اعصاب خود را با این میوه تقویت کنید

مشکلات سریع غذا خوردن، بایدها و نبایدهای پخت گوشت، دانستن دلایل خوردن گوجه سبز، تأثیر مصرف غذاهای چرب و شیرین در افزایش افسردگی و تقویت اعصاب با میوه گیلاس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا آرامش داشتن در هنگام خوردن غذا خیلی مهم است و تند تند غذا خوردن مشکلات زیادی را به دنبال دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این مشکلات اشاره می‌شود. سریع غذا خوردن می‌تواند خطر ریفلاکس اسید معده را افزایش دهد زیرا دستگاه گوارش مسئولیت تجزیه غذا برای جذب مواد مغذی ضروری از آنها را بر عهده دارد؛ بنابراین هنگامی که میزان غذای مصرفی بیش از گنجایش دستگاه گوارش باشد، منجر به نفخ و رفلاکس اسید معده می‌شود. رفلاکس اسید معده باعث می‌شود دچار احساس سوزش در سینه، گلودرد و مشکل بلع شوید.

یک مطالعه در لیتوانی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که دیابت می‌تواند نتیجه سریع غذا خوردن باشد. یاماجی می‌گوید: “افراد در اثر سریع غذا خوردن احساس سیری نکرده و پرخوری می‌کنند. از آنجایی که پرخوری باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود، این مسئله باعث نوسان گلوکز شده و می‌تواند منجر به مقاومت در برابر انسولین شود”؛ مقاومت در برابر انسولین شرایطی است که سلول‌های بدن به طور مؤثر به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهند، که این امر می‌تواند باعث دیابت نوع دو شود.

مقاومت در برابر انسولین ارتباط نزدیکی با سندرم متابولیک دارد. این بیماری خطر ابتلاء به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته را نیز افزایش می‌دهد. همچنین سریع غذا خوردن می‌تواند افراد را مستعد چربی دورکمر و سطح پایین کلسترول خوب خون یا HDL کند که این دو مورد از عوامل خطرزای ایجاد سندرم متابولیک هستند. مطالعات نشان داده که سریع غذا خوردن منجر به کاهش رضایتمندی و افزایش وزن در افراد می‌شود. در واقع، باعجله غذا خوردن به خودی خود استرس‌زا بوده و باعث می‌شود قبل از اینکه سیگنال‌های سیری به مغز برسد، فرد بیش از اندازه غذا بخورد و در نتیجه خطر چاقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

چرا باید گوجه سبز بخوریم؟

گوجه سبز از آن دسته میوه‌ها و نوبرانه هایی است که کمتر کسی ممکن است بگوید آن را دوست ندارد اما شاید بد نباشد بدانید که این ترش خوشمزه برای گروه‌هایی از افراد بسیار مضر است و حتی خوردن آن محدودیت سنی دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر مادر باردار مبتلا به سنگ کلیه و مجاری ادراری است از خوردن آلو و گوجه سبز خودداری کند، زیرا در ترکیب این میوه اسید اگزالیک وجود دارد که می‌تواند در بدن برخی افراد باعث ایجاد سنگ‌های متبلور در مجاری ادراری شود.

همچنین کودکان از حدود سنین سه سالگی به بعد می‌توانند گوجه سبز به میزان کم بخورند، اما حتماً باید والدین از نداشتن حساسیت به این میوه در آن‌ها اطمینان داشته باشند. زیاده روی در مصرف گوجه سبز به دلیل مقادیر بالای اسید سیتریک موجود در آن می‌تواند باعث نفخ معده شود و به دلیل کال بودن و طعم ترش آن می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان شود. برای خوردن گوجه سبز در مصرف نمک افراط نکنید. نمک زیاد برای سلامتی مضر است. به خصوص افراد با فشار خون بالا و بیماران کلیوی از خوردن نمک زیاد اجتناب کنند.

بایدها و نبایدهای پخت گوشت

عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مصرف گوشت‌های نیم پز هشدار داد و اظهار کرد: با توجه به این که در برخی روش‌ها درجه حرارت در عمق گوشت ممکن است به میزان لازم برای از بین بردن کرونا ویروس و دیگر عوامل بیماری زا نرسد، در شرایط فعلی بهتر است از مصرف غذاهای کبابی و گریل شده اجتناب و از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده شود.

