‌گلایه‌های امیر

زلزله سیاسی در شهرهای آمریکا و انتشار و حذف سخنان معاون هماهنگ کننده ارتش از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۱۳خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهرهای آمریکا سراسر در اعتراض» به بررسی زلزله سیاسی در شهرهای آمریکا پرداخت و نوشت: هشت روز از مرگ جورج فلوید می‌گذرد و آمریکای بحران زده با مردمی روبرو است که یک صدا خواسته خود را فریاد می‌زنند: «جان سیاهان ارزشمند است». انتشار ویدئویی از جان‌دادن جورج فلوید ۴۶ ساله زیر دست‌وپای یک مأمور پلیس، نه‌تنها شهر مینیاپولیس، محل وقوع این اتفاق که سراسر آمریکا را به آشوب کشانده است؛ اکنون در حالی که تقریباً یک هفته از قتل فلوید رنگین‌پوست می‌گذرد، ماجرای مرگش در حال تبدیل‌شدن به‌دلیلی برای تغییری بزرگ در بحث‌های سیاسی است. احتمالاً هیچ‌کس فکر نمی‌کرد تکرار صد باره یک جنایت بتواند به چنین جنبش اعتراضی گسترده‌ای تبدیل شود، اما حالا در هفتمین روز پس از قتل فلوید، اعتراضات چنان به خشونت کشیده شده که در ۲۵ شهر از ۱۶ ایالت پرتنش در آمریکا منع آمدوشد اعلام شده است، نیروهای پلیس درخواست استقرار نیروهای گارد ملی را دارند و مقامات شهری و کشوری که ابتدا با قلدری سعی داشتند مردم را تحقیر کنند، حالا از آنها خواهش می‌کنند تا به اعتراضات صلح‌آمیزشان بازگردند. عجیب‌ترین واکنش‌ها طبق معمول متعلق به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است؛ رئیس جمهور آمریکا که در روزهای ابتدایی اعتراضات ضد نژادپرستی اقدام به تهدید می‌کرد و بعد تلاش داشت از طریق ابراز همدردی با معترضین شرایط را آرام کند، اکنون بی پروایانه به معترضان می‌تازد. ترامپ گروهی را تروریست می‌خواند، از لزوم برخورد خشن با گروهی دیگر سخن می‌گوید و در توئیتر ابراز ناراحتی می‌کند که «چرا حبس‌های بلندمدت برای معترضان بازداشت شده در نظر گرفته نمی‌شود.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دام دامپینگ برای اقتصاد ایران» به بررسی پیامدهای ارزان‌فروشی برای تسخیر بازارهای اقتصادی پرداخت و نوشت: ارزان‌فروشی یکی از آیتم‌های خاصی بوده که به نظر می‌رسد همیشه طرفداران خود را دارد. به عبارتی دیگر کالاهای ارزان بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند و مشتریان زیادی را جذب می‌کنند. فرایندی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران می‌تواند باعث شکست بنگاه‌های دیگر شود و تبعات منفی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

