احداث تصفیه‌خانه جنوب برای حفظ جنگل شرق/ایجاد ۲۴۴ کیلومتر کانال دفع آب سطحی در شهر

پارک‌ها و فضای سبز بخش جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری محسوب می‌شود و توسعه آن یکی از شاخص‌های مناسب شهرها برای زندگی است؛ اما در این بین مدیریت منابع آبی و کنترل میزان مصرف دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلانشهر اصفهان دارای حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک است که از این مساحت، حدود ۳۸۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری است و سالانه برای نگهداری آن حداقل ۲۰ درصد به هزینه‌های شهر اضافه می‌شود.

با توجه به اینکه تأمین هزینه‌های بسیار زیاد تأمین آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز برای مدیریت شهری اصفهان امکان‌پذیر نیست، همزمان با اجرای تمهیدات مدیریت بهینه مصرف آب، راه‌های جدید و علمی همچون اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی را در اولویت اقدامات خود قرار داد.

برای آگاهی هر چه بیشتر از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های شده، با «بهزاد حقانی» مدیرکل نظارت و هماهنگی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مهمترین برنامه‌های حوزه خدمات شهری برای سال ۹۹ چیست؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات در دستور کار امسال، تأمین منابع آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز است.

در شهر اصفهان پنج هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است، اما برای آبیاری آن تنها دو منبع آب از جمله رودخانه زاینده رود و چاه‌های سطح مناطق که از طریق این رودخانه تغذیه می‌شدند، وجود داشت.

البته در چندسال اخیر بر اثر شرایط خشکسالی و خشکی رودخانه زاینده رود، بسیاری از چاه‌های شهر خشک و از دسترس خارج شد، از این رو شهرداری در صدد استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری درختان و فضای سبز برآمد.

در سال‌های گذشته پساب سپاهان شهر با حدود ۷۰ لیتر در ثانیه مورد استفاده قرار گرفت همچنین از تصفیه خانه شاهین شهر با ۱۰۰ لیتر در ثانیه پساب تصفیه شده برای آبیاری درختان بختیار دشت و چهار هکتار فضای سبز پیرامون آن استفاده می‌کنیم.

مدت‌ها بود که آب به وسیله تانکر به بختیار دشت برای آبیاری انتقال داده می‌شد، اما در سال‌های اخیر با استفاده از پساب این اقدام انجام می‌شود و با تعامل و هماهنگی شهرداری اصفهان با شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان، توافقنامه استفاده از ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه امضا شده تا بتوانیم از حدود ۲۴۰ لیتر آن در جنوب، ۱۴۰ لیتر در شمال و ۲۰ لیتر در سگزی استفاده کنیم.

از این رو سال گذشته مناقصه ایجاد دو تصفیه‌خانه دیگر در معاونت عمران شهرداری برگزار شد و تا چند روز آینده تصفیه‌خانه شمال واقع در منطقه هفت در مدار استفاده قرار می‌گیرد تا مناطق هفت، هشت و ۱۴ شهرداری به راحتی از پساب آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند؛ برای احداث تصفیه‌خانه شمال ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

تصفیه خانه جنوب در کدام نقطه شهر قرار دارد؟

تصفیه‌خانه جنوب در خیابان آبشار سوم نزدیک تصفیه خانه زیر مجموعه شرکت آب و فاضلاب قرار دارد. برای جنگل شرق که ۷۰۰ هکتار فضای سبز در آن وجود دارد همچنین فضای سبز آرامستان باغ رضوان و محدوده سازمان میادین حدود ۱۳ کیلومتر از محل میدان قوچانی تا کوه نخودی در سال ۹۷ لوله‌گذاری شده است. از کوه نخودی نیز برای باغ رضوان و میادین و جنگل شرق لوله‌گذاری شده تا از حدود ۲۴۰ لیتر بر ثانیه پساب استفاده کنیم.

