سریع‌ترین روش برای تشخیص سرطان پروستات

نتایج بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که با استفاده از قندهای پیچیده می‌توان سرطان پروستات را سریع‌تر و دقیق‌تر تشخیص داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انواع مشخصی از گلیکان‌ها با سرطان‌های مختلف مرتبط هستند، اما تا کنون تکنولوژی قابل دسترسی برای شناسایی دقیق و سریع این گلیکان‌ها وجود نداشته است. گلیکان‌ها، نوعی قند هستند که در خون وجود دارند، به مولکول‌های پروتئینی به نام PSA متصل می‌شوند و در صورت ابتلای فرد به سرطان دچار تغییرات آشکاری می‌شوند.

بنابراین گروهی از محققان دانشگاه بیرمنگام به تازگی نوعی تکنولوژی توسعه داده‌اند که قادر است گلیکان‌های مرتبط با سرطان را با دقت و سرعت بالایی تشخیص دهد. تکنولوژی مذکور از طریق ماده کربوهیدرات مصنوعی به منظور ایجاد الگوی یک گلیکان خاص عمل می‌کند. این نوع گیرنده‌ها در یک موقعیت مناسب روی سطح ثابت می‌مانند و فقط با گلیکان مخصوص پیوند می‌خورند.

محققان این مطالعه اعلام کردند که تکنولوژی جدید قادر است گلیکان‌هایی با ویژگی‌های خاص را تشخیص دهد. مولکول psa می‌تواند دارای ۵۶ قند متفاوت متصل به آن باشد، که تنها چهار مورد آن با سرطان پروستات مرتبط است.

با استفاده از این تکنیک می‌توان این چهار پروتئین را با دقت بالا تشخیص داد. روش جدید علاوه بر تشخیص پروتئین‌های سرطان، میزان تهاجمی بودن و پیشرفت سرطان را نیز نشان می‌دهد. از آنجایی که نتایج آزمایشات فعلی تشخیص سرطان پروستات تقریباً حدود ۵۰ درصد اشتباه است، استفاده از روش جدید برای تشخیص سرطان پروستات ضروری است.

کد خبر 426729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.