استمرار مسیر اصلاح بورس در هفته ای که گذشت

روش ارزشگذاری و کشف قیمت سهام شرکت‌ها در این روزها بیشتر به یاد آورنده شهر بدون کلانتر و قورباغه تیرانداز است تا یک بازار پویا، کارا، شفاف و مدرن.

به گزارش ایمنا، روند کلی بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، استمرار مسیر اصلاح بود و صرف نظر از سبزپوشی روز پایانی، دیگر جلسات معاملاتی شاهد شیب تند نزول بود که نگرانی سرمایه گذاران و به ویژه تازه معامله گران را در پی داشت. کسانی که تا دو هفته قبل به اتکای سود سهل یاب دو ماه ابتدای سال، اقدام به جمع‌آوری پول اطرافیان جهت سرمایه گذاری در بورس نموده و انذارهای تحلیلگران کارکشته بازار را حمل بر حسرت جا ماندن از بازار می‌کردند، در دو هفته اخیر که با روی دیگر بازار مواجه شدند کاسه "چه کنم چه کنم" به دست گرفتند.

تلاقی عوامل مختلف به اصلاح اخیر دامن زد که جدا از همه آن‌ها، این اصلاح جهت به دست آوردن سطح تعادلی و بازیابی کارکرد صحیح بازار ضروری به نظر می‌رسید اما عواملی که برای این رخداد بهانه به دست بازار داد را می‌توان اینگونه بر شمرد: رفتار هیجانی معامله گران و به ویژه طیف غیرحرفه ای ایشان، رفتار دستپاچه دولت در خصوص آزاد سازی سهام عدالت و اعلام امکان مراجعه به شعب بانک جهت فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت، بی‌برنامگی مدیریت بازار در خصوص پاسخ به نگرانی بازار در ارتباط با حجم فروش ناشی از سهام عدالت که در نهایت به برقراری جلسه دیرهنگام شورای عالی بورس در روز سه شنبه انجامید، تحرکات بازارهای موازی که منجر به تردید سرمایه گذاران جهت نقد کردن سرمایه گذاری در بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن و ورود آن به بورس گردید و نتیجتاً ورود نقدینگی به بازار را با کندی همراه نموده و در مقابل عزم صاحبان سرمایه جهت خروج آن از بورس و به‌کارگیری جهت نیازهای مصرفی یا سرمایه گذاری در بازارهای موازی را جدی نمود و از همه مهم‌تر، روند طبیعی بازار در بازبینی قیمت‌ها پس از یک رشد شتابان.

اگرچه جذاب شدن قیمت‌ها و همزمان توانایی شورای‌عالی بورس در برقراری اجماع نسبی جهت حمایت از بازار در روز چهارشنبه توانست آخر هفته را سبز نشان دهد و ارزش معاملات را به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان در این روز رساند اما جو حاکم بر بازار آنچنان نبود که انتظار هفته‌ای سراسر سبز را برای شنبه تا چهارشنبه آتی داشته باشیم. بلکه می‌توان امیدوار بود معاملات این روز در رسیدن بازار به تعادل کمک کرده باشد، تا فروشندگان این روزها پس از کسب اطمینان از کاهش ریسک‌ها در بازار، در موقعیت خرید قرار گیرند.

به هر جهت، رفتار شاخص کل از هفته سَلَف خود تبعیت کرد و با کاهش تا رقم ۹۳۸ هزار و ۵۵۷ واحدی تنزل نزدیک به پنج درصدی را رقم زد. شاخص هم وزن هم در همین زمان دست از صعود برداشت و کاهشی ۳.۱ درصدی نسبت به هفته پیش به نمایش گذاشت. تلاش‌ها در جهت سبز نمایی بازار به میزانی نبود که در معاملات روز چهارشنبه برآیند معاملات سهام کوچک بازار نیز مثبت باشد و در نتیجه شاخص هم وزن روز پایانی بازار را نیز قرمز رنگ به پایان برد.

تعداد نمادهای با بازدهی صفر و منفی علی‌رغم شرایط بهتر در روز پایانی، با افزایش چشمگیر نسبت به هفته‌های اخیر به ۴۴۳ نماد بالغ شد که در این میان، پارس مینو با کاهش ۲۹.۳ درصدی ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی را به جای گذاشت و در پی آن نمادهای وخارزم، ورنا، سالمین و اخابر که در یکی دو ماه اخیر کام بسیاری را شیرین کرده بودند در این هفته از ۱۴.۲ تا ۱۶.۳ کاهش ارزش داشتند. همانند هفته گذشته در این هفته نیز بهترین عملکرد در اختیار شرکت‌های نه چندان بزرگ بازار بود که عمدتاً رفتار آنها در چارچوب بازی پول قابل تحلیل می‌باشد. گکوثر، کماسه، کاما، کرازی و قثابت با بازدهی بیش از ۱۵ درصد در این هفته برترین‌های بازار بودند.

صدر نشینی هتل پارسیان کوثر علیرغم تعطیلی فعالیت‌های که منجر به کاهش بیش از ۹۹ درصدی درآمدهای عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در دو ماه ابتدایی سال و همچنین نسبت سود به درآمد ۱۰۶ واحدی بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال گذشته، پس از آن رخداد که این شرکت اعلام کرد بر اساس مصوبه هیئت مدیره تصمیم به انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد. بر هر کس که تنها یک بار به اصفهان سفر کرده و از سی و سه پل بازدید نموده باشد مکشوف است که زمین منحصر به فرد ۹۸۰۰ مترمربعی هتل کوثر در حاشیه جنوبی زاینده رود و رو به روی سی و سه پل ارزشی بیش از نرخ‌های معاملاتی منطقه گران قیمت محل وقوع آن دارد و با توجه به وجود دو ساختمان هفت طبقه در این زمین با معماری چشم‌نواز که قدمت بهره برداری از آن به ۵۲ سال قبل باز می‌گردد و همچنین حفظ جایگاه این هتل در طول زمان به عنوان یکی از بهترین هتل‌های این شهر، می‌توان تا حدود زیادی ارزش بازار نزدیک به ۱۲ هزار میلیاردی آن را توجیه نمود.

