۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
سرگذشت طلا در هفته‌ای که گذشت

در هفته معاملاتی پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی پنجم تا ۹ خردادماه مصادف با ۲۵ تا ۲۹ ماه می میلادی را در بر می‌گیرد، فلز زرد نوسان تقریباً ۵۰ دلاری را تجربه کرد اما هرگز موفق به شکست کانال حمایتی ۱۷۰۰ دلار نشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت هر اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابر قدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی پنجم تا ۹ خردادماه مصادف با ۲۵ تا ۲۹ ماه می میلادی را در بر می‌گیرد، فلز زرد نوسان تقریباً ۵۰ دلاری را تجربه کرد اما هرگز موفق به شکست کانال حمایتی ۱۷۰۰ دلار نشد.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، در حالی که به دنبال انتشار خبرهایی از یک برنامه محرک اقتصادی احتمالی شاخص‌های بورس ژاپن شاهد رشد بود، قیمت طلا کاهش یافت اما تنش جدید بین آمریکا و چین بر سر هنگ کنگ مانع از افت بیشتر قیمت طلا شد. قیمت هر اونس طلا در این روز با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۷۲۸ دلار و شش سنت رسید.

کایل رودا، تحلیلگر "آی جی مارکتس" درباره این موضوع گفت: «من فکر می‌کنم با توجه به افزایش اشتهای ریسک‌پذیری تمایل به سمت بازارهای بورس و سایر دارایی‌های پر ریسک افزایش یافته و این موجب کاهش جذابیت بازار طلا در کوتاه مدت شده است. با توجه به این وضعیت به نظر می‌رسد که در حالت کلی قیمت طلا نمی‌تواند از ۱۷۴۰ تا ۱۷۵۰ دلار بالاتر برود.»

روزنامه نیکی ژاپن در همین روز گزارش داد که این کشور در حال بررسی طرح محرک اقتصادی جدیدی به ارزش بیش از ۹۲۹ میلیارد دلار است که شامل برنامه‌های کمک مالی به شرکت‌های آسیب دیده از بحران کرونا خواهد بود. به دنبال انتشار این خبر شاخص نیکی ژاپن جهش ۱.۵ درصدی را تجربه کرد.

روز سه‌شنبه_ ششم خرداد مصادف با ۲۶ می_ قیمت فلز زرد به دلیل رشد شاخص‌های بورس نوسان اندکی را تجربه کرد و هر اونس طلا با ۰.۰۶ درصد رشد به ۱۷۳۲ دلار و ۹۲ سنت رسید اما نوسان قیمت طلا برای تحویل در ماه اوت بازار آمریکا نوسان دو برابری داشته و با ۰.۱۳ درصد افت مواجه و به ۱۷۵۱ دلار و ۳۰ سنت رسید. در این میان ارزش شاخص نیکی ژاپن امروز با یک درصد رشد به بالاترین رقم از اوایل ماه مارس رسید که مانعی برای افزایش قیمت طلا محسوب می‌شود.

شاخص ارزش دلار آمریکا امروز شاهد افت ۰.۲ درصدی بود که در نهایت طلا را برای خریداران غیر دلاری ارزان‌تر کرد. همچنین در این روز باوجود هشدارها و تهدیدات ایالات متحده آمریکا، دومین نفتکش حامل محموله بنزین ایران نیز وارد آب‌های ونزوئلا شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از تلاش واشنگتن برای بررسی یک واکنش جدی به طرح چین برای تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ خبر داد و گفت: «واکنش آمریکا به این طرح قبل از پایان هفته اعلام خواهد شد.»

روز چهارشنبه، ۲۷ می اما قیمت فلز زرد به کمترین مقدار خود طی دو هفته پیش از آن رسید، اما افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر قانون امنیتی هنگ‌کنگ از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. قیمت هر اونس طلا در این روز به ۱۷۰۶ دلار و ۴۳ سنت و طلای آتی ماه اوت بازار آمریکا نیز به ۱۷۰۳ دلار رسید.

ایلیا اسپیواک، تحلیلگر بازار طلا درباره وضعیت طلا در این روز اظهار کرد: «آنچه ما در طول ۲۴ ساعت گذشته شاهد بودیم، شکسته شدن نسبی پشتیبانی فنی از قیمت طلا در سطح حدود ۱۷۱۵ دلار بوده است. خبر مثبت در مورد کاهش محدودیت‌های اجتماعی و بازگشایی نسبی اقتصادهای جهان بوده اما در عین حال خبرهای منفی نیز از اقتصاد جهان به گوش می‌رسد. تنش‌ها میان آمریکا و چین ریسک زیادی دارد.»

