مصرف روزانه تخم مرغ چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

توصیه های تغذیه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کبد چرب در کودکان، تاثیر مصرف روزانه تخم مرغ بر بدن، چند نکته کلیدی برای رفتن به رستوران در شرایط کرونا و مصرف قهوه تلخ بهتر است یا شیرین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس اداره تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت درخصوص تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب در روزهای کرونایی، اظهار کرد: داشتن یک تغذیه مناسب و سالم در روزهای کرونای لازم است، در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا یکی از موضوعات مهم تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این بیماری است.

رضا عزتیان با بیان اینکه بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا اشتهای افراد کاهش پیدا کرده و سیستم ایمنی بدن بیمار به شدت کاهش پیدا می‌کند، افزود: یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه انواع میوه، سبزیجات و انواع ویتامین‌ها است.

رئیس اداره تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت، تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور باید مصرف روزانه آب، آبمیوه، چای و سایر مایعات را به میزان مناسب در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهیم؛ زیرا نوشیدن مایعات و مواد غذایی مایع مانند سوپ انرژی کمی از بیمار در هنگام هضم آن می‌گیرد.

عزتیان تصریح کرد: مصرف انواع ریز مغذی‌ها توانایی بدن را برای مقابله با بیماری کرونا افزایش می‌دهد به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد به ویژه بیماران در دوران شیوع کرونا از مصرف ویتامین‌های C و E غافل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط استرس نیاز بدن به ویتامین C افزایش پیدا می‌کند. در این روزها لازم است افراد مواد غذایی مانند: غلات، تخم مرغ، حبوبات، میوه و سبزیجات را به اندازه کافی مصرف کنند. مصرف شیر، لبنیات کم چرب و گوشت برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است و افراد نباید در روزهای کرونایی از خوردن این مواد غذایی غافل شوند.

تأثیر مصرف روزانه تخم مرغ بر بدن

تخم مرغ منبع خوبی برای یک ماده مغذی ضروری به نام کولین است که افراد بسیاری به میزان کافی آن را دریافت نمی‌کنند. تخم مرغ یکی از اجزا ثابت در بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی در جهان است، جدا از مصرف مستقیم به صورت نیمرو در صبحانه، پخته در سالاد ناهار یا در وعده شام، تخم مرغ در بسیاری از خوراکی‌های آماده از بستنی تا مایونز، غذاهای پخته و پاستاهای تازه نیز وجود دارد. همانند بسیاری از محصولات حیوانی، تخم مرغ‌ها منبع خوبی برای پروتئین هستند، اما آنها حاوی کلسترول زیاد نیز هستند. یک تخم مرغ پخته حاوی حدود ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است و دستورالعمل‌های غذایی پیشنهاد می‌دهند که افراد مصرف کلسترول روزانه خود را به کمتر از ۳۰۰ میلی گرم محدود کنند. زرده تخم مرغ حاوی لوتئین و زیزانتین است که این دو آنتی اکسیدان به کند کردن آهنگ انحطاط چشم انسان مرتبط با افزایش سن کمک می‌کنند. همچنین، تخم مرغ سرشار از ویتامین A است که یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای عملکرد سالم چشم‌ها محسوب می‌شود. کمبود ویتامین A از رایج‌ترین دلایل نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است.

مصرف قهوه تلخ بهتر است یا شیرین؟

در بسیاری از کشورها، افراد روز خود را با نوشیدن قهوه آغاز می‌کنند. قهوه به دلیل دارا بودن کافئین، موجب بهبود فعالیت مغز، افزایش تمرکز و مقابله با خستگی می‌شود. علاوه بر این بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده اند که قهوه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان‌ها و آلزایمر نقش دارد. تحقیقات جدید انجام شده در اسپانیا نشان می‌دهد در صورتی که به همراه یک فنجان قهوه، یک قاشق چای خوری شکر نیز مصرف شود، تأثیر آن بر مغز به مراتب بیشتر خواهد بود. در واقع این مطالعه نشان داد که نوشیدن یک فنجان قهوه کافئین دار به همراه یک قاشق چای خوری شکر، به آماده سازی مغز برای فعالیت‌ها و مسئولیت‌های روزانه کمک قابل ملاحظه‌ای کرده و موجب افزایش توجه، تمرکز و بهبود حافظه می‌گردد.

