۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
شرایط آزاد شدن وثیقه چیست؟

در خصوص دیه با توجه به ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی دیات قابل گذشت هستند و در صورت گذشتِ شاکی می‌توان وثیقه را آزاد کرد و در صورت عدم گذشت شاکی پس از پرداخت دیه می‌توان وثیقه را باز پس گرفت.

به گزارش ایمنا، در اینجا سوالی مطرح است که آیا امکان آزادی به قید وثیقه برای کسی که بدون گواهینامه و بدون بیمه نامه در هنگام رانندگی منجر به کما رفتن کسی شده باشد وجود دارد یا صرفاً آزادی باید با رضایت ولی دم باشد؟

در پاسخ باید گفت: اگر مرگ مغزی فرد حتمی شده باشد، در حکم موت است؛ اما سوال شما مبهم طرح گردیده و باید نسبت به پرداخت دیه و حبس قائل به تفکیک شویم.

در خصوص دیه با توجه به ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی دیات قابل گذشت هستند و در صورت گذشتِ شاکی می‌توان وثیقه را آزاد کرد و در صورت عدم گذشت شاکی پس از پرداخت دیه می‌توان وثیقه را باز پس گرفت؛ اما در خصوص حبس اگر شاکی گذشت کند، صرفاً با پرداخت دیه می‌توانید وثیقه را آزاد کنید و در صورت عدم گذشت شاکی با حضور نزد مقامات قضائی برای گذراندن حبس می‌توانید وثیقه را آزاد کنید؛ چه آنکه فلسفه قرار وثیقه تضمین حضور به موقع متهم و دسترسی آسان به اوست و در صورت حضور متهم برای گذراندن حبس دلیلی برای ادامه قرار وثیقه باقی نمی‌ماند.

کد خبر 425527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.