کرونا خیابان‌های سیاتل را پیاده‌راه دائمی کرد!

مقامات ارشد سیاتل، کلانشهری واقع در ایالت واشنگتن آمریکا، ۲۰ مایل از خیابان‌های آن را روی تردد خودروها بستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت سیاتل به دنبال گسترش ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی بین مردم، ۲۰ مایل از خیابان‌های سراسر شهر را برای همیشه به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اختصاص داد. این اقدام به دنبال طراحی برنامه جامع "خیابان‌های سالم" در روزهای کرونایی شکل گرفت که هدف از این برنامه ترغیب مردم به انجام فعالیت‌های جسمی ضمن خود جداسازی از دیگران در روزهای قرنطینه است. این اقدام با استقبال زیادی از گروه‌های مختلف جامعه نظیر طرفداران محیط زیست مواجه شد چرا که کاهش یا محدودیت کامل ترافیک خودرویی در خیابان‌ها در کنار همه مزیت‌هایی که برای مردم در مواجهه با شیوع ویروس کرونا به دنبال دارد، باعث کاهش انتشار گاز کربن و پیرو آن آلودگی هوا نیز خواهد شد.

رئیس سازمان حمل و نقل سیاتل برای مهار شیوع ویروس کرونا به سرعت وارد عمل شد و بسیاری از خیابان‌های شهر را به طور موقت روی تردد خودروها بست و به دنبال آن تصمیم گرفت بعضی از این خیابان‌ها را برای همیشه به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اختصاص دهد تا مردم از تمام گروه‌های سنی بتوانند در آن ها با آزادی کامل و بدون ترس از تصادفات خیابانی به فعالیت‌های جسمی بپردازند. قرار است طراحی این خیابان‌ها به طور کامل متحول شود تا در نتیجه شهروندان سیاتل بتوانند در آن‌ها از انجام فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، دو، اسکیت، اسکوتر و دوچرخه‌سواری نهایت لذت را ببرند. شهردار سیاتل اعلام کرده است که در آینده‌ای نزدیک، مسیرهایی اختصاصی برای دوچرخه‌سواری در خیابان‌های فوق ایجاد و زیرساخت‌هایی متفاوت با دیگر بخش‌های خیابان برای آن طراحی خواهد کرد.

بسیاری از مقامات ارشد سیاتل اظهار کرده‌اند که کووید -۱۹ با وجود تمام اثرات مخرب خود بر شهرها و مردم، پیامدهای مثبتی را نیز برای آن‌ها به ارمغان آورده است؛ ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از مهار آن مسئولان شهری را به ایجاد شهرهایی سالم‌تر و پایدارتر سوق داده است و تحولاتی مثبت نیز در سبک زندگی مردم به وجود آورده است. بدون شک، "خیابان‌های امن" سیاتل مردم را از خانه‌نشینی در روزهای کرونایی رها خواهد کرد و افزایش فعالیت در این مکان‌ها، شور و نشاط را به خانواده‌ها باز خواهد گرداند و از نگرانی آن‌ها در این روزهای استرس‌زا خواهد کاست.

مدیر بخش حمل و نقل سیاتل معیارهای مختلفی را برای انتخاب خیابان‌های فوق در نظر گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کم بودن عرض خیابان‌ها، آمار پایین مالکان خودروهای شخصی در آن‌ها و نزدیکی محل خدمات مختلف و فروشگاه‌های مواد غذایی بود. اگرچه، خیابان‌هایی که به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و سایر فعالیت‌های جسمی اختصاص داده شده است روی تردد خودروها بسته شده است، اما همچنان کامیون‌های جمع‌آوری زباله و بازیافت، خودروهای مخصوص خدمات پستی و آمبولانس‌ها اجازه تردد در این خیابان‌های بسته را دارند.

مقامات ارشد سیاتل در نظر دارند علائم ترافیکی شهر را از نو طراحی کنند تا در نتیجه زمان انتظار مردم در خطوط عابر پیاده کاهش یابد و از تجمع جمعیت در تقاطع‌ها جلوگیری شود. علاوه بر این، فشردن دکمه‌ها برای علائم پیاده‌روی برای حدود ۷۵ درصد از متراکم‌ترین مناطق سیاتل ضروری نخواهد بود چرا که در این مناطق علائم پیاده‌روی به طور خودکار تماس با سطوح را به حداقل می‌رساند.

با اعمال محدودیت‌های مختلف برای مهار شیوع ویروس کرونا ترافیک خودرویی در خیابان‌های سراسر کلانشهر سیاتل به میزان ۵۷ درصد کاهش یافته است که البته مقامات رسمی این شهر امیدوارند بسته شدن دائمی ۲۰ مایل از خیابان‌های سراسر شهر روی ترد خودروها، باعث کاهش دائمی ترافیک در شهر حتی پس از پایان محدودیت‌های کرونایی شود. این اقدام، کاهش آلودگی هوا را نیز برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد و سبک زندگی سالم‌تر را در میان آنان ترویج خواهد کرد.

کد خبر 425811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.