اگر چه افزایش سرمایه پیش رو به وضوح تأثیر بر عملکرد این شرکت نخواهد داشت و با توجه به اینکه این هتل نه از زیان انباشته رنج می‌برد و نه نیاز به اخذ تسهیلات کلان بانکی در خصوص آن مشاهده می‌شود مشخص نیست دلیل تصمیم هیئت مدیره مبنی بر به‌روزآوری ارزش دارایی شرکت چه بوده است؟ آنچه در این میان مغز را می‌خراشد آن است که شرکت در کنفرانس اطلاع رسانی مهرماه گذشته با قاطعیت اعلام کرده بود که هیچ برنامه‌ای جهت تجدید ارزیابی دارایی‌ها ندارد!

آیا فراغت ناشی از تعطیلی فعالیت‌های هتل در دوران شیوع بیماری کرونا منجر به بازنگری هتلداران در تصمیمات پیشین خود گردیده است؟ و آیا حقیقتاً در زمان مورد ذکر که ارزش هر سهم ۴۵ هزار ریال بوده است (در قیاس با ارزش بیش از ۱۱۱ هزار ریالی هر سهم در روز چهارشنبه) هیچ برنامه‌ای حتی در حد بررسی آثار و تبعات افزایش سرمایه در این شرکت مطرح نبوده است؟ و آیا صاحب بازار تا کی بازیگران را به این بازی با لغات و ایجاد کدورت زیر پرچم شفاف سازی مشغول خواهد داشت؟! الله اعلم.

از دو عرضه اولیه وعده داده شده برای هفته جاری یکی انجام و یکی معوق شد. اما آنکه انجام شد پلیمر آریا ساسول بود که پس از مدت‌ها انتظار پا به بازار سهام و سرمایه گذاشت. آریا که هنوز اقدامی جهت تغییر نام عاریتی ساسول که نشان از سرمایه‌گذاری اولیه ساسول آفریقای جنوبی در آن داشته است نکرده، با عرضه به قیمت هر سهم ۶۵ هزار و ۱۱۹ ریال و مشارکت سه میلیون و ۳۵۰ هزار کد معاملاتی در عرضه اولیه که نسبت به عرضه هفته گذشته "پیزد" در حدود ۲۳۰ هزار کد افزایش نشان می‌دهد با مجموع ارزش بازار نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی پا به عرصه معاملات تابلوی دوم فرابورس گذاشت. به این ترتیب آریا در میان دو بانک صادرات و پارسیان در جایگاه سی و هفتمین شرکت بزرگ بازار سرمایه قرار گرفت. انتظار می‌رود با توجه به عرضه این سهم با نسبت قیمت به سود مناسب هفت واحدی بازده مناسبی برای خریداران به همراه داشته باشد و جایگاه آن در میان شرکت‌های بازار ارتقا یابد.

عرضه اولیه "غزر" اما با وجود اینکه به بهانه اعلام اطلاعات مربوط به افزایش قیمت محصولات در روز قبل از موعد اعلامی، به زمان دیگری موکول شد اما پیش از ورود حاشیه‌هایی به همراه داشت. اعلام قیمت ۴۵ هزار و۵۰۰ ریالی برای هر سهم این شرکت که منجر به ورود شرکت با ارزش بازار ۷۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی به بازار سرمایه می‌شود، اعتراض گروهی از فعالان بازار را به همراه داشت. شرکت تأمین سرمایه تمدن که عهده دار ارزش گذاری سهام "زر ماکارون" بوده است در گزارش منتشر شده در تارنمای شرکت بورس ارزش سهام این شرکت را بر اساس سه روش متداول به ترتیب ۲۸ هزار ۸۲ ریال ((FCFE ، ۲۷ هزار و ۳۵۱ ریال (DDM) و ۹۷ هزار و 380 ریال(P/E) اعلام کرده است.

میانگین این سه روش در نهایت ارزش اعلامی توسط تأمین سرمایه تمدن را به ۵۰ هزار و ۹۳۸ ریال به ازای هر سهم رسانده است. اعمال ضریب قیمت به سود ۳۱.۵ واحدی برای سال ۹۹ در شرایطی که بر اساس پیش بینی ارزش‌گذار سود ۹۹ نسبت به سود ۹۸، رشد ۱۱۲ درصدی خواهد داشت (که خود، محل تردید است.) منجر به اعلام ارزش میانگینی شده است که نه تنها با انتظارات تحلیلگران بازار اختلاف دارد بلکه با روش‌های تنزیل جریان نقدی اعلامی توسط همان ارزش‌گذار نیز انحراف شگرف ۸۶ درصدی دارد.

اگر چه احتمالاً با توجه روش اعلام کوپن جهت فروش سهام، در نهایت کوزه‌گر و کوزه فروش، خلق قیمت سهام را در نرخ مدنظر خود انجام داده و به کوزه گر خواهند فروخت اما حقیقت امر آن است که این روش ارزش گذاری و کشف قیمت سهام بیشتر به یاد آورنده شهر بدون کلانتر و قورباغه تیرانداز است تا یک بازار پویا، کارا، شفاف و مدرن.

این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده می‌باشد. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران است.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 425971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.