جهان در تلاش برای بهبود از کرونا

پزشکان و متخصصان درمانی از سراسر دنیا رهبران گروه ۲۰ را به انجام اقداماتی برای بهبود از بحران کرونا دعوت کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا با وجود آثار مخرب زیادی که بر زندگی مردم و ملت‌ها به جای گذاشته است اما کاهش چشمگیر آلودگی و دمای هوا را نیز به دنبال داشته است. کاهش تردد وسایل حمل و نقل موتوری و متوقف شدن فعالیت در بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی منجر به افت قابل توجه انتشار گاز دی‌اکسید کربن و پیرو آن کاهش آلودگی هوا و گرمای کره زمین شده است.

در پی مشاهده این اثرات مثبت، بیش از ۲۰۰ سازمان با دست کم ۴۰ میلیون پرسنل درمانی نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند و با اشاره به هفت میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوا در هر سال، از رهبران گروه ۲۰ خواستند اقداماتی دائمی برای کاهش آلودگی هوا در پیش گیرند. گروه ۲۰ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و مسئولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر دنیا است. این گروه متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در مجموع ۸۵ درصد کل اقتصاد جهانی و دو سوم جمعیت جهان را در بر دارند.

پرسنل درمانی در نامه خود به رهبران گروه ۲۰ اظهار کردند که مقامات ارشد پزشکی و مشاوران علمی باید در طراحی بسته‌های محرک شرکت کنند تا در نتیجه مسائل سلامت عمومی و مشکلات زیست محیطی به خوبی تمام مورد توجه قرار گیرد. آن‌ها از رهبران خواستند تمام توان خود را برای تقویت هر چه بیشتر سیستم‌های سلامت عمومی به کار گیرند و آن‌ها را از اثرات تخریب محیط زیست بر گسترش بیماری‌ها در آینده آگاه کرده‌اند. امضا کنندگان نامه فوق همچنین خواهان اصلاح یارانه‌های سوخت فسیلی شده‌اند و از مقامات خواسته‌اند انرژی‌های تجدید پذیر را جایگزین انرژی‌های شهری کنند که به ادعای آن‌ها این کار علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به رشد قابل توجه اقتصاد نیز کمک می‌کند.

پرسنل درمانی در نامه خود به رهبران گروه ۲۰ آلودگی هوا و ناکارآمدی سیستم‌های سلامت عمومی را مرتبط با سرعت گرفتن انتشار ویروس کرونا دانسته‌اند و اظهار کرده‌اند که این مؤلفه‌ها در کنار ناامنی غذایی و اختلال در روند کاری، سلامت جسمی انسان‌ها را در زمان وقوع یک بحران به طور جدی تهدید می‌کند.

آن‌ها در ادامه بحث‌های خود به آسیب‌پذیری افراد کم درآمد یا کسانی اشاره کرده‌اند که در مناطق محروم با کمترین دسترسی به خدمات درمانی زندگی می‌کنند و از رهبران خواسته اند با سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات بیشتر، برابری را در میان جوامع مختلف برقرار کنند. آن‌ها با بیان اینکه هرچه آمادگی ملت‌ها در مواجهه با ویروس کرونا بیشتر باشد کووید -۱۹ اثرات منفی کمتری از خود بر جای می‌گذارد خواهان برنامه‌ریزی‌های بهتر برای داشتن شهرهایی پایدارتر و سالم‌تر در آینده شدند.

پژوهشگران در مطالعه‌ای که در هفته گذشته انجام دادند متوجه شدند که به دنبال اعمال محدودیت‌های کشورهای مختلف برای مهار کرونا انتشار گاز دی اکسید کربن در سراسر جهان به میزان ۱۷ درصد کاهش یافته است که اگر فعالیت‌ها مانند قبل از دوران کرونا آغاز شود، این کاهش به چهار درصد در سال جاری می‌رسد که این افت ناچیز تفاوت چندانی در بحران آب و هوایی به وجود نمی‌آورد. با این وجود در صورت ادامه یافتن کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری و دیگر فعالیت‌هایی که باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای به هوا می‌شود، آنگاه می‌توان امیدوار بود که دمای کره زمین به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

مقامات رسمی در بسیاری از کشورهای جهان در تلاشند پس از پایان بحران کرونا بهبودی سبز را برای مردم و کشور خود رقم بزنند. به این صورت که با سخت کردن شرایط برای فعالیت بخش‌های وابسته به سوخت‌های فسیلی، راه را برای افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی نظیر مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال دارد هموار کنند و علاوه بر این با ترویج دورکاری احتمال استفاده از خودروهای شخصی و عمومی را به حداقل برسانند.

کد خبر 425764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.