همه ضرر شکر برای سلامتی

نوشیدن شیر سالم و جنگ با کرونا، خواص باور نکردنی شلیل، ریزش مو در اثر حذف وعده غذایی صبحانه، مضرات مصرف بیش از حد شکر برای سلامتی و فواید نوشیدن آب گرم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دهه گذشته با برگزاری بسیج‌های اموزش همگانی تغذیه سالم و جشنواره‌های شیر و سلامت همواره در ارتقای فرهنگ و دانش تغذیه‌ای جامعه پیشگام بوده و حفظ و تداوم این برنامه‌ها و سیاستهای افزایش دسترسی به شیر و تضمین امنیت غذایی جامعه در سیاستهای اجرایی خود همواره مدنظر دارد. امسال نیز امید می‌رود جامعه ایرانی با مصرف شیر و انواع محصولات لبنی به میزان لازم و کافی، سلامت خود را با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تضمین کنند.

مصرف این محصول مغذی به عنوان یک غذای کامل درهمه گروههای سنی بویژه کودکان و نوجوانان، مادران باردار و سالمندان و همچنین بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و سرطان توصیه می‌شود. متأسفانه سرانه مصرف شیر طی سالهای گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است و همین امر می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، سرطان، پوکی استخوان و حتی شکستگی‌های متعدد استخوانی شود. همچنین کاهش مصرف شیر در جامعه می‌تواند منجر به کوتاهی قد نسل جدید نیز شود. از این رو دفتر بهبود تغذیه جامعه که همواره دغدغه اصلاح الگوی مصرف و از جمله سرانه مصرف شیر و لبنیات را در خانوارهای ایرانی دارد، از همه هموطنان برای شرکت در این عزم عمومی همگام با بسیج دنیا با توجه بیشتر به این محصول با ارزش خدادادی دعوت می‌کند.

فواید نوشیدن آب گرم

متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه افراد باید مقدار زیادی آب بنوشند، البته نوشیدن مایعات دیگر مانند آب میوه یا میوه‌هایی از قبیل هندوانه، طالبی، خیار و به علت اینکه حاوی مقدار زیادی آب هستند، توصیه می‌شوند. اما نوشیدن آب ولرم هنگام ورزش یا فعالیت بدنی یکی از مهم‌ترین کارها برای سوزاندن کالری بیشتر و حفظ سلامت جسمانی است. در واقع نوشیدن آب باعث می‌شود تا از تجمع کالری‌های اضافی در بدن جلوگیری شود و سوخت و ساز با روش درست اتفاق بیفتد. ترکیب آب ولرم همراه با چند قطره لیمو ترش قبل از انجام فعالیت‌های بدنی باعث تقویت سیستم ایمنی خواهد شد و سوخت و ساز بدن را به صورت مرتب و با روش صحیح انجام می‌دهد. نوشیدن کم آب برای تمامی افراد باعث اختلال در فرایندهای روانی و جسمانی خواهد شد. در صورتی که ورزشکاران از آب کمتری استفاده کنند بدن آنها خشک می‌شود و ادامه دادن این روند باعث می‌شود تا فعالیت‌های ورزشی آنها روز به روز کاهش یابد و باعث آسیب به سلول‌های بدنی شود. نوشیدن آب ولرم در هنگام ورزش یا فعالیت بدنی از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند؛ بنابراین سعی کنید آب را با بهار نارنج، برگ نعناع، خیار یا میوه طعم دار کنید. اگر مدت زمان ورزش بیشتر از یک ساعت بود، می‌توانید در کنار مایعات از خوراکی‌هایی مانند موز استفاده کنید.

وعده غذایی که حذف آن باعث ریزش مو می‌شود

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: مصرف کلسیم مانند لبنیات تأثیر بسیار زیادی در رشد و سلامت مو افراد دارد. ویتامین D منبع غذایی زیادی ندارد اما مصرف لبنیات غنی از ویتامین D مانند شیر و پنیر تأثیر زیادی در تقویت رشد موها خواهند داشت.

نرگس جوزدانی با اشاره به اینکه صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های اصلی غذایی است، اظهار کرد: مهم بودن صبحانه یعنی اینکه مصرف آن نباید به هیچ عنوان حذف شود، بلکه صبحانه همانند ناهار و شام باید مورد اهمیت قرار بگیر به دلیل اینکه. بیشتر مواد مغذی برای بدن از طریق صبحانه دریافت می‌شود.

وی درباره ارتباط حذف صبحانه با ریزش مو، تصریح کرد: ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به عنوان یک ماده درشت مغذی در ساختار مو، حفظ مو و حالت مو اهمیت زیادی دارند؛ بنابراین کیفیت دریافت پروتئین با کاهش دریافت صبحانه و عدم مصرف آن کاهش خواهد یافت.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B، پروتئین، کلسیم و ویتامین D در وعده صبحانه، نقش زیادی در تقویت مو، رشد مو و سلامت آنها خواهند داشت بنابراین با حذف صبحانه، افراد دچار ریزش مو خواهند شد.

خواص باور نکردنی شلیل

مکانیسم دفاعی آنتی اکسیدان‌های شلیل می‌تواند در مبارزه با شرایط حادی همچون عوارض مرتبط با چاقی، دژنراسیون ماکولا مؤثر باشد و در پیشگیری از سرطان به بدن کمک نماید. مصرف شلیل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، ترویج پوستی شاداب و جوان و سایر موارد کمک کند. این میوه یک میان وعده عالی در دوران بارداری است. وجود ویتامین‌های فراوان در شلیل باعث شده است این میوه یکی از میان وعده‌های خوب برای افراد باشد. می‌توانید ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، B۱، B۲، ویتامین B۳، اسید پانتوتنیک، ویتامین B۶، فولات، ویتامین C (اسید اسکوربیک)، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K (فیلوکینون) را در شلیل پیدا کنید. این میوه منبع غنی از پتاسیم و سایر مواد معدنی همچون منیزیم و کلسیم است و هیچ کلسترول مضری ندارد.

