مرگ ۱۰ درصد از بیماران دیابتی مبتلا به ویروس کرونا

مطالعه جدید نشان می‌دهد ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارای بیماری دیابت در مدت یک هفته بستری شدن در بیمارستان جانشان را از دست می‌دهند.

به گزارش ایمنا، محققان داده‌های مربوط به بیش از ۱۳۰۰ بیمار کووید ۱۹ مبتلا به دیابت با میانگین سنی ۷۰ سال را که در طول ماه مارس در بیمارستان بستری بودند مورد مطالعه قرار دادند. از بین این تعداد ۸۹ درصد مبتلا به دیابت نوع دو، ۳ درصد دیابت نوع یک و بقیه مبتلا به سایر انواع دیابت بودند.

مطالعه نشان داد از هر پنج بیمار، یک نفر در مدت هفت روز بستری در بیمارستان زیر دستگاه تنفسی ونتیلاتور قرار گرفت، از هر ۱۰ نفر یک نفر درگذشت؛ و ۱۸ درصد هم از بیمارستان ترخیص شدند.

«برتراند کاریو»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان دانشگاه نانتس فرانسه، در این باره می‌گوید: «فاکتورهای پرخطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ در بیماران دیابتی همانند سایر فاکتورهای پرخطر در جمعیت عمومی است: سن و وزن.»

به گفته محققان، عوارض ناشی از دیابت و سن بالا با افزایش احتمال مرگ در این گروه از بیماران مرتبط است. همچنین بیماران دارای شاخص توده بدنی بیشتر احتمالاً نیاز بیشتری به دستگاه ونتیلاتور داشتند.

مطالعه نشان داد ۴۷ درصد بیماران دارای عوارض چشمی، کلیوی یا عصبی بودند و ۴۱ درصد هم مشکلاتی در قلب، مغز و پاها داشتند. به گفته محققان، وجود هر یک از عوارض فوق، احتمال مرگ را در روز هفتم بستری شدن در بیمارستان دو برابر افزایش می‌دهد.

همچنین نقش سن هم بسیار حائز اهمیت است. بیماران ۷۵ سال به بالا ۱۴ برابر بیش از بیماران کمتر از ۵۵ سال با ریسک مرگ مواجه بودند. در بیماران ۶۵ تا ۷۴ سال هم احتمال مرگ در مقایسه با افراد زیر ۵۵ سال سه برابر بیشتر بود.

بنا بر گزارش مهر، محققان اذعان می‌کنند که استفاده از انسولین و سایر درمان‌های کنترل فشارخون احتمال کووید ۱۹ شدید را افزایش نمی‌دهد و بیماران دیابتی باید به درمان شأن ادامه دهند.

کد خبر 426276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.