۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
شهرداری اصفهان آنلاین می شود

حرکت به سمت تحقق شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک و شهرسازی الکترونیک ضرورت عصر امروز است و امروزه مدیران و برنامه‌ریزان باید برای فراهم آوردن بسترهای اجتماعی، فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، همچنین تغییر ساختار مدیریت شهری تحقق آن تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نظام مدیریتی شهرها باید در زمینه شهرسازی الکترونیک برنامه ریزی داشت باشد و زمینه‌سازی اجتماعی و فرهنگی لازم، همینطور زیرساخت‌های فناورانه برای تحقق آن را تدارک ببیند البته اهمیت هوشمندسازی شهرها در زمان وقوع بحران‌ها بیشتر از گذشته نمایان می‌شود.

چنانچه شهری بتواند خصوصیات هوشمندسازی را محقق کند، قطعاً می‌تواند تاب آورتر باشد و محیط زیست پذیرتری را برای شهروندان خود فراهم سازد، این شهر در صورت وقوع بحران سریع‌تر به حالت نرمال بازمی‌گردد.

همه گیری بیماری کرونا به عنوان یک بحران بیولوژیک همه نقاط جهان به خصوص شهرها و کلانشهرهای جهان را درگیر خود کرده است، شیوع این ویروس، لزوم حرکت به سمت هوشمندسازی شهر و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان را بیشتر از گذشته ضرورت بخشیده است زیرا ارائه خدمات مختلف شهری به صورت غیر حضوری از مراجعه مستقیم شهروندان به ادارات و تجمع آنان که دلیلی برای شیوع بیشتر این بیماری است، جلوگیری می‌کند.

گام مهم شهرداری اصفهان در راستای هوشمندسازی

شهرداری اصفهان طی سالیان گذشته اقداماتی را در راستای هوشمندسازی و ارائه خدمات الکترونیک انجام داده است، یکی از این اقدامات راه اندازی وب‌سایت «اصفهان نما» است که رویکردی فناورانه را در واگذاری خدمات حوزه شهرسازی بر بستر فناوری اطلاعات فراهم کرده است، به گونه‌ای که شکل و نحوه ارائه خدمات از حالت سنتی به صورت کاملاً هوشمند درآمده و به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

اصفهان نما در شروع فرایند برنامه‌هایی که شهرسازی و شهرداری اصفهان دنبال می‌کرد، تلاش کرد تا بتواند مباحث را در حوزه شهرسازی از طریق فضای الکترونیکی دنبال کند، سیستم سنتی و دستی را کنار بگذارد و اقدامات در حوزه آرشیو اطلاعات و خدمات قابل ارائه را در بستر IT انجام دهد.

این سامانه در فاز نخست، تحت عنوان سامانه مکانیزاسیون شهرسازی و درآمد، یا «سرای ۸» صرفاً با هدف توسعه نگاه الکترونیکال در مناطق ۱۵ گانه، سازمان‌های مرتبط و معاونت‌های شهرداری اجرا شد؛ درگام بعد برای کاهش مراجعات مردم، کاهش هزینه، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ زیست بوم فضایی ایجاد شد تا شهروندان با استفاده از تلفن همراه یا یک رایانه همراه به سادگی به سامانه وصل شوند و بدون مراجعه به شهرداری‌ها و معاونت‌ها خدمات مورد نیاز خود را به صورت مجازی دریافت کنند.

این سامانه به مرور توسعه پیدا کرد و سرعت ارتقا آن به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ بیشتر شد؛ هم اکنون ۳۴ خدمت حوزه شهرسازی در بستر سامانه اصفهان نما ارائه می‌شود که ۲۶ خدمت در مناطق ۱۵ گانه اجرا می‌شود و ۸ خدمت نیز هم اکنون به صورت پایلوت در سه منطقه ۶، ۷ و ۱۲ در حال اجرا است، در نهایت تمامی این ۳۴ خدمت به مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان تسری پیدا می‌کند.

