تاثیر عرضه سهام عدالت بر بازار بورس

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: اگرچه عرضه سهام عدالت در شرایط فعلی زمینه را برای حرکت بازار به سمت فروش فراهم می‌کند اما چشم‌انداز بازار در یک سال آتی مثبت است.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عرضه سهام عدالت در شرایط فعلی، زمینه را برای حرکت بازار بورس به سمت فروش فراهم می‌کند. با این حال چشم‌انداز این بازار در یک سال آتی مثبت است اما به نظر نمی‌رسد در هفته جاری تغییر قابل توجهی در روند فعل بازار به وجود آید.

وی افزود: حمایت نهادهای بازار سرمایه با شرایط فعلی چندان جوابگو نیست، البته در کوتاه مدت امکان تغییرات اندک وجود خواهد داشت اما با فشاری که از سمت عرضه سهام عدالت به بازار وارد می‌شود، می‌تواند آن را با افت شاخص‌ها مواجه کند.

این کارشناس بورس گفت: به دلیل توده‌وار بودن مختصات بازار سرمایه ایران، به ویژه در شرایط فعلی، باید از سیاست‌های قیم مآبانه استفاده کنیم تا رشد بازار کنترل شود. این اقدام می‌تواند چشم‌انداز مناسب‌تری برای بازار به وجود آورد.

حقانی نسب خاطرنشان کرد: متأسفانه بازار سهام در چند ماه اخیر به سرعت رشد کرد و بدترین سازوکار عرضه با بالاترین قیمت‌ها اجرایی شد.

وی اضافه کرد: به اعتقاد من از ابتدای سال جاری، حجم مبنا (به حداقل تعداد سهامی که باید در طول یک روز معامله شود تا قیمت اصلی (پایانی) آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد) باید به سه برابر مقدار فعلی افزایش پیدا می‌کرد تا رشد بازار سرمایه کنترل شده‌تر باشد و سیاست ساماندهی ورود مردم به این بازار از طریق افزایش امتیازات سبد اقتصادی جایگزین می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر باید شرایط خرید و فروش سهام برای سبد گردان‌ها و یا نهادهایی که دارای مجوز سبد گردانی هستند، تسهیل می‌شد تا امکان تخصیص متناسب و عادلانه بین سبدهای اقتصادی در معاملات صف خریدها و فروش‌ها وجود داشته باشد، در این صورت امکان بی عدالتی در بازار به وجود نمی‌آمد.

کد خبر 426629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.