مناقصه احداث تصفیه‌خانه جنوب در میدان شهید قوچانی و در مجاورت تصفیه خانه آب و فاضلاب انجام و برنده آن مشخص شده و برای احداث آن اعتباری افزون بر ۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد تا بتوانیم جنگل شرق را حفظ کنیم.

آیا این تصفیه خانه‌ها بوی نامطبوع و آزار دهنده‌ای برای شهروندان ایجاد نمی‌کند؟

همانگونه که اشاره کردم تصفیه اولیه پساب در تصفیه‌خانه آب شده و فاضلاب انجام و زائدات و بو در این مرحله گرفته خواهد شد و در مرحله بعد وارد تصفیه خانه در حال احداث می‌شود و پس از عمل انعقاد و لخته‌سازی مراحل میکروب‌زدایی انجام می‌شود.

چه اقداماتی برای تمیز و هموار کردن مسیر مادی‌ها برای جریان یافتن آب در آنها انجام شده است؟

خشکسالی‌های دو دهه اخیر و خشکی زاینده رود اثرات مخربی روی چاه‌ها همچنین مادی‌های شهر گذاشت.

بر اساس طومار شیخ بهایی حدود یک مترمکعب در ثانیه برای مادی‌ها حقابه داریم که در این ۲۰ سال نتوانستیم از این حقابه استفاده کنیم.

با بارش باران رحمت الهی در سال گذشته و امسال، آب در رودخانه زاینده رود جاری و پیرو آن در مادی‌ها جریان پیدا می‌کند.

غیر از مادی نیاصرم که موازی با رودخانه آب‌گیری می‌شود، سایر مادی‌ها فقط در محدوده ناژوان امکان آبگیری داشت.

به عنوان مثال مسیر مادی فدن که از ناژوان آغاز شده و از زیرگذر اتوبان شهید خرازی توسط شتر گلوهای تعبیه شده عبور کرده به دلیل ساخت یک ساختمان مسیر جریان آن در پشت خیابان خلجا ابتدای خیابان طالقانی مسدود شد که در این راستا سال گذشته با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیون تومان مادی از قسمت زیرین خیابان آیت الله طالقانی آزادسازی شد و آب در آن جریان یافت تا در ادامه مسیر خود از خیابان بیدآبادی عبور کرده و در خیابان فروغی به دو شاخه تقسیم شود. یک شاخه این مادی تا خیابان ادیب و شاخه دیگر آن تا خیابان باهنر بود که توسط شهرداری مسیر مادی‌ها باز شد و آب در آن جریان پیدا کرد.

شهرداری چه برنامه‌هایی برای جلوگیری از هدر رفت آب دارد؟

در خصوص پیشگیری از هدر رفت آب، در سال‌های اخیر برای کارگران فضای سبز کلاس‌های آموزشی و توجیهی برگزار شده که این اقدام در کاهش میزان هدر رفت آب بسیار تأثیرگذار بوده است. البته بر فعالیت پیمانکاران، کارشناسان و کارگران فضای سبز توسط ناظران عالی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری نظارت می‌شود.

در بعضی از فصول سال آبیاری فضای سبز شهر به صورت شبانه انجام می‌شد زیرا فشار آب در این زمان بیشتر بود و میزان تبخیر آب به دلیل گرما کمتر بود. اقدام دیگر توسط سازمان پارک‌ها استفاده از گونه‌های مقاوم به شرایط خشکی بوده است که در این چندسال با جایگزینی چمن‌های کم نیاز آبی و گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی اقدامات خوبی شده است.

هنگام بارش باران بعضی از خیابان‌ها و معابر دچار آب‌گرفتگی می‌شود، برای مهار آب‌های سطحی چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از وظایف خدمات شهری مرکز و خدمات شهری مناطق، جمع آوری و مهار آب‌های سطحی هنگام بارش‌ها است.

از سال‌های گذشته تاکنون حدود ۴۰ هزار و ۴۶۹ چاه جذبی در محلات و کوچه‌های سطح شهر حفر شده تا هنگام بارندگی، آب در معابر جریان پیدا نکند، وارد منازل شهروندان نشود و مهم‌تر اینکه به آب‌های زیرزمینی اضافه شود.

