بهره‌برداری از کارخانه کمپوست لنگرود تا پایان سال

شهردار لنگرود به پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد کارخانه کمپوست این شهر اشاره کرد و گفت: این کارخانه تا پایان امسال به بهره داری می‌رسد.

سید مهدی رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ساخت کارخانه کمپوست لنگرود در سال ۱۳۹۷ در زمینی به مساحت دو هکتار با اخذ مجوزهای زیست محیطی در نزدیک محل دفن زباله در روستای آلمان لنگه بخش اطاقور این شهرستان با ظرفیت دریافت روزانه ۲۵۰ تن زباله با اختصاص هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی آغاز شد.

وی مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای کارخانه کمپوست لنگرود را ۱۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۸ مبلغ یکصد میلیارد ریال به این طرح اختصاص پیدا کرد و در سال ۹۹ نیز ۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص خواهد یافت.

شهردار لنگرود افزود: پیمانکار این طرح شرکت دولتی وابسته به صنایع دفاع ایران است و سابقه و تجربه بسیار خوبی در زمینه احداث کارخانه کمپوست در شهرهای مختلف کشور دارد.

رجایی با بیان اینکه هموارسازی، زیر سازی و آسفالت مسیر منتهی به کارخانه به طول چهار کیلومتر در روستای آلمان لنگه بخش اطاقور شهرستان لنگرود، خارج از شهر بسیار دشوار و زمان بر بوده است، اضافه کرد: پس از احداث جاده، سوله پردازش و تجهیزات کارخانه در سال گذشته نصب شد.

وی با بیان اینکه بارش برف سنگین، شیوع ویروس کرونا در سال گذشته باعث به تأخیر افتادن فاز نخست اجرای طرح شد، اضافه کرد: وجود معارضان در حریم جاده مشکلاتی برای نصب تیرهای برق مسیر کارخانه ایجاد کرد که در نهایت با انجام تمهیداتی مجبور به تغییر مسیر اجرای سیم کشی شدیم که در حال حاضر برق کارخانه آماده است.

شهردار لنگرود بیان اینکه تا دو ماه آینده سوله پردازش راه اندازی می‌شود، افزود: به دلیل کوهستانی بودن منطقه در حال آماده سازی زمین سوله پالایش در کنار سوله پردازش هستیم تا آن را در محل مورد نظر نصب کنیم.

رجایی افزود: با توجه به اینکه دستگاه وین درو (تبدیل زباله به کود) از مهم‌ترین تجهیزات کارخانه کمپوست محسوب می‌شود و در ایران وجود ندارد، کار مذاکرات خرید آن با شرکت‌های خارجی انجام شده و در این زمینه به نتایج خوبی رسیده ایم، امیدواریم تا دو ماه آینده آن را خریداری کنیم، تا کارخانه را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

وی میزان تولید زباله در شهر لنگرود را روزانه یکصد تن عنوان کرد و گفت: علاوه بر تفکیک و جمع آوری زباله از مبدا، چهار کیوسک در سطح این شهر نصب شده تا شهروندان زباله خشک خود را به این کیوسک‌ها تحویل دهند که روزانه در حدود سه درصد از کل زباله‌های تولیدی شهر را شامل می‌شود.

به گزارش ایمنا، شهرستان لنگرود با حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارای سه بخش مرکزی، کومله و بخش اطاقور و پنج شهر است که شهر لنگرود مرکز بخش مرکزی محسوب می‌شود و تا مرکز استان گیلان ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

کد خبر 425707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.