‌تندروها فقط سروصدا می‌کنند

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

تندروهای اصولگرا سبد رأی اندکی دارند و فقط سروصدا می‌کنند

عباس سلیمی نمین در تحلیل نتیجه اولین انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم، گفت: هرچند در انتخابات این مجلس در اسفندماه خیلی نتوانستیم در درون جریان اصولگرایی به یک وزن کشی برسیم اما در انتخابات ساختار داخلی مجلس این وزن کشی به گونه‌ای خود را نشان داد.

وی ادامه داد: برخلاف تحلیل‌هایی که جریان اصلاح طلب و جریان تندرو اصولگرا ارائه می‌دادند، نتیجه نشان داد که جریان تندرو اصولگرایی تعداد و سبد رأی اندکی دارد، جریانی توخالی است که فقط سر و صدا می‌کند. از سویی جریان سنتی اصولگرا هم همان شرایط را دارد، این جریان فردی را کاندیدا کرده بود که از جهات مختلف قابل اعتنا نیست و حالا وزن سیاسی اش مشخص شد.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا تصریح کرد: این موضوع بسیار اهمیت دارد که جریاناتی همچون موتلفه اسلامی بفهمند باید قالب را بشکنند و به نیروهای جوان اجازه دهند تا وارد میدان شوند.

سلیمی نمین با انتقاد از سازوکار موجود در میان نیروهای سنتی و حزب موتلفه اسلامی، اظهار کرد: نیروهای فسیل‌شده و فرصت‌طلب به هیچ وجه قادر نخواهند بود سابقه درخشان این جریان را احیا کنند؛ متأسفانه سال هاست افرادی فرصت طلب در شورای مرکزی این جریان جا خوش کردند و به هیچ وجه فرصت عرض اندام به نیروهای جوان نمی‌دهند. هرچند نیروهای بسیار پویا و صادقی در این جریان وجود دارند اما با مقاومت جدی مواجه هستند.

پیشنهاد عجیب نماینده مجلس: روزانه یک ختم کامل قرآن داشته باشیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جلالی، منتخب مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات پیشنهاد خود مبنی بر ختم روزانه قرآن کریم از سوی نمایندگان دوره یازدهم اظهار کرد: در روز ورود به مجلس و اولین جلسه علنی، قرآن‌های زیبایی را بر روی میز هریک از نمایندگان گذاشته بودند که کار خوب و مناسبی بود، اما فکر کردم که چطور می‌توان حق این کتاب بزرگ الهی را تا جایی که امکان دارد به جا آورد. بر همین اساس به ذهنم آمد که اگر مجموع نمایندگان دوره یازدهم هر روز دو صفحه قرآن کریم را بخوانند، می‌توانیم تقریباً روزانه یک ختم کامل داشته باشیم. لذا در حال تقسیم صفحات قرآن بین نمایندگان بر اساس حروف الفبا هستم و به ترتیب صفحات ابتدایی هر نماینده را برای وی ارسال می‌کنم تا از یکشنبه، ۱۱ خردادماه، این برنامه آغاز شود.

منتخب مردم رفسنجان و انار در خانه ملت با بیان اینکه روال کار بدین شکل است که هر نماینده روز یکشنبه دو صفحه مربوط به خود را می‌خواند و در روزهای بعد دو صفحه بعدی قرآن را تا اینکه یک ختم کامل داشته باشد، اظهار کرد: در شروع، صفحه اول و دوم برای آقای قالیباف، رئیس مجلس، در نظر گرفته شده است. ثواب اولین ختم قرآن به روح بلند امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، هدیه می‌شود و به ترتیب هر ختم قرآن به ارواح یکی از بزرگان از جمله شهید سردار سلیمانی و شهید مدرس هدیه خواهد شد.

جنیدی: طرح جامع حقوقی تبعات کرونا باید تدوین شود

لعیا جنیدی طی سخنانی در جلسه شورای هماهنگی حقوقی دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه در ابتدای کار، دومین کشوری که تقریباً کرونا در آن بروز چشمگیری داشت ایران بود، اظهار کرد: الان دولت و همه ارکان حاکمیت خوب عمل کردند. وزارت بهداشت انصافاً خوب عمل کرد و دستگاه‌هایی که امور توزیعی را بر عهده داشتند نیز به خوبی کار کردند. همچنین کادر درمانی و پزشکی کشور نیز چنین بوده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: با اینکه میزان آزمایش‌ها و تست‌های روزانه ما بسیار بیشتر شده، اما تصور می‌کنم اگر درست خاطرم باشد الان در رتبه یازدهم جهانی هستیم و در ضمن نه نگرانی تخت بیمارستان داریم نه دستگاه‌های تنفسی. مرگ‌ومیرها هم بسیار کمتر شده است. ما نباید از دو موضوع مهم غافل شویم، یکی اینکه مراقبت دائم را باید رعایت کنیم و دیگر اینکه اگر فرض کنیم که این بیماری از میان برود یا لااقل کنترل شود، باید بدانیم که ما به عنوان سازمان حقوقی دولت باید ابعاد حقوقی این موضوع را بسنجیم که اتفاقاً مهمترین بخش هم در فردای کنترل کرونا همین است.

