تأسیس موزه اسناد تاریخی شهرداری با گنجینه‌ای ۲ میلیون نسخه‌ای

مدیر موزه و مرکز اسناد تاریخی شهرداری اراک گفت: روند احیا و مرمت خانه تاریخی محسنی اراکی آغاز شده است و طی هشت ماه آینده به عنوان موزه اسناد تاریخی شهرداری بهره برداری شده و برای بازدید عموم شهروندان مهیا می شود.

ابوالفضل فرجی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مرکز اسناد تاریخی شهرداری اراک از سال ۱۳۸۲ با مصوبه شورای دوم شهر آغاز بکار کرده است، اظهار کرد: تا کنون بیش از دو میلیون نسخه اسناد تاریخی شهرداری مشتمل بر مکاتبات و نامه‌های اداری جمع آوری و نگهداشت شده است که تاریخ تنظیم قدیمی‌ترین سند یافته شده در این مرکز متعلق به سال ۱۳۰۲ هجری شمسی است.

وی افزود: این مجموعه، گنجینه‌ای گرانبها از اسناد تاریخی از چگونگی تأسیس اداره بلدیه (شهرداری) تا شهرسازی و مدیریت کلانشهر اراک در دوره‌های گوناگون را شامل می‌شود و طی این سال‌ها با دسته بندی و بایگانی موضوعی و علمی اسناد، به خزانه‌ای ارزشمند از تاریخ مکتوب شهرداری اراک دست یافته‌ایم.

مدیر موزه و مرکز اسناد تاریخی شهرداری اراک با اشاره به انتقال مکان این مرکز و تأسیس موزه اسناد تاریخی اظهار کرد: روند خرید و تملک خانه محسنی اراکی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و با پیگیری‌های شهردار اراک در بهمن ماه سال ۱۳۹۸، شهرداری این خانه تاریخی را به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان تملک کرد و در ۱۳ اسفند ماه همان سال همزمان با یکصدمین سالروز تأسیس شهرداری با حضور مدیران شهری این محل به عنوان موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک افتتاح شد.

فرجی خاطرنشان کرد: روند احیا و مرمت این خانه تاریخی ارزشمند با ۱۳۰۰ متر عرصه و ۶۵۰ متر بنای مفید آغاز شده است و طی هشت ماه آینده به عنوان موزه اسناد تاریخی شهرداری بهره برداری شده و برای بازدید عموم شهروندان مهیا می‌شود.

کد خبر 426380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.