۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کاهش تولید زباله در سبزوار

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار گفت: با فرهنگ سازی انجام شده و تفکیک زباله‌ای که توسط شهروندان انجام می‌شود، حجم تولید زباله از ۱۷۰ تن در روز به ۱۲۰ تن کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، مجید معنوی‌زاده اظهار کرد: متأسفانه اهمال کاری پزشکان و مراکز درمانگاهی در بحث رها سازی پسماندهای عفونی و همچنین تفکیک نکردن زباله‌هایشان سبب بروز مشکلاتی برای تعدادی از پاکبانان سازمان شده که در حین جمع آوری با وارد شدن سرنگ آلوده به دستشان درگیر بیماری‌های عفونی چون هپاتیت شده و برخی حتی فوت کرده‌اند.

وی افزود: بعضاً صحنه ناخوشایندی از رها سازی زباله‌های عفونی توسط مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی در خیابان‌های اصلی شهر مانند کاشفی دیده می‌شود که تذکراتی در این باره به مطب‌ها داده شده است، اما بعضی پزشکان حاضر به پذیرش مسئولیت در این زمینه نیستند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار اظهار کرد: متأسفانه پدیده نو ظهوری که پیش روی سازمان پسماند قرار گرفته، ورود زباله گردها به این چرخه به خاطر شرایط اقتصادی است. قطعاً این افراد به این پسماندهای عفونی دست می‌برند و مشخص نیست چه اتفاقی برای آنها و خانواده‌هایشان رخ خواهد داد.

معنوی‌زاده با بیان اینکه میانگین تولید پسماند در سبزوار روزانه ۱۲۰ تن است، گفت: با فرهنگ سازی انجام شده و تفکیک زباله‌ای که توسط شهروندان انجام می‌شود، حجم تولید زباله از ۱۷۰ تن در روز به ۱۲۰ تن کاهش پیدا کرده است که از این رقم، میانگین تولید پسماندهای عفونی اعضای سازمان نظام پزشکی که متشکل از ۳۰۰ مرکز تحت پوشش از جمله مطب پزشکان عمومی و متخصص، کلینیک‌ها و درمانگاه‌های خصوصی است؛ روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم و زباله بی خطر شده دانشگاه علوم پزشکی با شش مرکز بیمارستانی بین دو تا سه تن پسماند است که برای دفن این پسماندها ۵۰ تراشه با عمق شش متر در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: وظیفه سازمان پسماند و شهرداری جمع آوری زباله‌های عادی است. جمع آوری پسماندهای پزشکی خارج از چارچوب وظایف سازمان است، مگر اینکه مراحل بی خطر سازی آن انجام گرفته باشد. متأسفانه با اینکه حجم زباله‌های عفونی توسط مراکز تحت پوشش سازمان نظام پزشکی خیلی زیاد است، اما هیچ همکاری در بحث جمع آوری و پرداخت هزینه‌ها با سازمان پسماند توسط مراکز و مطب‌ها انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار تصریح کرد: اقدامی در جهت بی خطر سازی زباله‌های عفونی از سمت این نهاد صورت نگرفته است، از آنجایی که رها سازی این پسماندها تهدید جدی برای سلامت شهروندان و حتی نیروهای پاکبان محسوب می‌شود و با اینکه جمع‌آوری این زباله‌ها در زمره وظایف سازمان نیست، اما سازمان پسماند در راستای جلوگیری از انتشار بیماری و تهدید سلامت جامعه اقدام به جمع آوری پسماندهای عفونی در سطح شهر می‌کند.

معنوی‌زاده ادامه داد: به تازگی پیمانکاری از بخش خصوصی پیشنهاد برای بی خطر سازی پسماندهای عفونی را به سازمان پسماند اعلام کرده است، بدین صورت که خرید دستگاه با بخش خصوصی و اختصاص مکان برای جانمایی آن با شهرداری باشد. با توجه به اینکه در عمر چند ساله ایجاد سازمان پسماند در سبزوار (سال ۹۰) چنین اقدامی صورت نگرفته و حداقل کار برای جمع آوری زباله‌های عفونی فقط پیش بینی ماشین و نیروی کارگر جداگانه و دفن بهداشتی زباله‌های عفونی به صورت جداگانه بوده است، اما با توجه به اینکه پسماندهای عفونی جز زباله‌های ویژه هستند و خارج از پسماندهای عادی محسوب می‌شود بهتر است روال قانونی کار که همان بی خطر سازی زباله‌های عفونی است انجام پذیرد که متقاضی این کار نیز در سبزوار پیشنهاد اجرای آن را ارائه داده است.

کد خبر 425998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.