محمدحسن انتظاری با تأکید بر اینکه انواع گوشت، مرغ، ماهی و میگو و تخم مرغ باید به طور کامل پخته شود، تصریح کرد: دمای داخلی ایمن برای پخت گوشت ۷۰ درجه سانتی‌گراد است.
این متخصص تغذیه ورژیم درمانی، گفت: غذاهای پخته‌ای که در یخچال نگهداری می‌شوند برای مصرف دوباره باید به خوبی گرم شوند به گونه‌ای که همه جای آن حدود ۷۰ درجه سانتیگراد حرارت ببیند.

تأثیر مصرف غذاهای چرب و شیرین در افزایش افسردگی

به گفته محققان، غذاهای چرب و مملو از مواد قندی بر هورمون‌های تأثیرگذار بر خلق و خو اثر دارند. «میشل پرلمن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه خدمات سلامت میامی، در این باره، اظهار کرد: «مصرف مواد خوراکی به شدت تصفیه شده که سرشار از مواد قندی هستند موجب تغییرات سریع در قندخون، انسولین و سایر هورمون‌های تنظیم کننده خلقیات و سیری می‌شود.»

این نوسانات بر کورتیزول و همچنین کاتکول آمین‌های مرتبط با استرس نظیر اپی نفرین تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به پُرخوری شود. اگرچه پُرخوری موجب ایجاد حس بهتر در فرد می‌شود اما تأثیر آن، موقتی است. این روند منجر به مصرف چربی و مواد قندی بیشتری شده و در نتیجه چرخه پُرخوری ادامه می‌یابد.

به گفته پرلمن، «افراد بعد از این پُرخوری احساس گناه دارند که می‌تواند موجب تشدید افسردگی و سایر اختلالات رفتاری فرد شود.» مغز ما به خوبی با برخی مواد شیمیایی یا داروها سازگار می‌شود و آستانه تحمل ما بیشتر و بیشتر می‌شود. از اینرو نیاز به مصرف بیشتر همان ماده خوراکی مشابه برای دستیابی به تأثیر مشابه ایجاد می‌شود. به گفته محققان، بهترین راه اجتناب از این چرخه، یافتن راه‌های سالم‌تر برای مقابله با استرس است.

اعصاب خود را با این میوه تقویت کنید

گیلاس برای سلامتی بدن بسیار مفید است و تأثیر زیادی در درمان بی خوابی، نقرس، آرتروز، بهبود عضلات و تنظیم قند خون دارد. گیلاس یکی از میوه‌های محبوب تابستانی در سراسر جهان است که دارای طبع سرد و تر بوده و حاوی مقداری آب، پروتئین، فیبر، چربی، قند، آهن، کلسیم و گوگرد است. مطالعات بالینی محققان دانشگاه میشیگان ثابت کرده است که یک لیوان گیلاس حاوی ۹۰ کالری است و به علت فیبر، پروتئین، ویتامین C و ویتامین A موجود در خود به افزایش فعالیت آنتی اکسیدان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد.

محققان معتقدند که گیلاس برای تقویت حافظه، کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، کنترل قند خون در افراد دیابتی، کاهش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ، پیشگیری از پوسیدگی دندان، به تأخیر انداختن روند پیری، دفع سموم از بدن، کارکرد منظم قلب، تصفیه خون در سیستم دستگاه گوارش، تقویت قوای فکری، کنترل گواتر مزمن، از بین بردن سنگ مؤثر است؛ چرا که چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم بوده و کلسترول و سدیم ندارد اما فیبر خوراکی بالایی دارد.

از آن جایی که فصل امتحانات نزدیک است، فرزندان خود را برای تقویت آرامش و تمرکز بیشتر به مصرف گیلاس وادار کنید تا با این کار هم استرس آنها کاهش یابد و هم خواب راحتی در شب امتحان داشته باشند. افرادی که به سرعت عصبی، پرخاشگر و دچار استرس می‌شوند، بهتر است که مصرف گیلاس را در برنامه روزانه خود قرار دهند؛ چرا که این میوه با تولید هورمون شادی می‌تواند باعث تسکین اعصاب شود. همچنین گیلاس سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به هضم بهتر غذا کمک خواهد کرد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به مصرف زیاد گوشت می‌پردازید، از گیلاس استفاده کنید تا در صورت غلیظ بودن خونتان باعث قلیایی شدن آن شود.

کد خبر 426023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.