تاثیر میکروبیوتاها بر عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی

مراجعه به افراد مورد تایید برای جراحی‌های زیبایی، تاثیر میکروبیوتاها بر عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی، نگرانی‌ در مورد ایمنی مصرف هیدروکسی کلروکین برای بیماران سرطانی مبتلا به کرونا و اهداکنندگان جوان برای اهدای سلول‌های بنیادی خونساز مناسب‌تر هستند را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نسبت به انجام جراحی‌های زیبایی غیرقانونی در شرایط کرونا هشدار داد.

حامد باطنی با بیان اینکه انجام جراحی‌های زیبایی غیرقانونی در شرایط کرونایی توسط تکنسین‌ها و افراد غیرحرفه‌ای است، اظهار کرد: افراد برای جراحی زیبایی به افرادی مراجعه کنند که فعالیت آن‌ها از طریق مراکز قانونی همچون وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی مورد تأیید قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد: با شرایط همه‌گیری ویروس کرونا تغییرات زیادی در همه جنبه‌های زندگی افراد از جمله ارائه خدمات پزشکی در حوزه‌های مختلف ایجاد شده است.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به اینکه ابتدای گسترش بیماری کرونا فعالیت‌های پزشکی که از نظر حیاتی برای بیماران ضروری نبود متوقف شد ولی به ترتیب بر حسب صلاح دید وزارت بهداشت فعالیت‌های پزشکی مختلف از جمله اعمال پلاستیک و زیبایی به صورت کامل آغاز شد، تصریح کرد: جراحان پلاستیک در حال حاضر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت اعمال مربوط پلاستیک و زیبایی را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در ایامی که به دلیل انجام جراحی‌های غیرضروری متوقف شده بود، برخی از تکنسین‌ها و افراد غیرحرفه‌ای به حوزه اعمال پلاستیک و زیبایی روی آوردند و این مسئله عواقبی را برای بیماران به همراه داشته است.

باطنی با توضیح اینکه بیماران برای پیشگیری از عواقب جراحی‌های پلاستیک و زیبایی باید حتماً به جراحان حاذق مراجعه کنند، افزود: چرا که فعالیت آن‌ها از طریق مراکز قانونی همچون وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی مورد تأیید قرار گرفته باشد و در غیر این صورت جراحی پلاستیک می‌تواند عوارض غیر قابل بازگشتی برای افراد به همراه داشته باشد.

میکروبیوتاها بر عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذار است

رئیس انجمن گوارش و کبد استان فارس گفت: بسیاری از عملکردهای فیزیولوژی بدن توسط میکروبیوتاها کنترل می‌شود و علاوه بر دستگاه گوارش، می‌توانند بر عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند.

علیرضا هاشمی با بیان اینکه میکروب‌های طبیعی روده بر ایجاد برخی از بیماری‌های مغزی مؤثر است، اظهار کرد: میکروارگانیسم‌هایی که به صورت هم‌زیست در دستگاه گوارش و عمدتاً در روده انسان زندگی می‌کنند، میکروبیوتای رودهای نامگذاری شده‌اند که عمدتاً تعداد آن‌ها به ده‌ها تریلیون می‌رسد و هزار نوع باکتری را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از عملکردهای فیزیولوژی بدن توسط میکروبیوتاها کنترل می‌شود و علاوه بر دستگاه گوارش این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند بر عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد.

رئیس انجمن گوارش و کبد استان فارس افزود: میکروبیوتای روده‌ای علاوه بر اینکه در دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد، عامل تأثیرگذاری بر تغییر رفتار، خلق و خوی افراد نیز است و حتی از پیشرفت بیماری‌های عصبی مانند ام اس، اوتیسم، آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می‌کند به صورتی که از طریق سیستم عصبی روده‌ای و تحریک سیستم ایمنی سبب تولید مواد واسطه‌ای می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه نامناسب، استفاده بی رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها، استرس، اضطراب و افسردگی موجب به هم خوردگی میکروبایوتای روده‌ای می‌شود که عاملی مهم در تشدید بیماری‌های عصبی خواهد شد.

