دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان بزرگ‌ترین پروژه آزمایشگاه دانشگاهی کشور

آغاز عملیات عمرانی احداث بزرگ‌ترین پروژه آزمایشگاه مرکزی جامع دانشگاهی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، در این آیین که با حضور هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی و جمع کثیری از واقفان و خیّرین آموزش عالی برگزار شد، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهانبه معرفی این دانشگاه و فعالیت های گوناگون آن پرداخت.

مهدی ابطحی با اشاره به اینکه یکی از اهداف کلان برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان دستیابی به مرجعیت علمی دانشگاه در آسیا است، تصریح کرد: طبق آمار مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ( ISC ) تولید علم در کشور رشد خوبی داشته است و توانسته‌ایم جایگاه ۱۶ جهان را کسب کنیم، اما در مقایسه کیفی خیلی از کشورها وضع بهتری از ما دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه تصریح کرد: در مقایسه ISC که دانشگاه‌های برتر ایران را با ۱۰ دانشگاه برتر جهان مقایسه کرده است، دانشگاه صنعتی اصفهان، بهترین جایگاه را به لحاظ تولید کیفی علم در کشور دارد. همچنین در سال ۲۰۱۸ استناد به مقالات این دانشگاه حدود ۱۶ هزارمورد بوده که در این میان بیشترین استناد به این مقالات را دانشگاه‌های آمریکایی و پس از آن دانشگاه‌های آلمان، ایتالیا و انگلستان انجام داده‌اند که همه از کشورهای پیشرو در علم به شمار می‌روند.

وی بین المللی شدن دانشگاه را از جمله اهداف کلان پیش رو عنوان کرد و با تأکید بر اینکه در این زمینه شبکه سازی‌های بسیار خوبی انجام شده است، افزود: در سال ۲۰۱۹ دانشگاه‌های سوئیس که از بهترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شوند، تعداد ۳۳۸ مقاله مشترک با ایران داشته‌اند که از این میان حدود یک سوم آن مربوط به دانشگاه صنعتی اصفهان است.

ابطحی برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی، بین‌المللی سازی محتوا و قالب آموزشی دانشگاه، برگزاری کارگاه‌ها، دوره‌ها و مدرسه‌های فصلی، ایجاد شعبه دانشگاهی درکشور سنگال در زمینه مهندسی نفت و تعمیق و گسترش ارتباطات بین‌المللی برای انجام امور آموزشی و پژوهشی بین الملل را بعضی از اقدامات دانشگاه صنعتی اصفهان برای دست‌یابی به هدف بین‌المللی شدن این دانشگاه عنوان کرد.

وی افزود: دعوت از دانشمندان خارجی برای ارائه سمینار، کارگاه آموزشی، مشاوره در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، برگزاری مدرسه بین المللی زمستانی در دانشگاه با محققان اتریشی در زمینه ریاضیات، انتخاب و اجرای طرح تحقیقاتی مشترک با حمایت وزارت علوم اتریش و ایران در زمینه ریاضیات، گسترش برنامه‌های آموزشی مشترک با کشور سوئیس، تلاش برای پایه ریزی گروه آموزشی خارج از کشور و فعالیت‌های آموزشی بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی از دیگر اقدامات است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه فناوری و نوآوری را از دیگر اهداف این دانشگاه دانست و افزود: آنچه که ما به عنوان موفق‌ترین پارک علم و فناوری کشور می‌شناسیم شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان با حضور ۵۴۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور است که از این میان ۳۷ شرکت توسط استادان این دانشگاه پایه گذاری شده و خروجی آن تاکنون ۱۵ کارخانه تولید محصول بوده است.

در ادامه معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به شرایط سخت و پیچیده کشور گفت: باید به سویی حرکت کنیم تا بتوانیم از تمامی دارایی‌های معنوی و مادی خود بهره‌برداری حداکثری را داشته باشیم.

حسن قاضی عسگر با بیان اینکه یکی از مدل‌های بسیار موفق در سطح دنیا از چند سال گذشته تاکنون تأسیس آزمایشگاه‌های مرکزی است، افزود: باید ایده راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی و خرید تجهیزات را با هدف بهره‌وری حداکثری و هزینه حداقلی انجام بدهیم تا بتوانیم به تمامی جامعه دانشگاهی استان و به ویژه در دانشگاه صنعتی اصفهان، سرویس دهی مناسبی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اهمیت لحاظ شدن اولویت در خرید دستگاه‌هایی که در استان وجود ندارد، تصریح کرد: اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، سرویس دهی با ایجاد ارزش افزوده و اطمینان خاطر اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برای انجام آزمایشات لازم در نزدیکی خود، از جمله مزایای راه‌اندازی این آزمایشگاه است.

کد خبر 426647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.