اینجا بدون دغدغه کرونا، لذت ببرید

شهر برنو در جمهوری چک میزبان نقاطی ایمن است که در آن میزهایی برای صرف ناهار یا شام در فاصله استاندارد از یکدیگر قرار گرفته است تا مردم ضمن رعایت خودجداسازی در روزهای کرونایی و گذراندن اوقات فراغت خود در بیرون از خانه، از غذا خوردن در هوای آزاد لذت ببرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با ظهور ویروس کرونا برای مقابله با شیوع آن اقدامات زیادی شده  است اما با گذشت چند ماه پس از پیدایش کووید -۱۹ محققان و متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که جداسازی اجتماعی مؤثرترین استراتژی برای از پای در آوردن این ویروس خطرناک است. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به طور چشمگیری بر اقتصاد، استفاده از فضای عمومی و بخش تغذیه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در دراز مدت جهان را متحول کند.

گروهی از طراحان شرکت معماری HUA HUA در جمهوری چک تصمیم گرفتند برای درک ارتباط بین جداسازی اجتماعی و رشد اقتصادی، استفاده از فضای عمومی و تغذیه، فضاهای عمومی جدیدی در سراسر شهر برنو ایجاد کنند. این افراد حفظ ایمنی مردم و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در حین صرف غذا را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دادند و میزهای ناهارخوری را با فاصله استاندارد از یکدیگر قرار دادند. از آن‌جا که کاهش تردد خودروها در خیابان‌های سراسر شهر برنو امکان بستن این مکان‌ها روی تمام وسایل حمل و نقل موتوری را فراهم آورده است، بنابراین معماران از این فرصت استفاده کرده و میزهای ناهارخوری را در این خیابان‌ها نیز قرار دادند. در واقع با این اقدام، طراحان شرکت معماری HUA HUA نه تنها نقاطی ایمن برای شهروندان به وجود آورده‌اند، بلکه زمینه را برای مقامات رسمی در بازگشت ایمن به تجارت مواد غذایی هموار کرده‌اند.

معماران HUA HUA با الهام از چرخه زندگی، پیوستگی و جاودانگی مناطق ایمن خود را با اشکال مختلف طراحی کردند اما به شکل دایره در شهر برنو به مرحله اجرا درآوردند. هر منطقه ایمن با فاصله استاندارد از دیگری واقع و در آن یک میز گرد با سه صندلی قرار گرفته است. این میز و صندلی‌ها به وسیله پیچ بر زمین ثابت شده‌اند و امکان جابجایی آن‌ها و در نتیجه کاهش فاصله معین وجود ندارد. مواد بکار برده شده در ساخت این میز و صندلی‌ها باعث می‌شود ضدعفونی آن‌ها با سرعتی باورنکردنی انجام شود که همین امر باعث کاهش ترس از ابتلا به ویروس کرونا شده است. مردم می‌توانند در مناطق ایمن بدون استفاده از ماسک و تجهیزات ایمنی شخصی به صرف غذا و نوشیدنی بپردازند اما به محض خارج شدن از محدوده خصوصی دست کم موظف به استفاده از ماسک هستند.

اگرچه معماران شرکت HUA HUA به طور موقت و در روزهای کرونایی از فضاهای عمومی برای نصب میزهای غذاخوری بهره گرفته‌اند، با این حال، این استراتژی می‌تواند شکل دائمی به خود بگیرد. برنامه‌ریزان شهری می‌توانند با نصب چنین میزهایی در زمین‌های بازی، پارک‌ها، میدان‌های عمومی و حتی پیاده راه‌های وسیع مردم را به صرف غذا در بیرون از خانه دعوت کنند که این اقدام به نوبه خود می‌تواند باعث رشد اقتصادی جامعه شود. معماران HUA HUA در تلاشند دولت چک و مقامات رسمی را متقاعد کنند تا چنین مناطق ایمنی را نه تنها در برنو، بلکه در سراسر شهرهای کشور گسترش دهند.

کد خبر 426675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.