کرونا ویروس با تابش خورشید از بین می‌رود؟

یک دکترای ویروس شناسی گفت: بیشترین اثر تابش خورشید بر ویروس کرونا به دلیل اشعه uv آن است که می‌تواند روی اسید نوکلئیک ویروس اثر گذاشته و آن را غیر فعال کند.

شراره مقیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ویروس‌ها نسبت به حرارت حساس هستند و دمای ۶۵ درجه سانتی گراد را به مدت نیم ساعت تحمل می‌کنند؛ ویروس‌هایی که دارای انولوپ (envelope) هستند و پوشش فسفولیپید دور آن‌ها است، مثل کرونا ویروس‌ها نسبت به حرارت حساس هستند.

این متخصص ویروس شناسی با اشاره به تغییرات اپیدمولوژیک بیماری‌ها، تصریح کرد: ویروس‌های تنفسی معمولاً شیوع فصلی دارند و پیک شیوع آن‌ها فصول سرد سال و در بعضی مواقع اواخر زمستان تا اوایل بهار است، اما به تدریج و با گرم‌تر شدن هوا، شیوع بیماری کمتر می‌شود.

مقیم اظهار کرد: افراد فصل زمستان در مکان‌های بسته هستند و تماس‌ها آن‌ها با یکدیگر بیشتر است؛ بنابراین انتقال ویروس نیز سریع‌تر انجام می‌شود، اما با گرم‌تر شدن هوا قدرت سرایت ویروس از این طریق کمتر می‌شود و ما با افت پیک بیماری مواجه هستیم تا فصل جدید که ویروس دوباره میزبان خود را در هوا و فضای مناسب پیدا کند.

وی با بیان اینکه ویروس‌های تنفسی در فصول سرد سال شیوع بیشتری دارند، تاکید کرد: در فصول سرد سال جمعیت‌ها بسته هستند و ویروس راحت‌تر می‌تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. علاوه بر این هوای گرم، عامل کمک کننده برای از بین بردن ویروس است و می‌توانیم بگوییم قدرت سرایت ویروس از این طریق کاهش پیدا می‌کند.

مقیم اظهار کرد: تعداد افراد آلوده به این ویروس نسبت به زمانی که برای اولین بار شیوع یافت، کمتر شده است؛ البته این افت پیک به شاخصه‌های زیادی بستگی دارد که یکی از آن‌ها تغییر فصل است.

وی تاکید کرد: البته مردم همچنان باید به خاطر سلامت گروه‌های پرخطر نظیر افراد مسن، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، نکات بهداشتی را رعایت کنند و چنانچه آن‌ها نسبت به رعایت این نکات بی توجه باشند، سرعت انتقال ویروس می‌تواند بیشتر شود و افراد آسیب پذیر را در معرض خطر قرار دهد.

این متخصص ویروس شناسی با اشاره به اثر تغییرات ژنوم ویروس بر ساخت واکسن کرونا، اظهار کرد: ممکن است ژنوم ویروس (RNA)، تغییرات کوچکی پیدا کند، اما طراحی واکسن به نحوی انجام می‌شود که تغییرات ژنوم ویروس اثری بر روی پاسخ‌های آنتی بادی ایجاد شده در بدن نداشته باشد و بتواند همه ویروس‌ها را خنثی کند.

مقیم افزود: کرونا، ویروسی نیست که مدام تیپ جدیدی داشته باشد و آنتی بادی‌های بدن نتواند تیپ بعدی را خنثی کند؛ بنابراین پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن یکسان است و می‌تواند ویروس را خنثی کند.

کد خبر 426484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.