جنیدی ادامه داد: در همان ابتدای کار ما در اسفند ماه سال گذشته که اوایل آگاهی از شیوع کرونا بود در یک نامه تفصیلی به رئیس جمهوری توجه بر تأمین حقوقی و حمایت از کادر درمان و رفع نیازها و نیز تجهیزات پزشکی و ایمنی شأن مطرح کردیم و در کنار آن اموری را برای کسانی که شرایط خاصی داشتند مثل کسانی که محکوم بودند و در بازداشت قرار داشتند به طور منظم در قوای قضائیه و مجریه پیگیری کردیم. ما برای استان‌های خاصی که از لحاظ شیوع بیماری وضعیت ناگوار داشتند تمهیداتی را در نظر گرفتیم که از کاهش ساعت کار و حجم ترافیک شروع می‌شد و به سایر موارد از جمله تأمین سلامت آنان، ختم می‌شد.

صوفی: کرونا فضای همکاری دولت و مجلس یازدهم را فراهم کرده است

علی صوفی در ارتباط با ضرورت هماهنگی و همکاری میان دولت و مجلس یازدهم که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: از نظر جریان شناسی، جریان مجلس یازدهم وابسته به جناح اصولگرا و در مقابل طیف آقای روحانی و دولتش است. از سال ۹۲ به این طرف این تقابل وجود داشته است، اما منطقی آن است که به آن پایان دهند. البته در میان جریان اصولگرایی، طیفی هست که از سیاست‌های آقای روحانی حمایت می‌کند اما اکثریتشان این کار را نخواهند کرد. طیفی که الان در مجلس حاضر است از ابتدا مخالف دولت روحانی بوده، در شعارهای انتخاباتی خود هم این موضوع را اعلام کرد.

این فعال سیاسی ابراز عقیده کرد: برخی تحلیلگران فضای سیاسی معتقد هستند این طیف از جریان اصولگرایی حتی حاضر نیستند این مهلت یک ساله تا پایان کار دولت یازدهم را تحمل کنند؛ اما بحران کرونا تا حد زیادی بستر تحقق این تحلیل را عوض کرد. ما شاهد نوعی وفاق ملی در برخورد با کرونا و مدیریت بحران کرونا با شرکت فعال دولت و موفقیت‌هایی که نسبیش شد، هستیم. برای مبارزه با کرونا همه قوا همسو هستند. از آنجایی که این بحران هنوز باقی است به نظر می‌رسد این همسویی ادامه خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کرونا در کشور ما مدیریت شده، اما برطرف نشده است و خطرش همچنان وجود دارد. به نظر نمی‌رسد مجلس یازدهم در نحوه مدیریت کرونا خدشه‌ای وارد کند. لاجرم به اصطلاح کج‌دارو مریز با این دولت ادامه می‌دهند تا زمانش بتواند بگذرد. در این میان دولت هم باید سعی کند به سمت همکاری‌های بیش‌تر با مجلس برود. این همکاری‌ها به تعدیل مشکلات سیاسی کشور می‌انجامد.

واکنش شورای نگهبان به شبهه دار بودن مدرک تحصیلی ۸ نماینده مجلس

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، امروز در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان سابق مجلس اعلام کرد که مدارک تحصیلی و حوزوی ۸ نفر از منتخبان مجلس یازدهم دارای مشکل است و موضع شورای نگهبان در این باره چیست؟ اظهار داشت: بنده قبلاً هم پاسخ دادم که آنچه تاکنون براساس گزارش‌های رسمی به ما واصل شده است، فقط درباره مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش بود و دیگر مطالب صرفاً در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه البته شورای نگهبان موضوع مذکور را بررسی کرد، گفت: گویا این مطلب از سوی یکی از منتخبان مجلس دهم درباره رقیب انتخاباتی‌اش مطرح شده است و مستنداتی در این زمینه به ما ارائه نکرد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر واقعاً درباره مدارک تحصیلی منتخبان موردی وجود دارد باید با مستندات کافی مطرح شود و در شرایط فعلی هم این مدارک باید به کمیسیون‌های بررسی اعتبار نامه منتخبان مجلس ارسال شود. اغلب این ادعاها از سوی کسانی مطرح می‌شود که در انتخابات رأی نیاوردند و نسبت به رقبای خود این مطالب را مطرح می‌کنند.

کد خبر 426340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.