در این میان تحلیلگران معتقدند به رغم افت قیمت طلا چشم‌انداز بلندمدت بازار فلز زرد به دلیل وضعیت آشفته اقتصادی و سیاسی همچنان افزایشی به نظر می‌رسد.

علاوه بر موارد بالا، اتحادیه اروپا نیز در این روز از یک طرح محرک اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی رونمایی کرد که هدف آن کمک به اقتصادهای بحران زده این منطقه است. این بسته محرک اقتصادی موجب افزایش تقاضا برای خرید دارایی‌های امنی نظیر طلا شد زیرا با تزریق نقدینگی بیشتر احتمال افزایش تورم بالا می‌رود و یکی از مطمئن‌ترین ابزارهای پیش روی سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود خرید فلز زرد محسوب می‌شود. ژاپن هم با ارائه یک بسته محرک اقتصادی ۱.۱ تریلیون دلاری جدید موافقت کرده است. همچنین برخی منابع می‌گویند هند نیز ممکن است حدود ۲۰ میلیارد دلار به بانک‌های دولتی خود تزریق کند.

در چهارمین روز معاملاتی هفته پیشین، نگرانی از وضعیت پیش روی جهان از جمله تنش هنگ‌کنگی چین و آمریکا، قیمت فلز زرد شاهد اندکی رشد بود و قیمت هر انس طلا با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۷۱۳ دلار و ۶۹ سنت رسید. با این حال طلای آتی ماه اوت بازار آمریکا کاهش ۰.۰۷ درصدی را رقم زد که نشان از آینده نه چندان مثبت آمریکا از دید سرمایه‌گذاران دارد.

روز جمعه _۹ خرداد و ۲۹ می، قیمت طلا باز هم افزایش یافت و هر انس طلا در این روز با رشد اندک ۰.۰۸ درصدی به ۱۷۲۰ دلار رسید و در مسیر دومین رشد ماهانه پی در پی قرار گرفت.

کامرون الکساندر، تحلیلگر مؤسسه "رفینیتیو" درباره این موضوع گفت: «طلا همچنان تحت تأثیر دو عامل رشد مثبت اقتصادی و افزایش تنش‌های ژئوپولتیک بین آمریکا و چین بر سر هنگ کنگ قرار دارد.»

در حالی که سرمایه گذارانی که منتظر واکنش دولت ترامپ به تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ توسط چین و تأثیر احتمالی آن بر اقتصاد بحران زده جهانی بودند محتاطانه به معامله پرداختند قیمت طلا روز جمعه شاهد رشد بود.

در نهایت قیمت هر انس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۶۹ درصد افزایش به ۱۷۳۰ دلار و ۲۷ سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی برای تحویل در ماه اوت نیز با ۱.۳۵ درصد رشد به ۱۷۵۱ دلار و ۷۰ سنت رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر مؤسسه "اوآندا" اظهار کرد: «بازارها کاملاً روی روابط دو اقتصاد بزرگ جهان و روی یک رویارویی بلندمدت متمرکز شده‌اند. به دلیل نامعلوم بودن میزان تیرگی روابط آمریکا و چین در هفته‌های آینده احتمالاً شاهد تداوم تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا خواهیم بود.»

ترامپ اواخر دیروز در کنفرانسی خبری اعلام کرد که دولتش لغو امتیازات تجاری اعطا شده طی ۲۲ سال گذشته به هنگ کنگ را آغاز خواهد کرد.

ساکی کوپر، تحلیلگر "بانک استاندارد چارترد" نیز خاطرنشان کرد: «رشد شاخص‌ها در بازارهای بورس احتمالاً سبب محدود شدن رشد قیمت طلا خواهد شد اما قیمت طلا در حدود ۱۷۰۰ دلار از حمایت فنی خوبی برخوردار است.»

در سایر بازارهای فلزات گرانبها قیمت نقره دیروز با ۲.۵ درصد رشد به ۱۷ دلار و ۸۶ سنت رسید. قیمت نقره در این ماه رشد ۱۸.۸ درصدی را به ثبت رساند که بالاترین رشد از ژانویه ۲۰۱۲ تاکنون بود.

با بررسی روند حرکت هر انس طلا در روزهای اخیر می‌توان گفت با فرض تداوم شرایط موجود، قیمت هر انس طلا در بازار جهانی از ۱۷۵۰ دلار فراتر نرفته و از ۱۷۰۰ دلار نیز پایین‌تر نخواهد آمد. البته بدیهی است که این تنها یک پیش‌بینی است و انس می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلف، قیمت‌های متفاوتی را اختیار کند.

کد خبر 426354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.