این چاه‌های کُد دار، آب را به حدی پایین می‌برند تا به شن برسد و به چاه‌های زیرزمینی نفوذ کند، البته کُد چاه‌ها بر دیوار مقابل کوچه‌ها ثبت شده تا چنانچه آسفالتی روی آن انجام شود امکان پیدا کردن و دست‌یابی به آن‌ها وجود داشته باشد.

در شهر اصفهان ۱۰۱ عدد سپتیک (مخزن ذخیره سازی آب حاصل از بارش باران جهت آبیاری فضای سبز شهری) در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها ساخته شده است؛ در گذشته هنگام بارندگی آب گرفتگی‌های شدیدی در بزرگراه‌ها ایجاد می‌شد، اما با سپتیک‌ها میزان آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

در حال حاضر وقتی حجم زیادی باران از شیب‌های کوه صفه در اتوبان‌های شهید میثمی، شهید اقارب پرست و… جاری شود، موتورهایی که به صورت خودکار در ۱۰۱ سپتیک‌ها نصب شده، روشن و آب را تخلیه می‌کند و این آب در مادی‌ها و کانال‌هایی که به سمت رودخانه می‌رود، جریان پیدا می‌کند.

حدود ۲۴۴.۵ کیلومتر کانال دفع آب سطحی در شهر احداث شده که باعث می‌شود آبی روی سطح خیابان‌ها جریان پیدا نکند و به محل‌های در نظر گرفته شده، هدایت شود.

بهترین راهکار کنترل حیوانات موذی به خصوص در مادی‌ها و پارک‌های شهر چیست؟

از سال ۸۵ در سطح شهر مبارزه با حیوانات موذی به خصوص موش در حال انجام است، اما به هر حال موش به آب و غذا نیاز دارد و وقتی آب در رودخانه و مادی‌ها جریان داشته باشد به سمت آن هجوم می‌آورند.

وقتی آب در رودخانه جاری باشد قطعاً شهروندان بیشتری در پارک‌ها حضور پیدا می‌کنند و دور ریز شدن پسماندهای غذایی آنها یک منبع خوب تغذیه برای موش‌های شهر می‌شود.

معاونت خدمات شهری با تهیه دستورالعملی برای مبارزه با حیوانات موذی شهر اصفهان، نسبت به ایجاد ۱۵ تیم مبارزه و دو تیم نظارت بر عملکرد کارگران مبارزه با جوندگان موذی اقدام کرده است که در خیابان‌ها و مادی‌ها شناسایی لانه این جانوران را انجام می‌دهند.

البته مبارزه با موش‌ها و جانوران موذی شهر با استفاده از چند روش فیزیکی (حذف غذا و آب)، مبارزه مکانیکی با استفاده از تله‌های فلزی، کشنده، زنده گیری و تله‌های چسبی، مبارزه بیولوژیکی با استفاده از خوراک موش که باعث مختل شدن گوارش این حیوان می‌شود و استفاده از سموم پفکی و کیکی است.

سال ۹۷ حدود ۶۲۵ میلیون تومان و سال گذشته ۱۱۵ میلیون تومان برای خرید سم جهت مبارزه با موش‌های شهر هزینه شده است.

سگ‌های ولگرد چه سرنوشتی دارند؟

برای نگهداری سگ‌های ولگرد مرکزی با وسعت حدود یک هزار و ۵۰۰ متر در اراضی موسوم به صحرای انقلاب ایجاد شده است.

البته زنده گیری سگ‌ها با استفاده از ۱۵ اکیپ شناسایی در سطح مناطق انجام و سگ‌ها پس از انتقال به این مرکز مراحلی از جمله تشکیل پرونده، قرنطینه و تزریق آمپول، انگل‌زدایی، شست و شو و ورود به محوطه پناهگاه، عقیم‌سازی و نشانه گذاری را پشت سر می‌گذارند تا پس از آن مجدداً در بیرون از شهر رهاسازی شوند.

کد خبر 425765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.