میزان نهاده‌های دامی فعلی جوابگوی مصرف استان نیست

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: گلایه‌های دامداران از نهاده‌ها به حق است زیرا از ماه‌های گذشته، مبلغ نهاده‌های خریداری شده را پرداخت کرده اما تنها درصدی از این نهاده‌ها به دست آنها رسیده است؛ این مقدار هم جوابگوی مصرف دامداران استان نیست.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره میزان تولید شیر خام در استان اصفهان، اظهار کرد: در سال ۹۸، تولید شیر خام استان اصفهان برابر با یک میلیون و ۳۸۵ هزار تن بود اما پیش بینی ما برای سال جاری حدود یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن است. همچنین سال گذشته ۱۱ هزار تن شیر خشک در اصفهان تولید شد که دو هزار تن از آن به دیگر کشورها صادر شد و مابقی به مصرف داخلی رسید؛ این دو هزار تن شیرخشک ارز آوری معادل سه میلیون ۶۰۰ هزار دلار داشته است.

وی با اشاره به رتبه اول استان اصفهان در تولید شیر کشور گفت: این مقدار شیر در یک هزار و ۹۷۳ دامداری صنعتی تولید شده است با این حال، ۲۲ هزار و ۶۶۸ دامداری نیمه صنعتی هم در استان فعال است. مجموع دام در دامداری‌های کشور، ۵۵۰ هزار رأس گاو و گوساله است.

سرانه ۱۲۱ لیتری مصرف شیر در ایران

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره سرانه مصرف شیر در کشور اظهار کرد: آمار مشخصی از سرانه مصرف استانی شیر نداریم اما سرانه مصرف کشوری ۱۲۱ لیتر به ازای هر فرد در سال است که این مقدار در دنیا از ۱۶۰ لیتر تا حتی ۳۶۰ لیتر در کشورهای پیشرفته متغیر است. لازم است برای افزایش مصرف شیر، رسانه‌ها نیز همکاری لازم را داشته باشند تا حداقل ۱۲۱ لیتر را به میانگین ۱۶۰ لیتر جهانی افزایش دهیم.

ایراندوست افزود: مقدار تولید شیر در استان اصفهان، ۲۸۸ لیتر به ازای هر فرد است و این به معنی تولید دو برابری شیر در استان اصفهان به نسبت سرانه مصرف کشوری است. از نظر راندمان و بهره‌وری تولید هم دامداری‌های استان اصفهان، رتبه اول کشور را در اختیار دارند. حتی بسیاری از گاوداری‌های صنعتی استان در حال رقابت با دیگر کشورهای دنیا هستند.

صادرات ژن دام و جنین به کشورهای منطقه

وی با بیان اینکه کیفیت شیر تولید شده اصفهان با استانداردهای دنیا مطابقت دارد، گفت: در این زمینه هم کیفیت تولید ما با کشورهایی مانند آمریکا و کانادا برابری می‌کند چرا که استانداردهای ایران سخت‌گیرانه‌تر از آمریکاست هرچند استانداردهای اروپا در مقایسه با ایران تا حدودی سخت‌گیرانه‌تر است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان، افزود: سطح علمی دامداران و کارشناسان استان اصفهان تا حدی بالاست که توانستند با تکنولوژی‌های روز تولید خود را از ۲۲ کیلوگرم به ازای هر گاو به ۴۴ کیلوگرم و بالاتر برسانند و این مدیون ورود دانش به این رشته است.

ایراندوست در خصوص تولید جنین و ذخیره ژنی در استان اصفهان نیز گفت: بهترین مواد ژنی در استان وجود دارد و رتبه دام استان با دیگر نقاط دنیا در حال برابری است به همین دلیل در گذشته اصفهان صادرکننده تلیسه شیری و ممتاز بود. در حال حاضر استان اصفهان ژن دام و جنین را به دیگر استان‌ها و حتی کشورهای اطراف صادر می‌کند که اقدام ارزشمندی است.

وی خاطرنشان کرد: گلایه‌های دامداران از وضع نهاده‌ها به حق است زیرا از ماه‌های گذشته مبلغ نهاده‌های خریداری شده را پرداخت کرده‌اند اما تنها درصدی از این نهاده‌ها به دست آنها رسیده؛ این مقدار هم جوابگوی مصرف دامداران استان نیست.

استفاده از سیستم ریلی برای کمک به تسریع ورود نهاده‌ها به اصفهان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: به طور کلی تخصیص ارز را یکی از عوامل کندی آزادسازی نهاده‌ها دانسته می‌شود. باید توجه داشت حجم بارگیری در بنادر جوابگوی نیاز استان‌ها نیست و تنها حدود ۶۰ کامیون با میانگین ۱۱۰۰ تن، نهاده به استان اصفهان می‌رسد. این میزان تنها یک پنجم مصرف روزانه نهاده در استان اصفهان است بنابراین دامداران مابقی این میزان را از ته مانده ذخایر قبلی خود یا بازار آزاد تهیه می‌کنند که به هیچ‌وجه توجیه اقتصادی ندارد. متأسفانه در حال حاضر نهاده‌ای مانند کنجاله سویا در بازار آزاد وجود ندارد.

ایراندوست افزود: از هفته گذشته، استفاده از سیستم ریلی برای تسریع در حمل‌ونقل نهاده‌ها را مطرح شد تا در کنار حمل‌ونقل جاده‌ای فشار موضوع نهاده‌ها در استان را کاهش داده شود.

استاندارد ایران در میزان آفلاتوکسین، سخت‌گیرانه تر از آمریکا است

وی در خصوص قیمت شیرخام نیز گفت: قیمت شیرخام خریداری شده از دامداران دو هزار و ۳۹۰ تومان است که هر ساله در ستاد تنظیم بازار کشور تصویب و به استان‌ها ابلاغ می‌شود اما استان اصفهان در جلسات کارشناسی سه هفته پیش و با حضور نمایندگان تشکل‌های تولیدی قیمت شیر، مرغ و تخم‌مرغ را محاسبه و به کارگروه تنظیم بازار استان ارائه داد تا این مبالغ را به ستاد تنظیم بازار کشور پیشنهاد داده شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره کیفیت شیر خام تولیدی با رد وجود آفلاتوکسین در شیر اظهار کرد: تمامی مراجع مانند دامپزشکی و جهاد بر تولید شیر نظارت دارند و اگر این موضوع درست بود هیچ کشوری حاضر به خرید شیر و محصولات لبنی از ایران نمی‌شد در حالی که ایران یکی از صادرکنندگان محصولات لبنی به دنیاست. همچنین برای حد مجاز آفلاتوکسین، استاندارد ایران بسیار سختگیرانه عمل می‌کند، در حالی که حد مجاز این سم در شیر، در اتحادیه اروپا ۵۰ نانوگرم در لیتر است، در ایران ۱۰۰ نانوگرم بر لیتر و در ایالات متحده ۵۰۰ نانو گرم در لیتر است بنابراین ایران پنج برابر سختگیرانه‌تر از آمریکا در رابطه با شیر خام و پاستوریزه عمل می‌کند.

کد خبر 426617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.