احمدی‌نژاد رد صلاحیت می شود؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

تکلیف حریق جنگل‌های حفاظت‌شده خائیز چیست؟

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویر احمد در جریان آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگل‌های این استان و مناطق حفاظت شده «خائیز» شهرستان کهگیلویه و عملیات اطفای حریق در این منطقه قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از استاندار کهگیلویه و بویر احمد خواست تا از طریق هماهنگی مستمر با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفای حریق از جمله بالگردهای آب‌پاش را به منطقه اعزام کنند تا هرچه سریع‌تر شاهد مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش حریق در جنگل‌های مرز استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز در این تماس تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل‌ها و منطقه حفاظت شده خائیز در این استان ارائه کرد و از بسیج امکانات استان و تلاش برای اعزام تجهیزات برای مهار کامل آتش سوزی خبر داد.

احمدی نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام می‌کند

محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا و سفیر بازنشسته ایران در مکزیک و ایتالیا، درباره کاندیدا شدن احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: احمدی‌نژاد به یک دلیل تأیید صلاحیت نمی‌شود زیرا او صلاحیت ندارد. در منشور بهار او هیچ چیزی از اسلام نیست. او پایبند به ولایت نیست، ولایت او مشایی است. کسی که نشان داده ظرفیت پست مدیریتی ندارد و خود را گم کرده، قطعاً تأیید صلاحیت نخواهد شد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه من مطمئن هستم او برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام می‌کند، اظهار کرد: قدرت به مزاج او شیرین آمده است. احمدی‌نژاد خیلی تلاش می‌کند با سفر به شهرها، مردم را با وعده‌های نشدنی، فریب دهد و موج عمومی و مردمی ایجاد کند برای اینکه به شورای نگهبان و رهبری فشار بیاورد تا او را بپذیرند.

منتخبین تهران خواهان برگشت لایحه حذف صفرها به مجلس شدند

برخی از منتخبین تهران طی نامه‌ای به شورای نگهبان خواهان برگشت لایحه حذف صفرها به مجلس شدند. مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در خصوص امکان برگشت این لایحه به مجلس گفت: این امکان وجود ندارد. ما تصویب کردیم، شورای نگهبان یا تأیید می‌کند و یا رد می‌کند که اگر تأیید کرد می‌شود قانون و کسی نمی‌تواند کاری کند.

این عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع شورای نگهبان مکلف است در مهلت مقرر اظهار نظر کند که این اظهار نظر دو وجه دارد. یک وجه آن این است که خلاف قانون اساسی و شرع نیست و وجه دیگر این است که اگر ایراد وارد کرد به مجلس جدید می‌آید و آن موقع مجلس یازدهم این حق را دارد که به آن رسیدگی کند و نظرات خود را اعمال کند. بنابراین اگر شورای نگهبان نه به درخواست منتخبین بلکه به دلیل ایراد از نظر قانون اساسی و شرع لایحه را به مجلس بازگرداند، آن زمان دست نمایندگان منتخب باز است.

لاهوتی در تحلیل این اقدام زودهنگام منتخبین مجلس یازدهم تصریح کرد: این حرکت را شتاب زده و به دلیل عدم اشراف به آئین‌نامه می‌دانم. دوستان تازه آمدند و هنوز به آئین‌نامه داخلی اشراف ندارند. اگر آئین‌نامه را مطالعه می‌کردند متوجه می‌شدند که شورای نگهبان نمی‌تواند بر اساس درخواست یک سری نماینده، لایحه را به مجلس برگرداند. اما دولت حق دارد قبل از رسیدگی، لایحه خود را استرداد کند، لذا این حق برای دولت وجود دارد در مورد لایحه‌ای که داده بگوید آن را به من برگردانید. با توجه به اینکه حذف چهار صفر لایحه بوده و طرح هم نبوده، خود نمایندگان هم نمی‌توانستند کاری کنند.

حاجی زاده: آماده انتقال صنعت فناورانه هستیم

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازدید از پروژه‌های جهش فناورانه محصولات ایران خودرو در سال جهش تولید با بیان این مطلب گفت: ما یک صنعت فناورانه در اختیار داریم که بدون محدودیت آماده انتقال آن به صنعت خودروی کشور و به خصوص گروه صنعتی ایران خودرو هستیم.

او رمز موفقیت صنعت خودروی کشور را در گروی نگاه به داخل و استفاده شرکت‌های دانش بنیان در زمینه بومی سازی قطعات و تولید خودرو با نشانی ایرانی دانست و تاکید کرد: با استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی و به‌کارگیری نیروهای نخبه دانشگاهی در صنعت خودروی کشور، این صنعت از تحریم‌ها به سلامت عبور کرده است و نقش دشمنان برای زمین‌گیر کردن خودرو سازان، نقش بر آب شده است. صنعت خودرو کشور باید به سمت طراحی و تولید پلتفرم ایرانی، ارتقای کیفیت محصولات، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها گام بردارند و ایران خودرو در این زمینه حرکت‌های جهادی خوبی را شروع کرده است.

او خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که مدیر عامل ایران خودرو در سال جهش تولید هدف گذاری کرده، بسیار منطقی است و راه صنعت خودروی کشور از بیرون مرزها نمی‌گذرد و با تکیه بر دانش ایرانی می‌توانیم بر پیچیده‌ترین فناوری‌ها مدیریت کنیم. موانع داخلی و خارجی با همدلی و هم صدایی قابل حل است و توانمند سازی صنعت و اقتصاد کشور می‌تواند ما را در مقابل تحریم‌ها مصون کند که این امر در صنعت دفاعی کشور اتفاق افتاده است.

خواست مردم هم افزایی قوه مقننه و مجریه برای حل مشکلات است

قربانعلی قائمی با اشاره به لزوم همکاری نهادهای انتخابی در کشور، اظهار کرد: نظام ما مبتنی بر رأی مردم بوده و انتخابات هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. نهادهای انتخابی هم در قبال رأیی که از مردم می‌گیرند، مسئولیت دارند. تقابل با یکدیگر، انتظار مردم از نهادهای انتخابی از جمله دولت و مجلس نیست. اگر مردم در سال ۹۶ به یک رئیس جمهور رأی دادند و در سال ۹۸ به یک مجلس با گرایش دیگری رأی دادند، به این معنا نیست که انتظار دارند مجلس دنبال تقابل با دولت باشد. خواسته مردم هم افزایی قوه مقننه و مجریه برای حل مشکلات کشور است نه گذاشتن چوب لای چرخ یکدیگر.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به حضور طیف‌های مختلف اصولگرایان در مجلس، خاطر نشان کرد: وقتی طیف‌های مختلفی در مجلس حضور داشته باشند، امکان نقد و اصلاح برنامه‌های اقتصادی اجتماعی و سیاسی و بهبود آنها وجود دارد.

قائمی در پایان گفت: درست است که مجلس یازدهم با مشارکت پایین مردم تشکیل شد، اما نمایندگان به هر حال باید همه مردم حتی آنهایی که در انتخابات شرکت نکردند را نمایندگی کنند و از این جهت کار آنها سخت خواهد بود. نمایندگان نباید کسانی را هم که رأی نداده‌اند، فراموش کنند.

کد خبر 426123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.