پوست میوه شلیل غلظت بالایی از ترکیبات مختلف را دارد؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید شلیل را مصرف کنید آن را به درستی بشویید و به همراه پوست میل کنید. شلیل می‌تواند در مشکلات چاقی مفید باشد. شلیل شامل لوتئین، یک ماده مغذی مهم است که سلامت چشم را بیشتر می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌هایی همچون دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش می‌دهد. شلیل حاوی پتاسیم است که برای عملکرد صحیح سلولی و اعصاب ضروری است. مصرف منظم میوه‌هایی همچون شلیل به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌های قدرتمند، می‌تواند در بهبود سلامت قلب مفید باشد … فلاونوئیدی که در شلیل یافت می‌شود از افزایش تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ابتلاء به آترواسکلروز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. شلیل حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب طبیعی می‌باشد و مزایای متعددی همچون پیشگیری از بروز تومورهای مختلف و بروز سرطان‌هایی همچون سرطان روده را خواهد داشت.

شلیل به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند دفاع بهتری در برابر بیماری‌های مختلف داشته باشد. بیوفلاویوییدهایی که در این میوه یافت می‌شود به سلامت پوست کمک خواهد کرد. ویتامین C موجود در شلیل نیز در سنتز کلاژن نقش دارد و به پوست کمک می‌کند ظاهر جوان‌تر و شاداب‌تری داشته باشند. وجود فیبر غذایی و طبیعت قلیایی شلیل باعث شده است این میوه برای بهبود هضم و نیز سلامت کلی بدن مفید باشد. محتوای فیبر این میوه آب را جذب می‌کند و به تنظیم اجابت مزاج کمک فراوانی خواهد کرد.

مضرات مصرف بیش از حد شکر برای سلامتی

شکر از جمله مواد غذایی رایجی است که باید میزان مصرف آن را به دقت کنترل کنید؛ چراکه مصرف بیش از اندازه‌ی آن، عوارض و مضرات قابل توجهی را در بدن ایجاد می‌کند. دانسته‌های عمومی در خصوص مضرات مصرف شکر کافی و جامع نیست و این خود دلیلی بر سهل‌انگاری در خصوص خوردن شکر محسوب می‌شود. تحقیقات مختلف به اثبات رسانده‌اند که مصرف بیش از حد شکر در بدن، سبب بروز مشکلات و بیماری‌های زیر می‌شود:

شکر از عوامل مهم چاقی است: نرخ چاقی در جهان روبه‌افزایش است و قندهای اضافه‌شده به مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی از مهم‌ترین علت‌ها به‌حساب می‌آیند. قندها نه‌تنها سبب جلوگیری از اشتها نمی‌شوند، بلکه در افزایش تمایل به خوردن غذا و گرسنگی تأثیر مستقیم دارند.

شکر خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد: شواهد متعددی نشان می‌دهند که مصرف زیاد شکر می‌تواند سبب چاقی، افزایش تری‌گلیسرید، چربی و نیز فشار خون شود؛ عوارضی که همگی زمینه‌ساز اصلی بیماری‌های قلبی هستند. همچنین شکر در شکل‌گیری رسوبات قلبی و گرفتگی عروق بی‌تاثیر نیست.

شکر موجب افزایش جوش و آکنه می‌شود: تأثیر مصرف شکر بر سلامت پوست، موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با این حال باید دانست که مواد قندی، با افزایش قند خون و انسولین، باعث ترشح آندروژن، تولید روغن و همچنین التهاب می‌شوند که این موارد در شکل‌گیری آکنه نقش گسترده‌ای دارند.

شکر خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد: شیوع دیابت در سراسر جهان در ۳۰ سال گذشته تقریباً دو برابر شده است و مصرف زیاد مواد قندی مهم‌ترین عامل در این رابطه شناخته می‌شود. مصرف طولانی‌مدت و زیاد خوراکی‌های دارای مواد قندی بالا، بدن را در برابر انسولین مقاوم می‌کند. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید شده و سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

شکر خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می‌دهد: در حالی که رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند، مواد غذایی فرآوری‌شده و حاوی شکر زیاد، احتمال ابتلاء به افسردگی را افزایش می‌دهند. شکر با تغییر میزان قند خون، اختلال در انتقال‌دهنده‌های عصبی و التهاب می‌تواند بر سلامت روان تأثیرگذار باشد.

شکر موجب ابتلاء به کبد چرب می‌شود: فروکتوز یکی از انواع قند است که تقریباً به‌طور انحصاری در کبد جذب می‌شود و کبد این قند را به انرژی تبدیل کرده یا آن را به صورت گلیکوژن ذخیره می‌کند. به این ترتیب آشکار است که مصرف زیاده از حد فروکتوز، با دچار شدن به کبد چرب رابطه‌ی مستقیم دارد.

شکر پوسیدگی دندان را تسریع می‌کند: پس از خوردن قند، باکتری‌ها یک لایه‌ی نازک از پلاک روی دندان‌ها تشکیل می‌دهند. این باکتری‌ها همچنین با قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها واکنش می‌دهند و این واکنش باعث آزاد شدن اسیدی می‌شود که به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

کد خبر 426275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.