این روزها مشکلات اقتصادی، معیشت خانوارها را با چالش‌های بی‫شماری روبرو کرده است. در چنین شرایطی افراد به مصرف کالاهای ارزان‌قیمت علاقه‌مند می‌شوند و استقبال آنها برای تأمین نیازهای‌شان با هزینه‌ای کمتر کسب‌وکار بنگاه‌هایی که کالا و یا خدمات ارزان‌تری ارائه می‌دهند را سکه می‌کنند. اما بسیاری از کارشناسان مسئله ارزان فروشی را معضلی برای فضای کسب‌وکارها می‌دانند که می‌‫تواند ریتم بازارهای اقتصادی را برهم بزنند و از سوی دیگر بنگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک‌تر را به تعطیلی بکشانند، چراکه عده‌ای با کاهش قیمت کالا و خدمات خود سعی دارند بازار را به انحصار خود درآورند. به گفته آنها کاسبان در شرایط فعلی به دلیل مشکلات بسیاری که در اقتصاد به وجود آمده فروش خود را از دست داده‌اند و ارزان‌فروشی توسط برخی از بنگاه‌ها می‌تواند همان اندک مشتری باقی مانده را نیز جذب کرده و تولیدکننده و بنگاه‌های کوچک را از دور خارج کند. البته به انحصار درآمدن بازار توسط ارزان‌فروشی برخی از بنگاه‌ها تنها مختص بازارهای داخلی نیست. چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کالاهای مختلفی است که بازار اقتصادی دیگر کشورها را به انحصار خود درآورده است. این کشور محصولات متنوع و ارزان قیمتی را به بازار کشورهای دیگر عرضه می‌کند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گلایه‌های امیر» به بررسی انتشار و حذف سخنان معاون هماهنگ کننده ارتش پرداخت و نوشت: امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، با اشاره به مواردی از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی کشور انتقادات بی‌سابقه‌ای را مطرح کرد. بی‌سابقه البته نه از جهت شدت و حدت، بلکه از جهت آنکه امرای ارتش تاکنون ترجیح داده بودند که انتقادات خود در این زمینه را علنی نکنند. مشخص بود که این سخنان واکنش برانگیز خواهد شد و کمی پس از انتشار این گفت‌وگو، ایرنا ویدئوی این مصاحبه را از خروجی خود حذف کرد. معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران توضیح می‌دهد: «جوان امروز باید احساس کنند که امنیت کشور برقرار است. لازم نیست که من بگویم ببینید که من سیاری چقدر کار می‌کنم، ببینید من چه چیزی ساخته‌ام، ببینید من چطور زیر دریا می‌روم؛ بابا دشمن از این موارد استفاده می‌کند. وقتی یک رزمایشی انجام می‌‎شود جوان امروز قدرت را می‌فهمد. ما بد عادت دادیم. خودمان را در یک محیط رقابتی قرار دادیم.

می‌آییم مقایسه می‌کنیم که چرا تلویزیون این کار را کرد، آن کار را کرد. یعنی اگر قرار است چیزی رسانه‌ای شود، چرا برای ارتش مثل بقیه نیست.»

دریادار سیاری با اشاره به برخی مباحث موجود در جامعه می‌گوید: «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی بشوند. ارتش مطابق مقررات وارد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی نمی‌شود، آیا این معنی‌اش این است که سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست. ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم، اما وارد سیاست نمی‌شویم. چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

وی همچنین از غیبت ارتش در آثار تبلیغی و به جای آن قهرمان‌سازی از «یک سید و یک حاجی که با یک تیربار ژِ ۳ یک لشکر را در ۲۴ ساعت از بین می‌برد» انتقاد کرد و گفت: «اگر اینطوری است، هشت سال جنگ برای چه بود. هر کسی که یک روز جنگ را دیده باشد می‌داند که اینطور نیست. این البته جدای از نشان دادن رشادت‌هاست.»

این فرمانده ارشد ارتش همچنین از تصویری که از شهید فلاحی در فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ارائه می‌شود نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: «آن شهید فلاحی که شما نشان دادی، شهید فلاحی ما نبود. شهید فلاحی فرمانده من بود. در سال ۵۶ من دانشجو بودم در مرکز پیاده شیراز. یک ابرمردی بود برای خودش. دوره جنگ رفته بودند برای شناسایی سوسنگرد، می‌گویند شهید فلاحی خم نمی‌شد، راست راست راه می‌رفت. می‌گفتند آقا خم شو! می‌گفته که آدم در کشور خودش خم نمی‌شود. دشمن باید خم شود. این یعنی چه؟ فکر می‌کنی مغزش کار نمی‌کرد؟ نه یک آموزش بود، یک حرکت بود، اما شما در این فیلم او را چطور نشان دادید؟ این کجایش شهید فلاحی بود؟ من که از اول تا آخرش گریه کردم. حالا این به کنار، درباره سریال کیمیا یک ساعت و نیم در تلویزیون حرف زدم، اما پخشش نکردند.»

این فرمانده نظامی همچنین از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی کشور از جمله در صدا و سیما و فیلم‌های خاص انتقاد کرد و گفت: «بعد از پخش شدن اظهاراتی اشتباه درباره آب‌های سرزمینی ایران و کوتاهی ارتش، به صورت قانونی شکایت کردم، برای رئیس صدا و سیما هم نامه نوشتم، اما کسی جواب نداد. این موارد نشان می‌دهد که چیزی پشت پرده هست. در همین سیستم صدا و سیما».

