چگونه در دوران کرونا تغییرات دائمی در شهرها ایجاد کنیم؟

گسترش ویروس کرونا تحرک در سراسر جهان را مختل کرده است و به همین دلیل بسیاری از مقامات شهری به سمت افزایش فضای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودرو در حین و پس از دوران کرونا روی آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایجاد تغییر در کاربری خیابان‌ها و تبدیل آن‌ها به فضاهایی برای پیاده‌روی علاوه بر این‌که باعث می‌شود مردم با خیال راحت و حفظ فاصله اجتماعی در داخل شهر تردد کنند، بلکه مزایای زیادی نیز برای کره زمین به ارمغان می‌آورد. کاهش تردد وسایل حمل و نقل موتوری در شهرها باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده در هوا و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و مهم‌تر از همه پایین آوردن دمای کره خاکی می‌شود.

افزایش سلامت جسمی و روحی، رشد اقتصاد محلی و پایداری از دیگر مزایایی است که ایجاد "خیابان‌های کامل" برای انسان، شهرها و کره زمین به دنبال دارد. البته همیشه تغییر کاربری خیابان‌ها و طراحی دوباره آن‌ها موفقیت‌آمیز نیست، اما می‌توان با ارائه استراتژی‌های کارآمد خیابان‌هایی پایدار به سود انسان، شهر و کره زمین طراحی کرد، اما این کار چگونه امکان‌پذیر است؟

آغاز تدریجی برای دستیابی به بهترین نتایج

تغییر ناگهانی بسیاری از خیابان‌ها یا حتی بخش اعظمی از یک محله نمی‌تواند پیامدهای مثبتی همراه داشته باشد چرا که مردم نمی‌توانند خود را با سرعت با تغییرات زیاد سازگار سازند. تغییرات باید به صورت تدریجی انجام گیرد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. به عنوان مثال، رنگ‌آمیزی پیاده‌راه‌ها، نصب مبلمان ارزان‌قیمت در خیابان‌ها و ایجاد پارکلت‌ها می‌تواند زمینه را برای تغییرات بیشتر فراهم آورد. اگر در این فرآیندها مردم و به خصوص ساکنان محله نیز مشارکت کنند بیشتر با تغییرات سازگار می‌شوند و برای تغییرات دائمی آمادگی بیشتری از خود نشان می‌دهند، از مزایای تغییرات اعمال شده بیشتر آگاه می‌شوند و حمایت بیشتر خود برای تغییرات دائمی را اعلام می‌کنند.

در پروژه‌ای عظیم در برزیل بسیاری از خیابان‌ها در ۲۰ شهر کشور از نو طراحی و به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اختصاص داده شد. سهیم سازی مردم برزیل در این پروژه موفقیت‌های بسیاری را برای آن رقم زد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش استفاده از خودرو، جایگزین شدن پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و رونق اقتصادی بازار محله اشاره کرد. از این ایده می‌توان به خوبی در بستن خیابان‌ها روی تردد خودروها و ترویج فاصله اجتماعی در روزهای کرونایی بهره برد.

ایجاد حمایت از طریق اتحادهای شهری

زمانی که یک پاندمی نظیر کووید -۱۹ سراسر جهان را در بر می‌گیرد، اتحاد و کسب تجربه از آنچه که باعث موفقیت سایرین شده است، می‌تواند به طور چشمگیری باعث رهایی از وضعیت بحرانی مردم شود. در سال ۲۰۱۷ مؤسسه منابع جهانی برزیل به همراه بسیاری از شهرداران سراسر کشور تصمیم گرفتند پروژه خیابان‌ها کامل را در بسیاری از نقاط کشور اجرا کنند که موفقیت زیادی را به دنبال داشت و تعداد این خیابان‌ها را از آن سال تا به امروز به دو برابر رساند. همکاری و تبادل تجربیات بین شهرداران برزیلی باعث شد این افراد بر چالش‌های به وجود آمده در هر محله غلبه کنند و پروژه‌های موفق‌تری ارائه دهند.

در روزهای کرونایی نیز که اغلب تصمیمات به دنبال ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای ترویج جداسازی اجتماعی است، مقامات رسمی می‌توانند با کسب تجربه از سایر شهرهای جهان در بستن خیابان‌ها روی تردد خودروها و ایجاد فضاهایی دوستدار عابر پیاده موفق عمل کنند و تغییراتی دائمی در شهرها ایجاد کنند. برای این کار مقامات رسمی باید بر دو اصل مهم تکیه کنند؛ اول مدیریت قوی، به این صورت که برای هر پروژه باید معمار یا معمارانی مدبر استخدام شوند و دوم اینکه مردم را در ایجاد تغییرات کوچک سهیم کرد. مثلاً مردم با طراحی فضاهای مقابل خانه خود می‌توانند مانع از تردد خودروها در خیابان‌های محله شوند و خود نیز از دوچرخه و پیاده‌روی برای تردد بهره گیرند.

کد خبر 426635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.