با آخرین نشانه های بلوغ دختران آشنا شوید

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: در هر ماه به تدریج ضخامت رحم افزایش پیدا می‌کند تا در صورت بارور شدن تخمک، رحم برای نگهداری آن آماده شود، اگر تخمک بارور نشود، افزایش ضخامت رحم به صورت خون از بدن آزاد می‌شود، به این روند قاعدگی گفته می‌شود.

فرزانه السادات فرود در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بروز قاعدگی آخرین علامت بلوغ در دختران است، اظهار کرد: سن اولین قاعدگی در دختران ایرانی به طور متوسط ۱۳ سال است و نماد روز جهانی قاعدگی دستبند زرد رنگی است که ۶ مهره آن قرمز است.

وی ادامه داد: در هر ماه به تدریج ضخامت رحم افزایش پیدا می‌کند تا در صورت بارداری (بارور شدن تخمک)، رحم برای نگهداری تخمک بارور آماده شود، اگر تخمک بارور نشود، افزایش ضخامت رحم به صورت خون از بدن آزاد می‌شود و این روند خونریزی دوره‌ای رحم عادت ماهانه، قاعدگی یا یک دوره (پریود) نامیده می‌شود.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی استان اصفهان با توضیح اینکه از زمان شروع خونریزی تا خونریزی بعدی طول مدت قاعدگی گفته می‌شود که معمولاً ۲۸ روز و در برخی افراد بین ۲۱ تا ۳۵ روز است، تصریح کرد: کودکانی که درمناطق گرم و کم ارتفاع، مناطق شهری زندگی می‌کنند و یا چاق هستند زودتر بالغ می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سوءتغذیه شدید در کودکان، زندگی دور از استوا و زندگی در ارتفاعات بلوغ را به تأخیر می‌اندازد، افزود: در مجموع نسبت به دهه‌های قبل می‌توان گفت که سن بلوغ کاهش یافته است.

فرود خاطرنشان کرد: در پایان دوره بلوغ تغییر فرم بدن و پیدایش اندام زنانه اتفاق می‌افتد در این دوران افزایش فعالیت غدد چربی و عرق باعث پیدایش جوش در صورت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی مثل عامل وراثت، محیط و جغرافیایی تماس با نور، سلامت جسمانی، تغذیه و شرایط روحی و روانی در شروع قاعدگی مؤثر است، گفت: سن شروع قاعدگی معمولاً ۱۲ تا ۱۳ سالگی است، اما تا ۱۶ سالگی و در برخی افراد نیز بعد از ۹ سالگی نیز بر حسب عوامل مؤثر طبیعی قلمداد می‌شود.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی استان اصفهان با بیان اینکه فاصله اولین روز شروع خونریزی یک دوره تا اولین روز شروع خونریزی دوره بعدی را دوره قاعدگی می‌نامند، اضافه کرد: این دوره در سنین جوانی ۲۸ روز است و تحت تأثیر عوامل مختلفی مثل منطقه جغرافیایی، شرایط آب‌وهوایی، نژاد و سن قرار می‌گیرد و حتی تا یک هفته تغییر در دوره قاعدگی طبیعی محسوب می‌شود، اما به ندرت کمتر از ۲۱ روز و بیشتر از ۳۵ روز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چنانچه دوره قاعدگی از ۲۱ روز کمتر یا از ۳۵ روز بیشتر شود، فرد باید به پزشک مراجعه کند، اظهار کرد: دوره عادت ماهانه از همان ابتدا منظم نیست و حدوداً تا دو سال بعد از اولین قاعدگی به تدریج منظم می‌شود، بنابراین در سال اول ممکن است سیکل‌ها چند ماه بعد یا حتی خیلی زودتر مثلاً دو هفته بعد تکرار شوند که جای نگرانی نیست.

فرود توضیح داد: مدت خونریزی به طور متوسط ۶ تا هفت روز است، هرچند ممکن است در بعضی از افراد این مدت کمتر (تا چهار روز) و یا بیشتر (تا ۱۰ روز) باشد، مدت زمان کمتر از چهار روز یا بیشتر از ۱۰ روز در هر دوره نیاز به بررسی توسط پزشک دارد، به جز دو سال اول شروع قاعدگی که ممکن است این مدت نامنظم باشد، طول مدت قاعدگی تقریباً برای هر فرد ثابت می‌ماند و فرد بعد از مدتی می‌تواند روز شروع عادت خود، چگونگی، تعداد روزها و میزان آن را پیش‌بینی نماید و استفاده از تقویم برای ثبت برنامه دوره‌های عادت ماهیانه توصیه می‌شود.

وی در پایان گفت: معمولاً در شروع خونریزی و قبل از آن درد مختصری ظاهر می‌شود و طی دو تا سه روز از بین می‌رود، در برخی افراد شدت این درد بیشتر و در حدی است که نیاز به مصرف مسکن می‌باشد و دیسمنوره (قاعدگی دردناک) نامیده می‌شود.‌

کد خبر 425886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.