خبرگزاری ایرنا هنوز توضیحی درباره علت حذف این مصاحبه از خروجی‌اش ارائه نکرده است. اما برخی از شبکه‌ها عصبانیت محسن رضایی و دستور سردار باقری را علت حذف آن اعلام کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «پرواز «شاپرک» در اردیبهشت» نوشت: آمار شاپرک در اردیبهشت، خبر از کم شدن سایه کرونا بر کسب‌وکارها و ایجاد رونق نسبی می‌دهد. داده‌های بانک مرکزی حاکی از این است که مبلغ کل تراکنش‌ها در بستر شاپرک، در ماه دوم سال به ۷. ۳۹۷ هزار میلیارد تومان رسید که دو برابر این رقم (۱۰۱ درصد رشد) در اولین ماه سال بوده است. این رقم با توجه به تورم ماهانه ۲. ۱ درصدی در اردیبهشت‌ماه نشان‌دهنده ۹۹.۸ درصد رشد واقعی مبلغ تراکنش‌های شاپرک است. البته افزایش مبلغ تراکنش‌ها در اردیبهشت نسبت به فروردین، در هر سال رخ می‌دهد؛ اما میزان این افزایش در سال گذشته تنها ۵۰ درصد گزارش شده بود. این روند در تعداد تراکنش‌ها و تعداد پایانه‌های دارای تراکنش نیز به چشم می‌خورد. تعداد پایانه‌های تراکنش‌دار در اردیبهشت از ۶ میلیون و ۵۷۰ هزار عدد فراتر رفته است که رشد ۱۴ درصدی را نسبت به فروردین نشان می‌دهد. تعداد پایانه‌های دارای تراکنش به سطح پیش از کرونا نزدیک شده است. داده دیگری که پایان چرخه رکود در بازار را نوید می‌دهد، رشد تعداد تراکنش‌ها به میزان ۳۵ درصد در میانه بهار بوده است. تعداد تراکنش‌ها در اردیبهشت امسال از بهمن ماه سال گذشته نیز پیشی گرفته است. به نظر می‌رسد بازگشایی کسب‌وکارها در اردیبهشت‌ماه، در این آمارها نمود پیدا کرده است. با این حال باید دید که آیا این روند در آمارهای خردادماه نیز تداوم می‌یابد یا خیر.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امام خمینی (ره): ملت آمریکا هم کم‌کم بیدار می‌شوند» به بررسی شخصیت امام خمینی پرداخت و نوشت: حضرت روح‌الله، با دمیدن روح خدایی خود در کالبد زمان توانست حرکت مردمی ایران در مقابله با مستکبران داخلی و خارجی زمان را هدایت و مدیریت کند و در نهایت با درهم پیچیدن طومار شاهنشاهی و فریاد کردن صدای حق‌طلبی، انقلاب اسلامی را به سرمنزل مقصود برساند؛ انقلابی که ره‌آورد آن، احیای روحیه غرور و خودباوری در ملت ایران، تحقق اصل عملی و ممکن «نه شرقی و نه غربی»، ازاله طاغوت، اعاده روح عزت به مسلمین و فتح قلوب جهانیان و ایجاد نهضت اسلامی در عالم بود.

بدون شک حضرت امام خمینی (ره) در ابعاد مختلف فقهی و سیاسی و همچنین در ابواب مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی صاحب نظر و اجتهاد بودند و همین واقعیت از ایشان شخصیتی بی‌نظیر در جهان اسلام ساخته است؛ شخصیتی استثنایی، ممتاز و بی‌نظیر که متناسب با هر دوره از حیات امام (ره) به‌ویژه در آثار و سیره عملی ایشان متبلور بوده است.

یکی از ویژگی‌های شخصیت سیاسی حضرت امام (ره) که او را از سایر رهبران عالم ممتاز می‌کرد، دوراندیشی، آینده‌نگری و اساساًً داشتن شناخت دقیق از گذشته، حال و آینده بود؛ شناخت و آگاهی که طی سه دهه گذشته از حیات نظام اسلامی، ظهور و بروز آنها حتی بعد از رحلت امام (ره) یک واقعیت مسلم و انکارناپذیر بوده است.

کد خبر 426765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.