احیای باغ سنتی و نهر ۸۰۰ ساله مسجد جامع سمنان

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان از مرمت و بازپیرائی باغ سنتی و نهر ۸۰۰ ساله مسجد جامع این شهر به همت شهرداری خبر داد.

سعید پرسا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسجد جامع سمنان واقع در مرکز شهر در خیابان امام خمینی (ره) از آثار بر جای مانده از قرن نخست هجری است که بر روی خرابه‌های یک آتشکده بنا شده است، البته در این بنای تاریخی آثاری از دوران سلجوقی و تیموری نیز به چشم می‌خورد و به گفته کارشناسان سبک معماری آن به شیوه آذری است.

وی تصریح کرد: مسجد جامع سمنان تنها مسجد جامع ایران است که دارای چشم‌انداز باغ بوده که در سال ۱۳۴۹ هجری قمری از سوی مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف شده است.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان افزود: از امتیازات فاخر این باغ، مسیر سنتی آبیاری آن است که قدمتی بالغ بر ۸۰۰ سال دارد، این نهر از میان راسته بازار سمنان عبور کرده و پس از گذر از خیابان امام خمینی (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می‌شود.

پرسا با بیان اینکه مسیر این نهر از ۱۲۰ سال قبل تاکنون لایروبی نشده بود، گفت: این نهر و باغ سنتی آن به همت شهرداری سمنان، مرمت و بازپیرایی شد.

وی افزود: ۷۰۰ متر دیوار باغ مسجد جامع نیز توسط مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان بازسازی و مشبک شد، همچنین کتیبه‌ای با همت شهرداری سمنان در محل باغ مسجد جامع نصب شده که در آن تاریخچه باغ، مسجد و سال اجرا حک شده است.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان به پاکسازی صحن زیرزمینی مسجد اشاره کرد و گفت: با همت و تلاش نیروهای سازمان پسماند شهرداری سمنان این صحن پاکسازی شد و بنا بر پیشنهاد شهردار سمنان، به موزه مردم شناسی و موقوفات مسجد جامع تبدیل می‌شود.

به گزارش ایمنا، مسجد جامع سمنان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۶۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده و مناره مسجد که بیش از ۳۱ متر ارتفاع دارد، به واسطه اهمیت و قدمت آن مربوط به قرن سوم هجری قمری و دوره سلجوقی، دارای شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملی است.

کد خبر 426244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.