بهره برداری از فاز نخست خط دوم مترو در صورت تخصیص اوراق مشارکت

شهردار شیراز گفت: سال ۹۷ مجموعا ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کردیم، اما با وجود اینکه برای سال ۹۸ نیز ۶۰۰ میلیارد تومان سهمیه اوراق مشارکت داشتیم، سهم شهرداری مشهد و تهران ویژه دیده شد و سهم شهرداری‌های شیراز، اصفهان و تبریز ۵۰ درصد اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدر اسکندر پور در مراسم آغاز عملیات ریل گذاری و پایان ساخت تونل فاز یک خط دو مترو شیراز اظهار کرد: خط دو مترو این کلانشهر از این جهت حائز اهمیت است که خدمتی را به بخشی از مردم جنوب شهر ارائه می‌دهد که نسبت به آن وظیفه داریم.

وی افزود: شیراز نیازمند حمل و نقل عمومی ایمنی و ارزان است و مترو یکی از بهترین این شیوه‌ها است، اما شهرداری چهار برابر پول بلیط مترو را برای فعالیت آن به صورت یارانه دریافت می‌کند و هزینه ساخت نیز بالا است.

شهردار شیراز با بیان اینکه خط شرقی غربی مترو را به سرانجام رساندیم، خاطرنشان کرد: چنانچه پرداخت اوراق مشارکت به سرانجام برسد، خط جنوبی شمالی مترو (خط دو) در همین دولت به سرانجام خواهیم رساند.

اسکندرپور تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده، سال ۹۷ مجموعاً ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کردیم، اما متأسفانه با وجود اینکه برای سال ۹۹ نیز ۶۰۰ میلیارد تومان سهمیه اوراق مشارکت داشتیم، سهم شهرداری مشهد و تهران ویژه دیده شد و سهم شیراز، اصفهان و تبریز ۵۰ درصد اعلام شد که امیدواریم در سال جاری این اتفاق نیفتد.

وی تاکید کرد: در صورت تخصیص اوراق مشارکت قول می‌دهیم پایان امسال فاز یک خط دو شیراز با سه ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم.

شهردار شیراز عنوان کرد: قرار بود تی بی ام پایان اسفندماه سال گذشته به ایستگاه امام حسین (ع) برسد، اما به دلیل یک ماه تعطیلی و یک ماه تأخیر، رسیدن آن با تأخیر مواجه شد البته به محض رسیدن تی بی ام، عملیات ریل گذاری را آغاز کردیم.

اسکندرپور ادامه داد: با قدرت و انگیزه و با حمایت و همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه، خط دو مترو شیراز را به سرانجام می‌رسانیم.

وی عنوان کرد: به دلیل بدهکاری شهرداری‌های تهران، مشهد و شیراز طی سنوات گذشته بانک مرکزی اجازه ضمانت شهرداری و دریافت تسهیلات را نمی‌دهد و این بدهکاری سال‌های گذشته شهرداری را از دریافت اوراق مشارکت بیشتر بی بهره کرده است.

اسکندرپور تاکید کرد: خط سه مترو نیز طی ماه‌های آینده با هماهنگی استاندار و با حضور وزارت کشور کلنگ زنی و بلافاصله حفاری خط شروع می‌شود، دولت مصوبه‌ای دارد که بر مبنای آن کلانشهرها می‌توانند ساخت دو خط را در دستور کار قرار دهد زیرا دولت موظف است ۵۰ درصد از هزینه ساخت مترو را از طریق اوراق مشارکت تأمین کند و با قدرت عملیات خط سه مترو شیراز را نیز شروع می‌کنیم.

وی با اشاره به پروژه تراموا شیراز، اظهار کرد: هزینه اجرای یک کیلومتر خط مترو ۵۰ میلیارد دلار و هزینه ساخت ۱۰ کیلومتر خط مترو ۵۰۰ میلیون دلار است در حالی که هزینه ساخت تراموا یک پنجم آن است به علاوه شیراز مقصد گردشگری است و تراموا کریدور گردشگری شیراز را پوشش می‌دهد، به دلیل اینکه امکان شروع خط جدید مترو فراهم نیست نمی‌توانیم انجام این اقدام را به سال‌های آینده موکول کنیم.

کد خبر 426005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.