ضرورت مواجهه جمعی در مقابل خشونت ساختاری

«خشونت» هر روز چهره‌ای متفاوت از خود نشان می‌دهد، اما بخش جدانشدنی آن، قربانیان هستند و «کودکان» به عنوان بی‌دفاع‌ترین حلقه اجتماعی، بیشترین آسیب را می‌بینند، آسیبی که این بار خود را در زندگی و مرگ «رومینا اشرفی» نشان داده است.

به گزارش ایمنا، انجمن حمایت از حقوق کودکان، ضمن محکوم کردن این جنایت، اظهار تأسف عمیق از این فاجعه و تسلیت به بازماندگان، توجه همگان را به «ریشه‌» های این حادثه جلب می‌کند.
ما معتقدیم این مسئله بیش از آنکه جنبه فردی داشته باشد، سیستماتیک و ساختاری است. فروکاستن علت این فاجعه به «ناآگاهی یک فرد» به معنای پنهان کردن ساختار تاریخی خشونت‌آفرینی است که باز هم قربانی خواهد گرفت.
این به معنای نفی نقش افراد نیست، بلکه تاکید ویژه‌ای‌ست بر وجود «چرخه خشونت‌زایی». این چرخه نشان می‌دهد عوامل این حادثه خود نیز به نوعی قربانی هستند.
هر بار که در مواجهه با چنین وقایع فاجعه‌باری به جای تمرکز بر ریشه‌های آن، فقط با برخوردهای هیجانی بر تشدید مجازات عوامل آن تاکید می‌کنیم، در واقع چشم بر علت اصلی و فرآیند ایجاد این فجایع می‌بندیم و راه را بر بازتولید خشونت هموار می‌کنیم.
رویکرد مردسالارانه و ادبیات مبتنی بر «سلطه»، ناکارآمدی قوانین در حمایت از کودکان، کمبود امکانات برای حمایت از قربانیان خشونت خانگی، بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی، نادیده گرفتن منافع کودک در نظام قضائی، نبود آموزش‌های لازم برای کودک و خانواده و عواملی ازین دست، همه در بروز این جنایت نقش داشته‌اند.
جامعه‌ای که خشونت در جای‌جای مناسبات آن جاری است، دچار نوعی «گسست درونی» است؛ گسستی که ترمیم آن در فضایی که نهادهای مسئول و قانون‌گذار چشم بر آسیب‌های اجتماعی بسته‌اند، نیازمند مطالبه‌ای عمومی در سطح جامعه است.
انجمن حمایت از حقوق کودکان در راستای پیشگیری از تکرار این‌گونه فجایع، بر ضرورت اقدامات زیر به صورت عاجل، تاکید می‌کند:
اصلاح ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی به گونه‌ای که بتواند وجه پیشگیرنده مناسبی داشته باشد.
تصویب نهایی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که طی ۱۲ سال اخیر در دولت، مجلس و شورای نگهبان در گردش است.
آموزش «مهارت‌های زندگی» و «خودمراقبتی» برای والدین و کودکان به عنوان دروس و دوره‌های اجباری در تمامی مدارس
تقویت سازمان‌های مربوط به حمایت از کودکان بدسرپرست و قربانیان خشونت خانگی
تسریع در تصویب قانون افزایش سن ازدواج و حذف کودک همسری
انجمن حمایت از حقوق کودکان، ضمن تاکید بر ضرورت تدوین طرحی ملی برای کنترل و کاهش خشونت علیه کودکان، آمادگی خود را برای تدوین و پیشبرد چنین طرحی با مشارکت نهادهای مدنی و حاکمیتی مرتبط اعلام می‌دارد و انتظار دارد با همراهی جمعی بتوان گامی مهم در راستای تحقق حقوق کودکان برداشت تا در آینده، دیگر شاهد چنین فجایعی نباشیم.

کد خبر 426334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.