مجلس مظلوم دهم

مجلس دهم در حالی به پایان کار خود رسیده که تیغ تیز انتقادات بر عملکرد آن فرود آمده و تکاپوی وافری را در افکار عمومی برای دیدن یک سویه نیمه خالی لیوان شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این پدیده تازه‌ای نبوده و در سال‌های جاری نیز به دلیل حکم‌فرما شدن نوعی ناکامی اجتماعی، شاهد خشم متراکم اجتماعی هستیم و شاید بخشی از قضاوت‌های این روزها در خصوص عملکرد مجلس دهم نیز ناشی از همین خشم متراکم اجتماعی باشد.

جامعه ما دچار ناکامی اجتماعی شده است؛ این یک واقعیت بوده و خشمی که این روزها جامعه از‬ خود‬ بروز می‏‌دهد ناشی از همین ناکامی‌ست. بر اساس جدیدترین آمارها، رشد تعداد خانوارها در ایران ۲.۷ درصد است درحالی‌که رشد جمعیت رقمی در حدود ۱.۲۴ درصد را نشان می‌‏دهد و این به معنای یک تغییر اجتماعی و نشانه افزایش تمایل به زندگی مجردی است؛ وقتی که طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور بیش از ۱۱ میلیون جوان ایرانی مجرد داریم که سن متعارف ازدواج را رد کرده‌اند و هرگز ازدواج نکرده‌اند؛ وقتی که بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله، ۲۷ درصد اما نرخ بیکاری کل ۱۱.۷ درصد است‬ جوان ما از ازدواج و اشتغال ناکام می‌ماند.

وقتی که هزینه ماهانه زندگی خانوارهای کارگری سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین می‌‏شود و این میزان با حداقل دستمزد کارگران فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ وقتی که بعد از چهل سال برای اصلاح قانون کار و حذف قراردادهای موقت و امنیت شغلی‌اش پیشرفتی حاصل نشده‬ کارگر ما ناکام می‌ماند.

وقتی که نرخ مشارکت اقتصادی زنان تنها ۱۲ درصد است و حتی با کشورهای خاورمیانه ۱۰ درصد فاصله داریم.؛وقتی که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن بعضاً به ۶۰ درصد می‏‌رسد و بیش از ۲ میلیون زن مجبورند در اقتصاد غیررسمی مشغول باشند و در حاشیه‌های پرخطر اقتصاد غیررسمی اشتغال داشته باشند، ‬ زنان ما ناکام می‌مانند.

وقتی که حجم کالای قاچاق در حال‏‌‬ حاضر سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار است که چیزی حدود یک‌پنجم بودجه کشور است، ‬صنعتگر و تولیدکننده ما ناکام می‌ماند.

از دل همین ناکامی‌هاست که می‏‌بینیم خشم متراکم اجتماعی تولید می‏‌شود؛ از دل همین ناکامی‌هاست که می‏‌بینیم سالیانه ۱۶ میلیون پرونده وارد دستگاه قضائی می‌‏شود؛ از دل همین ناکامی‌هاست که می‏‌بینیم بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، در هشت ماه ابتدایی سال گذشته بیش از ۴۱۶ هزار پرونده نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور ارجاع شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۶.۶ درصد افزایش داشته است. همین ناکامی‌‏ها خود را به شکل موج‌های مهاجرت نشان می‌‏دهد. باید هشدار بدهم اگر جلوی این ناکامی‌‏ها را نگیریم و آن را به امید اجتماعی تبدیل نکنیم، خشم متراکم اجتماعی، ایران و امنیت و ثبات آن را با خود خواهد برد. اگر جلوی این ناکامی‌ها را نگیریم هیچ وقت نیمه پر لیوان دیده نمی‌شود و همواره با جامعه‌ای مواجهیم که تنها به دیدن نیمه خالی لیوان بسنده می‌کند.

اگرچه بخشی از قضاوت‌های این روزها در خصوص عملکرد مجلس دهم ناشی از نوعی ناکامی اجتماعی و به تبع آن خشم متراکم اجتماعی است، اما بخش پر رنگی از آن نیز ناشی از اطلاع نداشتن جامعه از دستاوردهای مجلس دهم است.

حقیقت آنست که اساساً مجلس دهم در شرایط خاصی شکل گرفت، در شرایطی که دو بحران مشروعیت و کارآمدی به تعبیر کارشناسان به عنوان دو ابر بحران استراتژیک پیش روی کشور بود و شش ابر چالش "نظام بانکی"، "بحران منابع آبی"، "بحران‌های زیست محیطی"، "بودجه"، "بیکاری" و "صندوق‌های بازنشستگی" برای ما بحران اقتصادی در پی داشت و شکاف‌ها و آسیب‌های اجتماعی حکایتگر بحران اجتماعی بود، در شرایطی که بحران‌های بین‌المللی به وضعیت ناهنجاری رسیده بود و بحران‌های داخلی که مرکز ثقل آن بحران سرمایه اجتماعی است در وضعیت هشدار قرار داشت. در عصری قرار داشتیم و داریم که به آن عصر انباشت مسئله یا عصر همایندی بحران‌ها می‌گفتند.