هاشمی با توضیح اینکه یکی از بیشترین دلایل مراجعات مردم به پزشکان به دلیل مشکلات گوارشی از جمله سو هاضمه و رفلاکس اسیدی معده به مری است، تصریح کرد: یبوست، اسهال حاد، مشکلات کبدی از جمله هپاتیت بی و سی و هپاتیت خود ایمن همچنین کبدچرب از دیگر مشکلات شایع گوارشی در کشور محسوب می‌شود و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد جامعه مبتلا به کبد چرب هستند، در حالی که این بیماری کاملاً قابل پیشگیری است.

نگرانی در مورد ایمنی مصرف هیدروکسی کلروکین برای بیماران سرطانی مبتلا به کرونا

مطالعه جدید نشان می‌دهد استفاده از داروی مالاریا موسوم به هیدروکسی کلروکین برای بیماران سرطانی مبتلا به کرونا خطرناک است.

محققان دانشگاه واندربیلت تنسی آمریکا دریافتند بیماران سرطانی مبتلا به کرونا که هم داروی هیدروکسیکلروکین و هم آنتی بیوتیک آزیترومایسین دریافت می‌کنند در مقایسه با افرادی که این دو دارو را مصرف نمی‌کنند، با ریسک بالاتر مرگ مواجه هستند.

از بین ۹۲۸ بیمار موردمطالعه در این تحقیق ۱۳ درصد در مدت ۳۰ روز از تشخیص ابتلاء به کرونا جان خود را از دست دادند.

محققان دریافتند بیماران مبتلا به سرطان پیش‌رونده، ۵.۲ بار بیشتر با احتمال مرگ در طول ۳۰ روز مواجه بودند.

پژوهشگران دریافتند بیمارانی که ترکیب دو داروی هیدروکسیکلروکین و آزیترومایسین را برای درمان بیماری کرونا دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که هیچیک از این داروها را مصرف نکردند، تقریباً سه برابر با ریسک بالاتر مرگ در مدت ۳۰ روز مواجه بودند.

نگرانی‌ها در مورد ایمنی مصرف هیدروکسی کلروکین، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا این دارو را از آزمایش بر روی درمان بیماری کرونا حذف کند.

اهداکنندگان جوان برای اهدای سلول‌های بنیادی خونساز مناسب‌تر هستند

رئیس مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز (سپاس)، گفت: از اهدا کنندگان خون سنین ۱۸ تا ۳۵ سال در صورت اعلام آمادگی برای اهدای سلول‌های بنیادی خونساز غیر خویشاوند، پذیره نویسی می‌شود و اهدا کنندگان جوان برای اهدا مناسب‌تر هستند.

آناهیتا حیدری با بیان اینکه پیش‌تر سن اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی محدوده ۱۸ تا ۵۰ سال در نظر گرفته می‌شد، اظهار کرد: از آنجا که پس از پذیره نویسی احتمال دارد سال‌ها موردی برای تطابق و اهدا یافت نشود، سن اهدا کنندگان افزایش می‌یابد و ممکن است از حیطه اهدای خون خارج شوند، به همین دلیل این سن کاهش یافت و اکنون تنها اهدا کنندگان بین ۱۸ تا ۳۵ سال پذیره نویسی می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی هرچه اهدا کننده جوان‌تر باشد، برای اهدا مناسب‌تر است و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۱ هزار و ۴۷۸ نفر پذیره نویسی شدند که این جهش یک موفقیت به شمار می‌رود و دلیل این افزایش آمار داوطلبان، فعال شدن تمامی مراکز استانی سپاس است.

حیدری با اعلام اینکه طرح سپاس وارد دهمین سالگرد تأسیس می‌شود، افزود: در سال ۱۳۸۹ اولین مرکز در ستاد مرکزی سازمان فعال شد و خیلی زود مراکز دیگری در استان تهران شروع به کار کردند و تا سال ۹۸ تمامی ادارات کل استانی دارای مرکز سپاس شدند.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ پیوند موفق انجام شده است، اضافه کرد: طبق استانداردهای جهانی اگر بانک داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی دست کم ۱۰۰ هزار عضو داشته باشد، برای هر بیماری می‌توان نمونه مناسبی یافت.‌

کد خبر 426674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.