دخانیات؛ داروی دیروز، قاتل امروز

استعمال دخانیات عادتی دیرینه است که ریشه در آتش زدن برگ‌های تنباکو توسط بومیان قاره آمریکا و استنشاق دود آن دارد؛ امروزه این محصول که زمانی کاربرد درمانی داشت، به معضلی فراگیر و کشنده تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدت کمی پس از آنکه کریستف کلمپ برگ‌های تنباکو را به اسپانیا آورد، سیگار کشیدن عادتی بسیار محبوب شد تا جایی‌که به سرعت سراسر اروپا و سپس کل دنیا را فراگرفت. امروزه سیگارکشیدن به دومین عامل مرگ‌ومیر جهانی تبدیل شده و معضلی جدی برای سلامتی افراد محسوب می‌شود. در طول چند دهه اخیر و با تلاش جوامع مختلف برای منع استعمال دخانیات، توجه بسیاری از انسان‌ها به ترک این ماده مضر جلب شده است.

هنوز هم تعداد افراد سیگاری کم نیست و بدتر این است که استعمال دخانیات بیش‌ از خود فرد اطرافیان او را نیز در معرض خطر و تهدیدات ناشی از استنشاق دود آن قرار می‌دهد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی به منظور ترغیب افراد سیگاری به ترک این محصول وابسته‌ کننده، روزی را به‌عنوان " روز جهانی بدون دخانیات" تعیین کرده است تا در آن روز افراد بتوانند لذت زندگی در جامعه‌ای پاک و سالم‌ را تجربه کنند. در چنین روزی افراد سیگاری تشویق می‌شوند که حداقل برای ۲۴ ساعت از استعمال هرگونه دخانیات پرهیز نکنند.

تاریخچه روز جهانی بدون دخانیات

ازآنجایی‌که دستیابی به دنیایی عاری از دخانیات نیازمند تلاش همگانی است، در سال ۱۹۸۷ روزی برای افزایش آگاهی از خطرات ناشی از آن، ایجاد انگیزه لازم برای ترک تمامی محصولات مرتبط با توتون و تنباکو و کاهش آمار تلفات ناشی از آن تعیین شد تا شانس زندگی آزاد از هرگونه وابستگی و دنیایی بدون عوامل مضر را برای افراد فراهم آورد. علاوه بر این گام نهادن در مسیر تحقق اهداف این روز می‌تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های فرد سیگاری داشته باشد.

اهداف روز جهانی بدون دخانیات

روز بدون توتون و تنباکو در ابتدا با هدف آگاهی از خطرات و مضرات فراوان سیگار کشیدن و همچنین صرف هزینه‌های گزاف برای خرید سیگار تعیین شد؛ محصولی که در گذشته به‌عنوان یک راهکار درمانی سالم استفاده می‌شد، به تدریج جای خود را به یکی از قاتلان اصلی مردم سراسر دنیا داد. درحقیقت بیشترین مرگ‌ومیر بیماران سرطانی در میان مبتلایان به سرطان ریه دیده می‌شود و عامل ۲۲ درصد از مرگ‌های سرطانی، استعمال دخانیات است.

هدف از تعیین روز بدون دخانیات، برجسته‌کردن نقش مهم سلامتی ریه‌ها در زندگی افراد و یادآوری اهمیت خود مراقبتی است. از دیگر اهداف این روز نیز ارائه آموزش‌های لازم به افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان انواع توتون و تنباکو و اطرافیان آن‌ها، نسبت به خطرات ناشی از استعمال دخانیات و ارتقای سطح آگاهی آن‌ها است که می‌تواند به بروز تغییرات مثبت در راستای رفع عادات غلط زندگی آن‌ها و در نهایت اتخاذ شیوه‌های سالم زندگی منجر شود. همچنین در این روز به افراد آموزش داده می‌شود که ترک دخانیات به یکباره امکان‌پذیر نیست و باید برای حذف کامل آن رویه کاهش تدریجی را در پیش گرفت.

روز جهانی بدون دخانیات ۲۰۲۰

تمرکز این روز در سال جاری روی جوانان و نوجوانان، محافظت از آن‌ها در برابر تبلیغات و بازاریابی شرکت‌های تولیدکننده و فروشندگان دخانیات است؛ با این امید که تلاش‌های سال جاری افراد سیگاری را به مقاومت در برابر وسوسه تبلیغات سوق دهد و باعث پیشگیری از وابستگی آن‌ها به دخانیات شود، زیرا هرچه استعمال دخانیات از سنین پایین‌تر آغاز شود، احتمال ایجاد اعتیاد نسبت به نیکوتین بیشتر می‌شود.

کد خبر 426345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.