مزیت‌های سامانه "اصفهان نما"

از جمله مزیت‌های سامانه اصفهان نما این است که بدون محدودیت زمانی و مکانی در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت هر روز امکان مراجعه شهروندان وجود دارد و استفاده از این سامانه صرفاً مربوط به ساعت اداری نیست.

مجموعه خدمات ارائه شده این سامانه در حوزه شهرسازی به سه دسته خدمات اختصاصی، خدمات عمومی و خدمات ویژه مهندسان تقسیم شده است، خدمات اختصاصی شامل ثبت درخواست پروانه، درخواست پایان‌کار، سفت کاری، استعلام بانک، استعلام نقل و انتقالات، پاسخ این انتقالات، «پرونده من» یا پرونده الکترونیکی شهرسازی و پیگیری درخواست‌ها در حوزه شهرسازی است.

خدمات عمومی شامل خدماتی است که شهروندان بخواهند به نقشه‌های شهری و طرح تفصیلی مصوب شهر اصفهان دسترسی داشته باشند و از آرا ماده صد مطلع شویم.

همچنین در این بخش امکان پرداخت آنلاین عوارض نوسازی و کسب پیشه، محاسبه عوارض صدور پروانه، ظرفیت و بارگذاری پلاک‌ها برای ساخت و مشاهده نقشه سه بعدی شهر یا اصفهان نما نیز وجود دارد.

سالیان سال در حوزه معاونت شهرسازی در امور مهندسین و نظام مهندسی ساختمان به واسطه کسر ظرفیت مهندسان، صف‌های طولانی به خصوص در شرایط پایانی سال تشکیل می‌شد، این روند در این سامانه به گونه‌ای تعریف شده که چنانچه مهندسان تمایل داشته باشند در محدوده قانونی شهر اصفهان کسر سهمیه داشته باشند، بدون مراجعه به امور مهندسان می‌توانند از طریق همین سامانه ظرفیت‌های خود را در حوزه نظارت و طراحی، کسب کنند.

گزارش مرحله ایستایی و تأیید آنلاین سفت‌کاری و پایان کاری شهروندان که یکی از وظایف مهندسان ناظر به شمار می‌رود نیز، از این طریق دنبال می‌شود.

ارائه این خدمات از ویژگی خاصی برخوردار است که شرایط کار را برای شهروندان تسهیل و از ازدحام و ترافیک جلوگیری می‌کند، البته در این راستا باید به ارتباط بین ارگان‌ها و سازمان‌های نیز توجه کرد زیرا انجام امور تنها به شهرداری محدود نمی‌شود.

قرار بر این است سایر معاونت‌ها از جمله معاونت خدمات شهری، معاونت عمرانی و مالی و اقتصادی و همچنین سازمان‌های شهرداری نیز با ارائه خدمات حوزه کاری خود، تعداد خدمات ارائه شده در این سامانه را به ۱۰۰ مورد افزایش دهند.

به وسیله این سامانه شهروندان می‌توانند به صورت یکسان و بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی از طریق کامپیوتر و یا گوشی همراه به سامانه مزبور وارد شده و در کنار دریافت خدمات عمومی از خدمات اختصاصی این سایت نیز استفاده کنند.

تحقق کامل شهرسازی الکترونیک در گرو توجه به جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی است

هوشمند شدن یک شهر باید در تمامی ابعاد بخصوص اجرای قوانین زیرساختی و دستور العمل‌های تعیین شده محقق شود، شهرها نیازمند شهروندی آگاه و مسلط نسبت به شرایط مدیریتی جدید و مدیری آگاه و در عین حال متعهد به چنین ساختاری است.

شهروندان هوشمند و نحوه عملکرد آنان، بخش مهمی در راستای تحقق شهر هوشمند است، به نحوی که چنانچه اطلاع رسانی به درستی انجام و زیرساخت‌ها فراهم شود، اما شهروندان چگونگی زندگی در این شهرها را فرا نگرفته باشند، رسیدن کامل به شهر هوشمند ممکن نیست و ساکنان یک شهر هوشمند باید خود را با تغییرات و قوانین جدید تطبیق دهند.

کد خبر 426289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.