توصیه‌های تغذیه‌ای همزمان با بازگشایی رستوران‌ها

فشارخون بالا موقع ورزش کردن نشانه چیست، کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل، تاثیر "مایکروبایوتا" روده‌ای در ابتلای کودکان به اوتیسم و چاقی و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای همزمان با بازگشایی رستوران‌ها را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واکنش فشارخون به ورزش از نشانه‌های اصلی بیماری قلبی عروقی و ریسک مرگ در افراد جوان تا میانسال است.

فشارخون بالا در طول ورزش و تأخیر در بهبود وضعیت فشارخون بعد از ورزش با ریسک بالا فشارخون و بیماری قلبی عروقی بالینی و مرگ در بین افراد جوان تا میانسال مرتبط است.

محققان دانشگاه بوستون ارتباط تغییرات فشارخون و بهبود آن را با شاخص‌های بیماری بالینی در بین شرکت کنندگان با میانگین سنی ۵۸ سال بررسی کردند، سپس این شرکت کنندگان به منظور ارزیابی ارتباط تغییرات فشارخون با ریسک ابتلاء به فشارخون بالا، بیماری قلبی عروقی یا مرگ تحت نظر قرار گرفتند.

آن‌ها مشاهده کردند، هم فشارخون سیستولیک بالا و هم فشارخون دیاستولیک بالا در طول ورزش با ریسک بالاتر ابتلاء به فشارخون بالا مرتبط است و همچنین تأخیر در بهبود هر دو نوع فشارخون با ریسک بالاتر بیماری قلبی عروقی و مرگ مرتبط است.

"ونسا زانتاکس" سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: تغییرات فشارخون در طول ورزش و بعد از آن اطلاعات مهمی را در مورد ابتلاء به بیماری در آینده نشان می‌دهد، افراد دچار تغییرات فشارخون در طول ورزش و بعد از آن بهتر است از یک سبک زندگی سالم پیروی نمایند تا احتمال بیماری در آن‌ها در سنین بالاتر کاهش یابد.

کاهش ریسک ابتلاء به زوال عقل در گرو کاهش فشار خون

تحقیق نشان می‌دهد کاهش فشارخون بالا با مصرف داروهای فشارخون ریسک ابتلاء به زوال عقل و اختلال شناختی را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه ملی گالوی ایرلند در مطالعه خود ۱۴ آزمایش شامل ۹۶ هزار و ۱۵۸ شرکت کننده را بررسی کردند، آن‌ها مشاهده کردند پایین آوردن فشارخون بالا با داروهای ضد فشارخون ریسک ابتلاء به زوال عقل یا اختلال شناختی را تا ۷ درصد در طول یک دوره چهار ساله کاهش می‌دهد.

"کونار جاج" سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: یافته‌های ما بر ضرورت غربالگری، پیشگیری، و درمان مؤثرتر فشارخون بالا تاکید دارد و در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به زوال عقل هستند، در این مطالعه به جمع آوری تمام شواهد مربوط به تأثیر مصرف داروهای کاهنده فشارخون بر کاهش ریسک ابتلاء به زوال عقل پرداخته شد.

کاهش فشارخون ریسک سکته و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، در حال حاضر مشخص شده پیشگیری از زوال عقل هم از فواید درمان فشارخون بالا است و هیچ درمان قطعی برای پیشگیری مستقیم از زوال عقل وجود ندارد از این‌رو این مطالعه بر اهمیت فشارخون در افزایش ریسک زوال عقل تاکید دارد.

پیام این مطالعه این است: فشارخون خود را دائم چک کنید، اگر بالا است، می‌توان آن را با تغییراتی در سبک زندگی و مصرف دارو درمان کرد، اهمیت کنترل فشارخون برای حفظ سلامت مغز همراه با سبک زندگی سالم محقق می‌شود.

تأثیر "مایکرو بایوتا" روده‌ای در ابتلای کودکان به اتیسم و چاقی

رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان گفت: مایکرو بایوتا روده‌ای در ابتلاء به اتیسم و چاقی در کودکان مؤثر است.

حسن سعادت نیا با بیان اینکه مایکرو بایوتاها امروزه عضوی از بدن مانند قلب، ریه و کبد تلقی می‌شوند و در روده انسان میلیاردها باکتری مختلف اعم از هوازی و بی هوازی وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس برخی تحقیقات مایکرو بایوتاهای روده‌ای می‌تواند سبب ابتلاء به اتیسم و چاقی در کودکان شود.

وی درباره برگزاری هفته سلامت گوارش در سال جاری، خاطرنشان کرد: موضوع اصلی هفته سلامت گوارش امسال مایکرو بایوتا روده‌ای است و تحقیقات بین المللی نشان می‌دهد این مسئله در بروز بسیاری از بیماری‌ها در بدن و یا درمان آن‌ها تأثیر گذار است.

رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان اضافه کرد: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک ها و یا رژیم‌های غذایی نامناسب می‌تواند بر روی این میکروب‌های روده‌ای اثر بگذارد و سلامت فرد را به خطر اندازد.

وی با توضیح اینکه امروزه بر اساس برخی از تحقیقات مشخص شده که بیماری چاقی و حتی اوتیسم در کودکان می‌تواند مرتبط با باکتری‌های روده‌ای باشد، تصریح کرد: با دستکاری این باکتری‌ها ممکن است بتوانیم اقدامات زیادی جهت درمان و یا پیشگیری از بیماری فرض انجام داد.

سعادت‌نیا با تاکید اینکه در هفته سلامت گوارش امسال موضوع مایکرو بایوتاهای روده‌ای به صورت مفصل توسط اساتید و صاحب نظران برجسته مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد، گفت: امروزه مشخص شده که با پیوند مایکرو بایوتا از فردی به فرد دیگر می‌توان در جهت درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف اقدام کرد که همه این مباحث در هفته سلامت گوارش مطرح خواهد شد.

رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای همزمان با بازگشایی رستوران‌ها

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: به هموطنان توصیه می‌کنیم رستورانی را برای تغذیه خود انتخاب کنند که مطمئن باشند پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

زهرا عبداللهی با اشاره به شروع فعالیت رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها گفت: همزمان با آغاز فعالیت رستوران‌ها، برای پیشگیری از کرونا، هموطنان باید نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند و توصیه کلی ما این است که مواد شیرینی، غذاهای چرب، قند، نمک و چربی به دلیل آنکه عاملی است برای تضعیف سیستم ایمنی بدن، زیاد استفاده نشود.

وی با اشاره به اینکه بهتر است توزیع مواد قندی، شیرینی، نمک، غذاهای سرخ شده و چرب در رستوران‌ها محدود شود، افزود: برای اینکه سیستم ایمنی بدن عملکرد بهتری داشته باشد، توصیه می‌شود در تغذیه روزانه از موادی که حالت آنتی‌اکسیدان دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، استفاده کرد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توضیح داد: مصرف روزانه سبزی و میوه حتماً توصیه می‌شود و باید با رعایت اصول تغذیه همه گروه‌های غذایی مصرف شود و رعایت بهداشت در شرایط فعلی که همه جا باز است، نیز الزامی می‌باشد.

وی افزود: به هموطنان توصیه می‌کنیم مکان و رستورانی را برای تغذیه خود انتخاب کنند که مطمئن باشند پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و همچنین غذاهایی که سفارش می‌دهند نیز مواردی که گفته شده، در آنها وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی می‌توان از کرونا پیشگیری کرد.

کد خبر 425847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.