محله‌ای ترین شهر جهان در سرزمین ماتادورها

استراتژی جدید اسپانیا ترافیک خودرویی را تنها به خیابان‌های بزرگ محدود خواهد کرد و کاهش چشمگیر آلودگی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی بارسلونای اسپانیا اهداف بلندپروازانه‌ای را برای کاهش تردد از طریق خودرو در پیش گرفته‌اند. از آن‌جا که اخیراً آلودگی صوتی و هوایی در این شهر به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است، مسئولان تصمیم گرفته‌اند طرح‌هایی را برای کاهش تردد خودروها به میزان ۲۱ درصد در پیش گیرند. از سوی دیگر، مقامات ارشد شهری قصد دارند حدود ۶۰ درصد از خیابان‌هایی را که هم‌اینک مورد استفاده خودروها است، به روی تمام وسایل حمل و نقل موتوری ببندند و آن‌ها را به "فضاهای شهروندی" تبدیل کنند. این طراحی قرار است به وسیله احداث محله‌های خودکفا به مرحله اجرا در آید؛ در محله‌های خودکفا فضاهای شهری به منظور افزایش نشاط شهروندی از نو طراحی می‌شود.

طرح فوق قرار است در یکی از محله‌های اسپانیا به نام Eixample اجرا شود که این منطقه به گونه‌ای طراحی شده است که جمعیت در آن به طور یکسان در همه جا متراکم است و مملو از بلوک‌هایی ساختمانی است که هر یک در فضایی سبز احاطه شده است. اخیراً تردد خودروها در این منطقه به طور بسیار چشمگیری افزایش یافته است و هوای منطقه را، که روزی به عنوان یکی از پاک‌ترین و سالم‌ترین مناطق بارسلونا شناخته شده بود، به بدترین شکل ممکن تحت تأثیر قرار داده و آلوده کرده است. بارسلونا از جمعیتی بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تشکیل شده است که بر پایه پژوهش‌های انجام شده، آلودگی هوا به تنهایی باعث مرگ حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر از مردم این کلانشهر در سال می‌شود.

در مطالعه‌ای که توسط گروهی از دانشمندان محلی انجام شد، با دستیابی به سطح استاندارد دی اکسید نیتروژن کشورهای اتحادیه اروپا می‌توان در هر سال از تعداد هزار و ۲۰۰ مرگ ناشی از آلودگی هوا در بارسلونا پیشگیری کرد. از سوی دیگر ترافیک خودرویی باعث افزایش آلودگی صوتی برای شهروندان شده است به طوری که ۶۱ درصد از این افراد در وضعیتی با سطح صدایی بسیار بالاتر از حد استاندارد زندگی می‌کنند. مقامات رسمی بارسلونا اظهار کرده‌اند که علاوه بر عواملی که تا کنون ذکر شد، تصادفات جاده‌ای، سبک زندگی بی تحرک و کمبود فضاهای سبز از دیگر دلایلی است که آن‌ها را به سمت ایجاد تحول در منطقه سوق داده است.

برنامه‌ریزان کلانشهر بارسلونا در نظر دارند در طرح پیشنهادی خود، از طریق مداخلاتی تدریجی تغییراتی در زیرساخت‌های موجود به وجود آورند و مناطقی خودکفا ایجاد کنند که مدیریت ترافیک از طریق تغییر علائم خیابانی و مسیرهای اتوبوسرانی در رأس برنامه‌های آن‌ها قرار دارد. محله‌های خودکفا کوچک‌تر از یک منطقه شهری و البته بزرگ‌تر از بلوک‌های ساختمانی معمولی خواهد بود اما از آن‌جا که تمام امکانات یک شهر کامل را در بر خواهد گرفت، "محله خودکفا" نامیده خواهد شد.

اولین پروژه ایجاد محله‌های خودکفا در منطقه Eixample احداث خواهد شد. هر محله تعداد ۹ بلوک را در بر خواهد گرفت و تردد خودرو، اسکوتر، کامیون و اتوبوس تنها در محیط‌های اطراف محله امکان‌پذیر خواهد بود. تنها ساکنان و کارکنان منطقه مجاز خواهند بود از خودروهای شخصی آن هم با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت در خیابان‌های محله تردد کنند.

مقامات رسمی بارسلونا در نظر دارند با اعمال استراتژی‌های فوق به اهداف بلندپروازانه خود، یعنی کاهش ۲۱ درصدی استفاده از خودرو و افزایش چشمگیر تردد از طریق دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و حمل و نقل عمومی تا دو سال آینده دست یابند. احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری به طول ۳۰۰ کیلومتر و یک شبکه اتوبوسرانی که تنها از چند مسیر مستقیم عبور خواهد کرد، نیز در رأس برنامه‌های شهردار بارسلونا در رسیدن به هدف خود قرار دارد. از آن‌جا که بارسلونا شهری مدیترانه‌ای است، ساکنان آن مدت زمان زیادی را به صورت پیاده در داخل شهر می‌گذرانند و به عبارتی خیابان‌ها خانه‌های دوم این مردم به شمار می‌رود.

در نتیجه، فضای پیاده‌روی آن‌ها باید به خوبی طراحی شود تا فعالیت‌های جسمی را برای آن‌ها لذت‌بخش کند و فضاهای سبز آرامبخش را برایشان به ارمغان آورد. مردم باید بتوانند در این فضاها به راحتی با یکدیگر به تعامل بپردازند، دوچرخه‌سواری کنند و به دیگر فعالیت‌های جسمی نظیر دوچرخه‌سواری بدون ترس از تصادفات جاده‌ای یا سروصداهای ترافیکی مشغول شوند. مقامات رسمی بارسلونا با در نظر گرفتن تمام این مؤلفه‌ها برای افزایش نشاط شهروندی در نظر دارند به زودی ایده خود را در Eixample و سپس در بسیاری از مناطق دیگر بارسلونا پیاده کنند و آن را به عنوان یک استراتژی منحصر به فرد به تمام معماران جهان معرفی کنند.

کد خبر 425580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.