۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
لاریجانی؛ اصلاح طلبِ اصولگرا

"مجلس تمام شد ولی باید گفت در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را" این آخرین نطق علی لاریجانی است که با دفاعی تمام قد از همکارانش زنگ پایان آخرین جلسه مجلس دهم را نواخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لاریجانی با سابقه‌ترین نماینده مجلس شورای اسلامی است که پس از اختلاف با محمود احمدی نژاد از شورای عالی امنیت ملی استعفا داد، مرکب خود را به مقصد بهارستان زین کرد و از ابتدای مجلس هشتم تا پایان دوره دهم، ریاست مجلس شورای اسلامی را در اختیار گرفت و نه حداد عادل اصولگرا و نه محمدرضا عارف اصلاح‌طلب نتوانستند این کرسی را از وی پس بگیرند.

سال‌ها حضور لاریجانی بر کرسی ریاست پارلمان سبب شد تا خداحافظی‌اش از ریاست مجلس با واکنش‌های مختلفی همراه شود. در ابتدا حسن روحانی، رئیس جمهور، سوم خرداد ماه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با تقدیم لوح تقدیر و یک جلد قرآن نفیس به علی لاریجانی از سال‌ها تلاش و خدمتگزاری وی در سنگرهای گوناگون نظام جمهوری اسلامی به ویژه ریاست سه دوره مجلس شورای اسلامی تجلیل کرد. در بخشی از متن نوشته شده روی لوح اهدایی روحانی به لاریجانی آمده است: «بی‌شک خاطرات همکاری و احساس مشترکمان طی سالیان متمادی و به خصوص در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز ماندگار خواهد ماند. امید دارم حضور مؤثر و همت والای شما توأم با تجربیات گران‌بها در دیگر سنگرهای خدمتگزاری نیز برای کشور و نظام منشأ خیر و برکات باشد.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و همچنین مراجع عظام تقلید از دیگر افرادی بودند که در پیام‌های جداگانه از سال‌های حضور لاریجانی در پارلمان تجلیل کرده و به بخشی از اقدامات وی اشاره کرده‌اند. آیات عظام، سیستانی، صافی‌گلپایگانی، مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، جعفر سبحانی، جوادی‌آملی، مظاهری و علوی‌گرگانی از جمله مراجعی هستند که پیام‌های تقدیر و تشکرشان از لاریجانی منتشر شده است.

لاریجانی که در سال‌های اخیر به دلیل حمایت از دولت مورد هجوم اصولگرایان قرار گرفت، در حالی کرسی ریاست مجلس را ترک کرد که حتی مخالفانش هم اعتقاد دارند بهترین مدیر در تمامی ادوار مجلس بوده است. لاریجان چه در مجلس اصولگرای هفتم و چه در مجلس اعتدال گرای دهم توانست کرسی ریاست را برای خود حفظ کند. حال باید دید در میان دعواهای درون جناحی اصولگرایان مجلس یازدهم در نهایت چه کسی جانشین با تجربه ترین نماینده ادوار مجلس خواهد شد؟

لاریجانی به جای انتقاد پذیر بودن تخریب پذیر بود

حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم معتقد است که علی لاریجانی شخصیتی وارسته و مدیری معتقد به نظام و رهبری و آگاه به مسائل سیاسی و بین‌المللی بود و کارنامه خود تجربه حضور طولانی مدت در مجلس شورای اسلامی و حاکمیت را دارد.

به گفته وی لاریجانی در دوره ریاست خود بر مجلس تلاش کرد توجه همه گرایشات سیاسی را به تأمین منافع نظام معطوف کند و این خوشایند برخی جریانات سیاسی در مجلس نبود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم می‌گوید که با توجه به حضور طولانی مدت لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس به خوبی توانست در بسیاری از تشنج‌ها و اتفاقات اوضاع مجلس را مدیریت کند.

به عقیده عابدی ضعف بزرگ لاریجانی در پست ریاست مجلس دهم، حفاظت نکردن از جایگاه مجلس در برابر تخریب‌ها بود. همچنین وی به عنوان سکاندار مجلس نسبت به تصمیم‌گیری‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای مجلس مشورتی اسلامی جدی برخورد نکرد. لاریجانی به جای انتقاد پذیر بودن تخریب پذیر بود.

وی در خصوص انتخابلاریجانی برای ریاست مجلس دهم می‌گوید: با توجه به اینکه همیشه برای ریاست مجلس دو مدیر قوی و دارای شرایط و ویژگی‌های لازم کاندیدا می‌شدند من ترجیح دادم به آقای عارف رأی دهم که آقای لاریجانی نیز این مطلب را می‌دانست، اما هیچگاه بین هواداران خود و کسانی که به وی رأی نداده بودند تفاوت قائل نشد و نگاهی کاملاً عادلانه و بی‌طرفانه داشت. این یکی از محاسن و ویژگی‌های شخصیتی آقای لاریجانی است.

لاریجانی در بسیاری از مواضع خود پختگی لازم را دارا بود

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان در مجلس دهم نیز معتقد است که در کارنامه ١٢ ساله لاریجانی نقاط ضعف و قوت بسیاری به چشم می‌خورد و وی در این سه دوره مجلس شورای اسلامی توانست با کنترل مجلس، لوایح و طرح‌های خوبی را به ثمر برساند.

به گفته وی نمی‌توان نقش محوری لاریجانی را در روند تصمیم‌گیری‌های مجلس نادیده گرفت. در بسیاری از موضعگیری‌ها می‌شد پختگی و تجربه زیاد وی را مشاهده کرد.

نماینده مردم گلپایگان خوانسار در مجلس دهم می‌گوید که لاریجانی می‌توانست در حمایت از نمایندگان مجلس مطلوب تَر عمل کند؛ زیرا این وظیفه ریاست مجلس و نمایندگان است که از جایگاه در رأس امور بودن مجلس حفاظت کنند؛ زیرا مجلس شورای اسلامی مغز متفکر نظام است.

به عقیده بختیار، لاریجانی در مجلس هفتم می‌توانست به تثبیت جایگاه مجلس بپردازد زیرا مجلس در دوره هفتم از رأس امور خارج شد و این موضوع در دوره‌های هشتم و نهم ادامه پیدا کرد که تا حدودی در دوره دهم کاهش پیدا کرد. همانگونه که لاریجانی در نطق پایانی خود تاکید کرد، مجلس دهم نسبت به مجالس هشتم و نهم قوی تَر بود، اما دارای نقص‌هایی هم بود؛ زیرا در مورد برخی تصمیمات کشور در مابقی مجامع نظام تصمیم‌گیری شد.

وی معتقد است زمانی که اصلاح طلبان از مدیریت کشور کنار گذاشته می‌شوند، در میان اصولگرایان انشقاق ایجاد می‌شود. همانگونه که وقتی در مجلس هفتم اصلاح طلبان کنار رفتند و برخی سعی داشتند با یک تفکر سیاسی کشور را اداره کنند، باعث ایجاد چند دستگی در اصولگرایان شدند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس دهم خاطرنشان می‌کند: در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بر سر ریاست مجلس میان اصولگرایان اختلاف ایجاد شده است. در مجلس دهم نیز اصولگرایان به تخریب ریاست مجلس که از جناح خودشان بود پرداختند.

کد خبر 425883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.