۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۹
دوران حکومت مصدق در فارس

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز از دوران کوتاه حکومت دکتر محمد مصدق بر شیراز روایت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد تنوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "مرحوم دکتر محمد مصدق که در آن ایّام به محمدخان مصدق‌السلطنه پسر وزیر دفتر مستوفی خراسان مشهور بود، از اروپا باز می‌گشت و از راه بوشهر و شیراز عازم تهران بود، وارد شیراز شد و چند روزی در باغ کفشگر اقامت گزید. او که برای تصدی پست وزارت عدلیه¬ توسط دولت مرکزی به ایران فراخوانده شده بود، وقتی که به شیراز رسید، ورود وی مصادف با استعفای فرمانفرما دایی اش شد.

ورود مصدق به شیراز همزمان با بروز ناامنی در شهر و جاده‌ها بود، چنانکه کمتر کسی حاضر به پذیرش حکمرانی فارس می‌شد. اهالی و سرجنبان‌های شیراز از دولت خواستند، که آقای مصدق‌السلطنه والی فارس شود چند روز بعد دولت مشیرالدوله طی تلگرافی، مصدق‌السلطنه را به حکومت فارس منصوب کرد و جواب مرحوم مصدق به تلگرام چنین بود: «قبول این مأموریت موکول به مساعدت و همراهی مؤثر هموطنانم در فارس خواهد بود. اگر آنها با نظرات من موافقت کنند من این خدمت را قبول می‌کنم والا دیگری را برای تصدی این سمت از تهران روانه فرمائید»

مصدق‌السلطنه به دلیل اینکه در اروپا تحصیل کرده بود، به نظم و ترتیب اهمیت بسیاری می‌داد. اولین فرمانی که صادر کرد تعیین اوقات حضور کارکنان در ادارات بود تا ورود و خروجشان به موقع قانونی باشد و این فرمان اولین فرمان الزام آور یا قاعده آمره است که در تاریخ فارس و شیراز کارمندان دولت را ملزم به حضور منظم در محل کار می‌کند.
دوران کوتاه شش ماهه حکومت مصدق السلطنه، با وقایع متعددی در شهر روبرو شد.

هنوز یک هفته از حکومت مصدق نگذشته بود که در روز اول صفر، حلوا فروشی در پشت محله دهبزرگی حوالی دروازه اصفهان، نشسته بود، زنی گلوله توپی پیش او آورد تا در عوض آن حلوا بگیرد. مرد حلوایی میخی در سوراخ توپ فرو کرد که ببیند درون آن چیست، ناگهان گلوله با صدای مهیبی منفجر شد و هفت نفر را ریز ریز کرد.

در همین ایام چند تن از بازرگانان عمده شیراز ورشکست شدند و هر روز هیئتی از تجار و نمایندگان عدلیه با حضور مصدق السلطنه در ارگ برای تصفیه حساب و قرار و مدار تشکیل می‌شد تا علت ورشکستگی هر یک را به دقت بررسی کنند و به صورت عادلانه به انجام کار بپردازند. اتفاق دیگری که در دوران والی‌گری مصدق‌السلطنه افتاد تظاهرات یک بهایی مست بود. طغیانی دیگر شیراز را اینبار نیز به قصد سقوط حکومت فرا گرفت."

کد خبر 425507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.