مسیر زیارتگاه زرتشتیان اردکان یزد بهسازی شد

کارشناس و ناظر طرح‌های عمرانی فرمانداری اردکان یزد گفت: فاز نخست زیرسازی و بهسازی مسیر "پیر هریشت"، زیارتگاه موبدان و زرتشتیان این شهرستان تکمیل شد.

به گزارش ایمنا، مصطفی پیشوایی گفت: ۵.۵ کیلومتر از جاده زیارتگاه پیر هریشت از محل اعتبارات عمرانی اردکان، بهسازی ، اصلاح قوس های اولیه،  تیغ‌زنی و زیرسازی شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات فعلا یک کیلومتر از مسیر، آسفالت گرم شده ولی این مسیر آماده آسفالت کامل است.

این کارشناس با بیان اینکه مسیریاد شده به عنوان مسیر گردشگری در کشور مطرح  و تاکنون ۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی آن هزینه شده است تصریح کرد: با بهسازی آن عبور و مرور و استفاده زرتشتیان و شهروندان منطقه آسان می شود.

پیشوایی اظهار داشت:‌ این زیارتگاه در ۱۵ کیلومتری مرکز شهر اردکان و در ۱۰ کیلومتری جاده اردکان - چوپانان واقع شده است.

 آتشکده پیر هریشت که یکی از نیایشگاه‌های زرتشتیان است مربوط به یکی از ندیمه‌های دختر یزدگرد سوم ساسانی به نام مروارید (در برخی روایات گوهربانو) است.

زرتشتیان هر سال در روز هجدهم نوروز به این محل می‌آیند و به جشن و زیارت می‌پردازند.

زرتشتیان شریف‌آباد اردکان برای تهیه هیزم آتش جشن هیرومبا به نیایشگاه «پیر هریشت» می‌روند، آن‌ها زمانی حرکت می‌کنند که پیش از غروب آفتاب به پیر هریشت برسند.

پایین این کوه آهکی سیاه رنگ، ساختمان‌هایی به وسیله‌ی خیراندیشان ساخته شده است که «خیله» نام دارد و برای اسکان چند روزه‌ی زیارت کنندگانی که از راه دور و نزدیک به این مکان می‌آیند، درنظر گرفته می‌شود.

روایات زیادی در مورد تاریخ‌های برگزاری جشن و آیین‌های مذهبی در پیر هریشت وجود دارد.

زرتشتیان شریف آباد، جشن آتش افروزی «هیرومبا» را در ۲۶ فروردین در این زیارتگاه برگزار می‌کنند.

روایتی دیگر از جشن و پایکوبی در ۱۸ فرودین توسط زرتشتیان در این محل حکایت دارد، همچنین گفته شده زرتشتیان سراسر جهان هرسال از روز امرداد تا خور که مصادف با ۷ تا ۱۱ فروردین است برای برگزاری مراسم سنتی و مذهبی به این نیایشگاه می‌آیند.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

استان یزد حدود ۶ هزار زرتشتی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 426720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.