۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
خانه‌های ضد کرونا

بسیاری از معماران در سراسر دنیا در واکنش به تغییرات سبک زندگی ناشی از انتشار ویروس کرونا ایده‌هایی برای ایجاد تغییراتی اساسی ارائه داده‌اند که در این بین، معماران فرانسوی خانه‌هایی پایدار طراحی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با شیوع بیماری کووید -۱۹ بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده‌اند اما آن‌ها که خوش‌شانس‌تر بوده‌اند یا به کار خود ادامه داده‌اند یا اینکه به انجام دورکاری در منزل پرداخته‌اند. دورکاری روندی است که پیش‌بینی می‌شود تحت تأثیر ویروس کرونا روز به روز بیشتر در میان مردم ترویج پیدا کند و به یک سبک زندگی دائمی تبدیل شود. گروهی از معماران اهل پاریس در واکنش به تغییرات متأثر از کووید -۱۹ طرحی برای خانه‌سازی شهری ارائه داده‌اند که بر تغییرپذیری، اجتماع و پایداری تمرکز می‌کند. این خانه‌ها علاوه بر محل سکونت، فضاهایی را به انجام دور کاری‌ها اختصاص می‌دهد و مهم‌تر از همه اینکه، با پوشش سبز خود بین شهر و طبیعت پیوندی عمیق برقرار می‌کند.

معماران پاریسی در طرح پیشنهادی خود تراکم جمعیتی را با دسترسی بیشتر به طبیعت تلفیق کرده‌اند و قصد دارند سازه‌هایی برای دوران پسا کرونا احداث کنند که ضمن بیشترین استفاده از فضا برای سکونت مردم، ساکنان را با طبیعت پیوند می‌دهد. معماران با ارائه این طرح می‌خواهند معماری سنتی غربی و الگوهای طراحی شهری را که برای مدت زمانی طولانی بدون تغییر باقی مانده است، متحول کنند. طراحی شهری در چند دهه اخیر به گونه‌ای بوده است که در آن معماران بر بیشترین استفاده از فضا برای جبران افزایش جمعیت و کم‌ترین توجه به فضای سبز متمرکز می‌شدند. این در حالی است که بسیاری از محققان تراکم جمعیت را عامل اصلی افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا تلقی کرده‌اند و از سوی دیگر، احتمال داده شده است که آلودگی هوا نقش مهمی در تشدید علائم کووید -۱۹ و تأخیر در بهبودی ایفا کرده است.

خانه‌هایی که معماران پاریسی برای دوران پساکرونا طراحی کرده‌اند علاوه بر اینکه هر یک از فضایی اداری برخوردار خواهد بود حیاطی بزرگ را در مرکز ساختمان در برخواهد گرفت که باعث افزایش تعاملات اجتماعی و حرفه‌ای بین ساکنان و کارکنان می‌شود. قرار است برای کاهش اثرات کربن از چوب به عنوان ماده اصلی در ساخت این خانه‌ها استفاده شود و پوشش سبز گیاهی ضمن زیباسازی چشم‌انداز، ساختمان را در مقابل گرما و سرمای شدید حفظ کند.

کد خبر 426698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.