سقوط درختان اصفهان نتیجه خشکی زاینده‌رود است

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: زاینده رود به صورت رودخانه فصلی درآمده است و این درختان در این سال‌ها دچار تنش شده‌اند، ریشه‌های درختان عمدتاً در پارک‌های حاشیه زاینده رود است که همه به رودخانه وصل هستند.

فروغ مرتضایی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ما در حال تهیه آمار مقایسه سقوط درختان هستیم، اظهار کرد: بر طبق آمار محاسبه شده شاید تعداد دستک‌های خشکی که افتاده بیشتر شده باشد، اما میزان سقوط درختان تفاوت چندانی با سال‌های قبل ندارد در حالی که تغییرات جوی بیشتر بوده است.

وی با اشاره به علت سقوط درخت، افزود: مدت زمان عمر درختان با یکدیگر متفاوت است، درختانی مثل کبود، سپیدار و بید عمر کمتری دارند و به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ ساله هستند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: چنانچه زاینده رود از میانه شهر عبور نمی‌کرد این درختان کمتر کاشته می‌شد، زیرا هم نیاز آبی بالایی دارد و هم نسبت به آفات و بیماری‌ها حساس است و در این چند سال این نوع درختان کمتر کاشته شده است.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه این درختان نسبت به تغییرات آبی حساس هستند، عنوان کرد: برای اولین بار در سال ۷۹ شاهد خشکی رودخانه زاینده رود بودیم که تا همین امسال نیز ادامه دارد، البته ۲۰ سال است که زاینده رود قطع و وصل می‌شود.

وی گفت: زاینده رود به صورت رودخانه فصلی درآمده است و این درختان در این سال‌ها دچار تنش شده‌اند، ریشه‌های درختان عمدتاً در پارک‌های حاشیه زاینده رود است که همه به رودخانه وصل هستند و حتی درختانی که حاشیه‌ای نیست نیز در مناطق مختلف برای دریافت آب وابسته به چاه‌های حریمی هستند که باز هم وابسته به رودخانه زاینده رود است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: ریشه‌های این درختان مرتباً آسیب دیده و استرس‌های آبی موجب شده تا آفاتی مثل پوست خواران و چوب خواران بیشتر به این درختان حمله کنند، پوسیدگی طوقه درختان بیشتر باشد.

مرتضایی نژاد تاکید کرد: درست است که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان سم‌پاشی را به طور مرتب انجام می‌دهد، اما سم‌پاشی‌ها شاید جوابگوی این میزان تنش نباشد.

وی تصریح کرد: آمارهایی که از سال‌های گذشته تا به امروز یعنی از سال ۹۰ تا ۹۹ آماده شده است، نشان می‌دهد که تعداد سقوط درختان، نسبت به سال‌های گذشته تفاوتی نداشته است، اما شیب افزایشی دارد، زیرا اثرات تنش‌هایی که به درختان وارد شده است خود را نشان می‌دهد، به علاوه آبیاری قطره‌ای که در سال‌های اخیر در شهر متداول شده است، موجب شده تا ریشه‌های درختان بخصوص آنهایی که کم سن‌تر و در حدود ۱۰ تا ۲۰ ساله هستند، سطحی شده و با کوچک‌ترین بادی جابه‌جا شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: فعالیت‌های عمرانی شهروندان در سطح شهر که با هماهنگی یا بدون هماهنگی شهرداری انجام شده است نیز موجب شده تا در برخی موارد تاج درختان به طور کامل قطع شود.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه این اقدام در سال‌های گذشته انجام شده است، افزود: چنانچه یک طرف پیکره درخت، شاخه‌های جانبی قطع شود، سمت دیگر درخت توان تحمل باد را ندارد و سنگینی شاخه‌ها در یک طرف منجر به از دست رفتن تعادل و سقوط درخت می‌شود، اما با وجود همه این دلایل ما چک لیست ارزیابی خطر درختان را در سازمان پارک‌ها و در واحدی به نام واحد درختان خطر آفرین بررسی می‌کنیم.

کد خبر 426029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.