزشی، بوفه مواد غذایی، کتابخانه و محل بازی کودکان در شهر آستارا ضروری است.

این بانوی آستارایی می‌گوید: من عضو یک گروه کتابخوان هستم، برای گردهمایی نقد کتاب مکان مناسبی نداریم و این کار در منزل انجام می‌دهیم، اما در صورت ساخت پارک بانوان می‌توانیم جلسه نقد کتاب را در پارک برگزار کنیم.

انور زاده می‌افزاید: امیدوارم شهرداری هر چه سریع‌تر پارک بانوان را احداث و در کنار آن مکان مناسبی را برای گردهمایی و برنامه‌های اختصاصی بانوان ایجاد کند.

مهتاب سردی، نایب رئیس هیئت ورزش‌های همگانی آستارا نیز می‌گوید: از شنیدن خبر احداث پارک بانوان در شهر آستارا بسیار خوشحال شدم، بعد از سال‌ها بانوان شهرم می‌توانند، یک مکان ورزشی و تفریحی اختصاصی داشته باشند.

او تصریح می‌کند: انجام تعدادی از ورزش‌ها مثل دوچرخه سواری و اسکیت در محیط آزاد برای بانوان ممنوع و سالن اختصاصی نیز برای آنان بسیار کم و تعداد مربی‌های این رشته‌های ورزشی بسیار زیاد است، به همین دلیل با احداث پارک و امکانات مناسب می‌توان شرایط خوبی برای ورزش بانوان ایجاد کرد.

این بانوی آستارایی معتقد است، احداث سالن ورزشی در کنار پارک بانوان باعث اشتغالزایی بسیاری از مربیان رشته‌های مختلف ورزشی و شور و نشاط بانوان شهر می‌شود.

سردی می‌افزاید: پارک بانوان باید امکانات رفاهی و تفریحی همچون سرویس بهداشتی، کافی شاپ، آلاچیق داشته باشد تا بانوان بتوانند لحظات بسیار شادی را در کنار یکدیگر بگذرانند.

آغاز اختلاف نظر مسئولان!

جواد معیتی، شهردار آستارا با اشاره به ساخت پارک بانوان در بلوار خرمشهر این شهر، می‌گوید: ساخت این پارک در سال ۱۳۹۴ در زمینی به مساحت ۲.۵ هکتار، با بودجه ۱۵ میلیارد ریال در شورای شهر چهارم مصوب و در دستور کار شهردار وقت قرار گرفته بود.

او با بیان اینکه خلاف گفته بعضی از اعضای شورای شهر، عملیات احداث این پارک در سال ۱۳۹۴ یشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی نداشته و هزینه زیادی برای آن صرف نشده است، اظهار می‌کند: در آن زمان فقط یک سری کارهای مقدماتی و جزئی مثل نصب لوله‌های آبیاری فضای سبز اجرا و سپس پروژه متوقف شده بود.

شهردار آستارا با تاکید بر اینکه موقعیت زمین بلوار خرمشهر در جوار بیمارستان و ساختمان‌های بلند قرار دارد و برای احداث پارک بانوان اصلاً مناسب نیست، اضافه می‌کند: از این زمین ۲.۵ هکتاری در آینده می‌توان با کمک بخش خصوصی برای ایجاد مجموعه ورزشی، استخر و مرکز خرید به عنوان یکی از منابع پایداری شهرداری بهره برد.

معیتی با بیان اینکه با تمهیدات مدیریت شهری و نظر کارشناسان عمران شهرداری "باغ ملی" به عنوان محل جایگزین و مناسب برای اجرای طرح پارک بانوان انتخاب شد، ادامه می‌دهد: مهندسان مشاور چندین بار به آستارا آمدند و مکان اجرای طرح را کارشناسی کردند، حتی شهرداری در حال خرید مصالح بود که با مخالفت تعدادی از اعضای شورا طرح اجرا نشد.

او تصریح می‌کند: تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که پارک بانوان باید طبق مصوبه قبلی شورا در بلوار خرمشهر در کنار ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث شود و اجرای آن در باغ ملی به بافت تاریخی این پارک آسیب می‌زند.

