اقتصاد سنتی در حال تغییر به دیجیتال است/با شیوه‌های سنتی نمی‌توانیم با فساد مبارزه کنیم

رییس جمهور گفت: اقتصاد سنتی در جهان و کشور در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین رونمایی از چهار پروژه زیرساختی حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارزش دو هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان، گفت: بسیار خوشحالم که در کاروان افتتاح‌های توسعه‌ای و زیرساختی هر پنجشنبه امروز به مقصد اقتصاد دیجیتال رسیدیم و با توجه به اینکه بخش بزرگی از اقتصاد کشور به نحوی دیجیتال است باید توجه داشته باشیم که امروز اقتصاد دیجیتال، فضای بزرگ و مهمی برای کشور است.

وی افزود: اقتصاد سنتی اینجا به اقتصاد نفتی تعبیر شد. می‌خواهم فراتر بگویم، اصولاً اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است. یعنی کشاورزی هم تحولی بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت. اگر بخشی از خدماتی را که در اختیار مردم قرار می‌دهیم، خدمات فضا پایه در نظر بگیریم، اینکه شرایط آب سدها و رودخانه‌های کشور چگونه است، خشکسالی چه وضعی دارد، حوادث غیرمترقبه چگونه است، اینها می‌تواند به شکل دیجیتال در اختیار کشاورزان قرار گیرد. یک کشاورز می‌تواند از خانه خودش با موبایل در هر کجا، شرایط محیطی کسب و کار خودش را ببیند، برنامه‌ریزی کند، اصلاً ببیند اگر بخواهد از محل خانه تا مزرعه‌اش که ۵ الی ۱۰ کیلومتر است، حرکت کند، چه شرایط و وضعیتی دارد؟

رئیس جمهور ادامه داد: همان طوری که مردم عزیز ایران می‌دانند امروز در مسأله دامداری آزاد که دام‌ها در صحرا و مراتع حرکت می‌کنند، بخش بزرگی از این حرکت از طریق دیجیتال کنترل می‌شود. طرف با امکاناتی که در اختیار دارد، نشسته هم گوسفندها و گاوهای خودش را می‌بیند کجا هستند، کجا می‌چرند، جای مناسبی است یا جای غیرمتناسب و چگونه به آنها هشدار بدهد. پس اساساً تحول کشورمان و همه جهان به سمت اقتصاد دیجیتال است. در یکی از کشورهای پیشرفته به بازدید از یک کارخانه ماشین‌سازی رفته بودم. این سالن بسیار عظیم و بزرگی که این همه ماشین در طول روز تولید می‌کرد ۳، ۴ طبقه بود و در همه طبقات هم کار می‌کرد. در این سالن فردی وجود نداشت، یک تعداد مهندس در اتاقکی بودند و هدایت می‌کردند.

روحانی ادامه داد: هدایت اینترنتی و دیجیتالی در اختیار آنها بود و ربات‌ها همه کار می‌کردند، یعنی با هوش مصنوعی ساخت ماشین اداره می‌شد. اینجا، هم خودرو ارزان‌تر تمام می‌شود و هم سریع‌تر و هم دقیق‌تر ساخته می‌شود. یعنی ربات مثل کارگر نیست که خسته شود یک جا جوش کمتر بزند، یک جا جوش بیشتر بزند، یک جا یادش برود پیچش را محکم کند. اینها یک مدلی است که اطمینان‌بخش‌تر است برای اینکه کار دقیق‌تر انجام بگیرد. در صنعت و کشاورزی هم خدمات به طریق اولی اینچنین است.

وی گفت: در این ایام کرونا که روزهای سختی برای مردم بود، فرصت فناوری اطلاعات و نمود و بروز آن برای مردم بیشتر شد. اینکه توانستیم به ۷۷ میلیون نفر از طریق بانک‌ها وام دهیم، بدون اینکه نیاز باشد کسی به بانک مراجعه کند، همه اینها از طریق سیستم الکترونیک و دیجیتال انجام می‌گرفت و در واقع این فناوری اطلاعات و موبایل‌های هوشمند بود که کمک کرد و همه دست به دست هم داد تا مردم خیلی راحت توانستند خدماتی که می‌خواهند دریافت کنند.

رئیس جمهور افزود: در واقع این فناوری اطلاعات و تلفن‌های همراه هوشمند بود که مردم به راحتی توانستند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. در همین ایام که توصیه می‌شد برای خرید مایحتاج خود کمتر به خیابان‌ها و فروشگاه‌ها بروند، می‌توانستند از طریق فضای مجازی جنس خود را سفارش دهند و آن کالا از طریق پست در اختیار آنها قرار می‌گرفت.

روحانی تصریح کرد: تحرک پست کشور و همچنین شرکت‌های دیجیتالی می‌تواند یک حرکت بزرگ و ارزشمند را در جامعه ایجاد کند، البته این حرکت بزرگ را در همه زمینه‌ها به خصوص در بخش سلامت می‌بینیم که تا حد زیادی الکترونیک شده است.