برای انجام این مطالعه ۴۰ داوطلب انتخاب شده و به سه گروه تقسیم گردیدند. پژوهشگران به این افراد قهوه با شکر، قهوه بدون شکر و شکر تنها داده و سپس از آنها اسکن مغزی تهیه کردند. نتایج نشان داد که مصرف هم زمان قهوه با شکر بیشترین اثر را بر فعالیت مغزی داشته است. کبد چرب یکی از مشکلاتی است که ارتباط مستقیم با تغذیه دارد و اخیراً کودکان هم درگیر این مشکل شده اند، در این مطلب به روش‌های خانگی برای درمان کبد چرب اشاره می‌شود.

کبد چرب در کودکان

چاقی، کم تحرکی، بیماری دیابت، بد غذایی و سو تغذیه، مصرف برخی داروها مانند داروی ضد تشنج، تتراسایکلین، والپروئیک و داروهای کورتن‌دار، بیماری‌های مزمن، بالا بودن چربی‌های خون، عمل جراحی روده و کاهش سریع وزن، سو جذب پروتئین، بیماری‌های التهابی کبد مانند هپاتیت c، کبد چرب حاملگی و مسمومیت با مواد سمی مانند تتراکلریدکربن را می‌توان از علل و بیماری‌های همراه با کبد چرب دانست.

متأسفانه به راحتی غذاهای آماده، پفک و تنقلات غیرسالم را در اختیار کودکان خود قرار می‌دهیم. این در حالی است که ریشه بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و کبد چرب در بزرگ سالی، در سنین کودکی است. به طورکلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب درابتدا بدون علائم هستند. با این حال، برخی افراد ممکن است ناراحتی شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها، احساس ناراحتی عمومی و ناراحتی مبهم، زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا و معده، احساس خواب آلودگی یا گیجی، استفراغ خونی یا مدفوع خونی داشته باشند. به همین دلیل تشخیص درست قبل از شروع درمان مهم است.

هم اکنون درمان مؤثری برای کبد چرب نیست ومعمولا با تغییرات ساده در شیوه زندگی و تغییرات تغذیه‌ای درمان می‌شود. تغذیه و رژیم غذایی مناسب، کنترل بیماری دیابت، کاهش وزن در افراد چاق، کاهش چربی خون و تغییر سبک زندگی ازجمله عوامل مهم در درمان است. می‌توان با مصرف بعضی از خوراکی‌ها و داشتن تحرک کافی و از طرفی پرهیز از خوراکی‌های ناسالم مانند فست فود وغذاهای سرخ کردنی از سلامت کبد مطمئن شد.

چند نکته کلیدی برای رفتن به رستوران در شرایط کرونا

باز شدن رستوران‌ها همراه با موج پیش رونده ویروس کرونا شرایط را برای افراد خطرناک‌تر خواهد کرد زیرا با شیوع بیشتر بیماری، مهار و کنترل آن برای تمام افراد سخت‌تر خواهد شد. طبق بررسی‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، مراکز تهیه و توزیع غذا، به خصوص رستوران‌ها جزو مشاغل پرخطر شناخته شده اند. اگرچه فعالیت رستوران‌ها شروع شده است، اما کارشناسان همچنان توصیه می‌کنند فعلاً از رفتن به رستوران خودداری کنید و اگر هم می‌روید این نکات را رعایت کنید. در این شرایط افرادی که بالای ۶۵ سال سن داشته و بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید بیشتر از قبل مراقب خود باشند. اگر کارکنان ماسک نداشته باشند، ورودی یا اطراف صندوق شلوغ باشد و فاصله صندلی‌ها کمتر از دو متر باشد، در این شرایط باید قید رستوران را زد.
هنگام ورود به رستوران باید به این نکات توجه کرد که عبارتند از:

- اگر بیمار هستید در منزل بمانید.

- بلافاصله قبل از سفارش و خوردن غذا مورد نظر حتماً دست‌های خود را بشویید.

- ساعات و رستوران‌های خلوت تر را انتخاب کنید.

- بعد از صرف غذا بلافاصله رستوران را ترک کنید.

- رستوران‌هایی که در مکان‌های آزاد وجود دارند را انتخاب کنید.

- فقط برای خوردن و آشامیدن ماسک خود را بردارید.

- سعی کنید دست شما با هیچ سطحی تماس پیدا نکند و حتماً همراه خود یک ژل ضدعفونی کننده داشته باشید.

-حتی‌الامکان غذا را سفارش داده و در منزل یا محل کار گرم کرده و سپس میل کنید.

کد خبر 426511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.