شهردار آستارا با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایجاد پارک بانوان بدون تکلیف مانده و احداث آن در این مکان به بافت تاریخی و درختان آن هیچ آسیبی وارد نمی‌کند، می‌افزاید: باغ ملی به وسیله چوب و نایلون محصور و امکانات ورزشی و رفاهی در آن ایجاد می‌شود.

معیتی با بیان اینکه احداث پارک بانوان در باغ ملی آن را احیا می‌کند، می‌گوید: علاوه بر فعالیت ورزشی در پارک می‌توان با راه‌اندازی غرفه‌های مواد غذایی، پوشاک، صنایع دستی، آرایشگاه و خیاطی زمینه اشتغالزایی تعدادی از بانوان بی‌سرپرست را فراهم کرد.

او تصریح می‌کند: ساخت پارک بانوان در باغ ملی نیاز به هزینه‌ کمتری دارد، اما ساخت آن در بلوار خرمشهر پس از گذشت پنج سال و افزایش قیمت‌ها بر اساس محاسبه و پیش بینی کارشناسان، نیازمند حدود ۵۰ میلیارد ریال بودجه است.

شهردار آستارا هدف از ساخت این پارک را ایجاد فضای اختصاصی با امکانات مناسب ورزشی و رفاهی برای بانوان شهر آستارا عنوان می‌کند و می‌گوید: امیدوارم با رضایت اعضای شورای شهر آستارا خواسته به حق شهروندان اجابت و پارک در باغ ملی احداث شود.

موافقان و مخالفان طرح

عادل نیرودل، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر آستارا و از مخالفان ساخت پارک بانوان در باغ ملی می‌گوید: ساخت پارک بانوان در سال ۱۳۹۴ در زمینی به مساحت ۲.۵ هکتار در بلوار خرمشهر، جنب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر با بودجه ۱۵ میلیارد ریال در شورای شهر چهارم مصوب و در دستور کار شهردار وقت قرار گرفت و پس از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد.

او می‌افزاید: در سال ۱۳۹۸ شهرداری آستارا لایحه احداث پارک بانوان در باغ ملی را به شورای اسلامی شهر ارسال کرد و با چهار رأی مخالف و سه رأی موافق به تصویب نرسید.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا دلیل مخالفت چهار عضو این شورا با ساخت پارک بانوان را از بین رفتن بافت تاریخی باغ ملی عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه در هنگام آغاز اجرای طرح هزینه زیادی صرف نقشه کشی و جدول‌گذاری آن شده و پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اجرای آن باید در محل قبلی یعنی بلوار خرمشهر اجرا شود.

نیرودل عنوان می‌کند: در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بخشی از بودجه‌ اجرای این طرح در شورا مصوب شده و امیدواریم که مدیریت شهری اجرای آن را هر چه سریع‌تر عملیاتی کند.

میثم الوان پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا و از موافقان اجرای این طرح احداث پارک بانوان در باغ ملی می‌گوید: انتخاب باغ ملی برای اجرای پروژه پارک بانوان از سوی شهردار اقدام بسیار سنجیده‌ای است و مورد استقبال همشهریان به ویژه بانوان قرار گرفته است.

او تصریح می‌کند: تعدادی از اعضای شورا معتقدند که پارک بانوان باید طبق مصوبه قبلی شورا در کنار ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث شود، اما به نظر من اجرای طرح در باغ ملی ایده خوبی است، زیرا نسبت به زمین بلوار خرمشهر نیاز به هزینه بسیار کمتری دارد.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا می‌افزاید: ساخت پارک بانوان در باغ ملی نیاز به تغییر کاربری زیادی ندارد، در مرکز شهر و در دسترس شهروندان است و طبق نظرسنجی، بسیاری از شهروندان به ویژه بانوان موافق ساخت آن در این مکان هستند.

الوان پور عنوان می‌کند: شهردار تلاش کرد تا عملیات اجرای طرح در پاییز سال گذشته آغاز شود و اگر اعضای شورا همکاری می‌کردند، این طرح تاکنون می‌توانست بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

کد خبر 426773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.