وی با اشاره به تأثیر و کمک فناوری‌های الکترونیک در فرایند مقابله با کرونا گفت: در بخش بهداشت و سلامت، پرونده‌های الکترونیکی سلامت داریم و در دوران کرونا در غربال گری کمک بسیار زیادی انجام شد و نیاز نبود متخصصان به منزل افراد مراجعه کنند بلکه به پرونده الکترونیکی افراد مراجعه می‌کردند و بر همان مبنا با مردم تماس تلفن با اینترنتی برقرار می‌کردند.

رئیس جمهور افزود: در بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بسیاری از تحصیلات نوجوان‌ها و جوانان ما به خاطر این بیماری متوقف شد اما یک بخش بزرگی از همین طریق فناوری اطلاعات و دیجیتال جبران شد.
رئیس جمهوری اظهار کرد: اگر این زیر ساخت‌ها نبود و لایه‌های مختلف خدمات وجود نداشت چگونه می‌توانستیم این اقدامات و همین ویدئوکنفرانس‌ها و فضای مجازی با ما در تماس هستند را چه اکنون و در این ایام کرونا اطلاع رسانی کنیم.

روحانی به نقش فناوری اطلاعات در رویدادهای سیاسی اشاره کرد و افزود: این سیستم در روند سیاسی کشور و در تبلیغات انتخاباتی نقش آفرین است و آرام آرام دیوارهای شهر از دست تبلیغات کاغذی راحت می‌شوند و افراد و کارگرانی که باید آنها را بچسبانند و فردا صبح عده‌ای دیگر باید آنها را بکنند و دیوارها را تمیز کنند.

وی ادامه داد: اکنون بیشتر تبلیغات (انتخاباتی) از طریق اینترنت انجام می‌شود که هم به نظافت و سلامت شهر و هم به سرعت کار کمک می‌کند و هم در انتخاب مردم تأثیرگذار است و برنامه‌ها و نرم افزارها و شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی کمک می‌کنند تا مردم بتوانند از طریق تلفن همراه هوشمند خود بتوانند تبلیغات را ببیند، اطلاعیه و سخنرانی‌ها را مستقیم گوش کنند و در نهایت نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

رئیس جمهور گفت: در انتخابات اخیر (مجلس شورای اسلامی) ما موفق نشدیم یک هماهنگی لازم بین وزارت کشور و شورای نگهبان ایجاد شود و نهایی نشد، اما دولت همه امکانات را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت کامل آماده کرده بود.

روحانی افزود: شرایط کرونا یا همین ویروس یا ویروس دیگری ممکن است در آینده هم وجود داشته باشد اما شرایط کشور باید به گونه‌ای باشد که حتی بتواند بدون مراجعه هم هویت خود را مشخص کند هم با مراکز رأی گیری ارتباط برقرار کند و فرد مورد نظر خود را انتخاب کند.

وی اظهار کرد: معتقدم مردم بتوانند آنلاین (زنده) فرایند انتخابات را ببینند، رأی دهنده و آرای افراد را و نوع و میزان رأی نامزدها مردم بتوانند ببینند. به طور مثال اگر پنج نامزد ریاست جمهوری داریم، به صورت لحظه‌ای تعداد و افزایش آرای نامزدها را بتوانند ببینند.

رئیس جمهور افزود: البته ممکن است از نظر قانونی به این موضوع ایراد بگیرند که این روش تبلیغات محسوب شود که نامزدی که آرای بیشتری دارد و مردم آن را به لحظه می‌بینند، مردم در ساعت‌های بعدی بیشتر به او رأی می‌دهند.

روحانی ادامه داد: اگر از این اشکال بتوانیم صرف نظر کنیم و آن را اشکال ندانیم، مردم می‌توانند این فرایند را آنلاین ببینند و آن زمان تمام این تفکرات که می‌گویند در جایی اشتباه یا دخالت شده یا تقل شده است از بین می‌رود و مردم می‌بینند که هیچ دستی دخالت ندارد و رأی می‌دهند و رأی آنها کاملاً مشخص است.

وی تصریح کرد کرد: موضوع شفافیت و مبارزه با فساد یکی از مسائل مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیک می‌توانیم حریف فساد شویم؛ در غیر این صورت چگونه ممکن است که بتوانیم با فساد با شیوه‌های سنتی مبارزه کنیم که امروز یک فضای بسیار مناسب و خوبی در این مسیر برای کشور ایجاد شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم با کشورهای دیگر در اقتصاد رقابت کنیم چاره‌ای جز توسعه فناوری اطلاعات نداریم، هم اکنون نیز تمام کشتی‌ها و هواپیماهایی که در حال حرکت هستند، بر اساس اطلاعات فضاپایه در مسیر خود حرکت می‌کنند.

کد خبر 426000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.