انتقاد سخنگوی شورای شهر نسبت به تصمیم شبانه درباره طرح ترافیک

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نباید در موضوعی که تمامی شهروندان با آن مواجه هستند، تصمیم خلق الساعه شبانگاهی بگیریم.

به گزارش ایمنا، علی اعطا با بیان اینکه به نظر می‌رسد در بحث کرونا در رابطه با موضوعاتی که تأثیر عاجل و روزانه در زندگی شهروندان دارد، نظام تصمیم گیری و پیام رسانی ما کارآمد نیست، اظهار کرد: من یک مثال می‌زنم، شورا در ایام نوروز چند جلسه هم اندیشی مجازی داشت. در یکی از جلسات نامه‌ای با چهار پیشنهاد کرونایی تنظیم کردیم تا از طریق دکتر حناچی به هیأت دولت و ستاد کرونا تقدیم شود.

وی ادامه داد: یکی از این پیشنهادات تعطیلی حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس و مترو تا پانزده فروردین یعنی تا پایان تعطیلات بود اما این ابهام وجود داشت که بالاخره کدام مرجع باید تصمیم گیری کند و حرف آخر را بزند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در همان روزها از سوی یکی از خبرگزاری‌ها مورد پرسش واقع شدم که سرنوشت پیشنهاد تعطیلی مترو و اتوبوس چه شد؟ آیا پیشنهاد تصویب شد؟ با آن موافقت شد یا خیر؟

وی با بیان اینکه همان روز (هشتم فروردین ماه) با افراد متعددی از مقامات عالی رتبه مرتبط در موضوع کرونا تلفنی صحبت کردم، اضافه کرد: اما متأسفانه درباره اینکه مرجع تصمیم گیری در رابطه با تعطیلی حمل و نقل عمومی کجاست، پاسخ‌های متفاوت و بعضاً متناقضی دریافت کردم.

اعطا اضافه کرد: روشن نبود که آیا چنین پیشنهادی کافی بود در شورای فرماندهی مقابله و پیشگیری از کرونا در کلانشهر تهران به ریاست دکتر زالی به تصویب برسد؟ آیا لازم بود در مرجع بالاتری یعنی در ستاد استانی به ریاست استاندار به تصویب برسد؟ یا اینکه در سطحی عالی یعنی در ستاد ملی کرونا باید تصویب می‌شد؟

وی خاطرنشان کرد: پاسخ‌ها متفاوت و حتی متناقض بود، بدین ترتیب که ما به درستی ساختاری ستادی برای مدیریت بحران کرونا تشکیل داده‌ایم که سلسله مراتبی از سطح ملی تا سطوح استانی و شهری دارد اما در نظام توزیع اختیارات به درستی تعیین تکلیف نکرده‌ایم و مشخص نیست تصویب کدام مورد در سطوح پایین‌تر کفایت می‌کند و کدام تصمیمات حتماً نیاز به مصوبه ستاد ملی کرونا دارد که مصوبات آن هم سنگ مصوبات شورای عالی امنیت ملی دانسته شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این روشن نبودن نظام توزیع اختیارات، در همین مورد مذکور تناقضی را دامن زد که به آن اشاره می‌کنم، اظهار کرد: در مورد مذکور یعنی پیشنهاد شورای شهر تهران برای تعطیلی حمل و نقل عمومی تا پانزده فروردین، شورای فرماندهی کلانشهر تهران به ریاست دکتر زالی در تاریخ ۷ فروردین ماه امسال مصوبه‌ای داشت که منتشر شد، در آن مصوبه اعلام شده بود تعطیلات ناوگان عمومی شامل مترو، اتوبوس و سرویس ون در کلانشهر تهران انجام پذیرد و ضامن اجرای آن دادستان تهران است، طبیعتاً وقتی چنین صورت جلسه‌ای منتشر می‌شود و به عنوان ضمانت اجرایی از دادستانی نام برده می‌شود، لازم الاجرا است؛ اما در سطوح فوقانی سلسله مراتب ستاد کرونا این امر نقض شد و تعطیلی حمل و نقل عمومی پذیرفته نشد.

وی ادامه داد: حالا این موضوع، امر عاجلی نبود و با اینکه سردرگمی‌ها را دامن می‌زد اما بالاخره چند روزی تا تصمیم گیری و اعلام خبر قطعی فرصت بود، از ما سوال می‌شد اما طبیعتاً من که مسئولیت اعلام مواضع رسمی شورا و اخبار را بر عهده دارم، توضیح می‌دادم که ما پیشنهادات خودمان را ارسال کرده‌ایم، باید دید آیا تصویب می‌شود یا خیر؟

اعطا تصریح کرد: اما در مسأله شب گذشته اینکه برای اجرای طرح ترافیک موضوع از چه قرار بود، واقعیت این است که صورت جلسه شورای ترافیک تهران به تاریخ ٢١ اردیبهشت‌ماه مقرر می‌کند از ۲۹ اردیبهشت اولاً شروع ساعت طرح ترافیک ٨ صبح و خاتمه آن ١۶ عصر برای هر دو محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. در ادامه می‌گوید از ساعت ١۴ به بعد خروج از این هر دو محدوده مجاز است. مقرر شده بود که این طرح از ٢٩ اردیبهشت تا اطلاع ثانوی اجرا شود، تا شب گذشته هم اتفاق متفاوتی رقم نخورده بود، اما دیشب ما شاهد اخبار مبهم و متفاوتی از زبان برخی مقامات مسئول در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بودیم.

وی با بیان اینکه دیشب با دکتر حناچی در این رابطه گفتگویی داشتم، گفت: ایشان به صورت جلسه شورای ترافیک تهران ارجاع دادند یعنی طرح بر همان منوال پابرجاست.اما گویا در ساعات پایانی شب تماسی از سوی یکی از مسئولان عالی رتبه ستاد ملی کرونا با شهرداری گرفته می‌شود و خواهان توقف طرح ترافیک می‌شوند و شهرداری نیز تبعیت می‌کند معنای این کار چیست؟ از یک سو مصوبه‌ای برای اجرای طرح ترافیک از ساعت هشت تا ١۶ با خروج آزاد از ساعت ١۴ وجود دارد و از سوی دیگر بدون اینکه مرجع دیگری یا حتی ستاد ملی کرونا این مصوبه را لغو یا ابتلاء کرده باشد یا حتی مصوبه دیگری به تصویب رسیده باشد، تماسی گرفته می‌شود و اجرای طرح متوقف می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: نباید در موضوعی که تمامی شهروندان با آن مواجه هستند، تصمیم خلق الساعه شبانگاهی بگیریم. وقتی نیمه شب تصمیم‌گیری درباره اجرای طرح ترافیک برای روز بعد تغییر می‌کند پس کی قرار است به شهروندان اطلاع رسانی کنیم؟ دوم اینکه بالاخره ما باید بدانیم بر اساس مصوبات عمل می‌کنیم یا با تماس‌های تلفنی؟ ولو از طرف مقامات عالی رتبه ستاد ملی کرونا.

وی با بیان اینکه اعضای ستاد ملی کرونا از ابتدای شیوع این ویروس متحمل زحمات بسیاری شدند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد این مشکل که از ابتدا وجود داشته یعنی روشن نبودن محدوده اختیارات هر سطح و اشکال در نظام توزیع اختیارات باید حل و فصل شود و گرنه ممکن است باز هم با مواردی از این دست که شهروندان را بلاتکلیف می‌کند مواجه شویم.

کد خبر 425643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.