عصری که با هیچیک از مجالس گذشته حتی مجلس اول و دوم به لحاظ انباشت و پیچیدگی بحران‌ها قابل قیاس نبود. وقتی که ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس دهم پا به پای آن‌ها در فقدان اصلی‌ترین سرمایه نمادین انقلاب، یعنی آیت الله هاشمی گریستیم، پا به پای آنها از حماسه سرمایه اجتماعی در دو انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و شورای اسلامی پنجم مشعوف شدیم، دل به دل مردم، کاممان از شرنگ دو حادثه ِ ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ و ناآرامی‌های آبان ماه ۹۸ تلخ شد، ترور سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی، پلاسکو و حادثه هواپیمای اوکراینی و حادثه هواپیمای تهران یاسوج ما را در سوگی عمیق و عظیم فروبرد، التهاب روزهایی را تجربه کردیم که داعش به مجلس به عنوان نماد مشروطیت و جمهوریت حمله کرد.

با این همه و با تصویب و بررسی قوانینی چون همسان سازی حقوق بازنشستگان و منع بکارگیری بازنشستگان، حمایت از حقوق معلولان، حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و درآمد پایدار شهرداری‌ها و اصلاح قانون کار، اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و … خستگی از تنمان رفت و احساس گشایش کردیم، گرچه برای نظارت بر حسن اجرای آن هنوز هم بیمناک هستیم.

در حال حاضر با پدیده‌ای به نام تورم کیفری مواجهیم و این ناشی از تورم قانون است. نکته جالب این است که با گذشت حدود ۱۱۰ سال از تأسیس نهاد قانون‌گذاری در ایران، حدود ۱۱ هزار قانون تصویب شده اما فرانسه با حدود ۲۰۰ سال سابقه نهاد قانون‌گذاری دارای ۲۸۰۰ قانون است که به خاطر همین تورم قانون، در حال حاضر شاهد تورم کیفری نیز هستیم؛ وجود بیش از ۱۸۰۰ عنوان مجرمانه و بیش از ۱۸ میلیون پرونده بر روی میز دادگستری در کشور خود شاهد این ادعا است.

مجموعه این شرایط و تحلیل‌ها ما را به این نکته رساند که در مجلس دهم به جای موفقیت‌های کلان و دست نیافتنی، به دنبال موفقیت‌های کوچک و دست یافتنی باشیم و به جای آنکه تورم قانون و تورم کیفری را بیشتر از این کنیم، به دنبال به سرانجام رساندن قوانین روی میز مانده برویم و از این حیث مجلس دهم کارهای بزرگی انجام داد.

مجلس دهم مجلس مظلومی بود. این مظلومیت به زعم من به دلیل دو امر حادث شد؛ نخست به دلیل محدودیت امکانات برای حل مسائل کشور و وجود شش ابر چالش اقتصادی و موانعی که این بحران‌ها بر سر راه مجلس برای اجرایی کردن قوانین می‌گذاشت. تنها یک قلم از این بحران‌ها، بحران صندوق‌های بازنشستگی بود که باعث عدم اجرای کامل قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان شد. دومین دلیل وجود بحران‌هایی مانند خروج دولت آمریکا از برجام، ناآرامی‌های دی ماه ۹۶، سیل‌های سال ۹۸، ناآرامی‌های دی ماه ۹۸ و شیوع بیماری کرونا شرایطی را حادث کرد که راندمان مجلس دهم را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار داد.

با این همه موفقیت‌های کوچک در این مجلس کم نبود. موفقیت‌هایی که برای من انگیزه‌ای شده تا با توجه به اهمیت نهادهای میانی در روند تصمیم سازی و سیاستگذاری، همچنان به عنوان یک کنشگر سیاسی و اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهم و این کورسو امید را به قدر وسع روشن نگه دارم.

میراث کشوری و استانی مجلس دهم در حوزه تقنینی و نظارتی

ردیف

نوع دستاورد

جغرافیای دستاورد

عنوان قانون

جامعه هدف قانون

هدف قانون

مرحله قانونگذاری

۱

تقینینی

کشوری

همسان سازی حقوق بازنشستگان

کارگران بازنشسته و

مستمری بگیران

بهبود وضعیت سبد هزینه خانوار بازنشستگان

تخصیص بودجه برای اجرای قانون

اصلاح قانون کار

کارگران

امنیت شغلی کارگران

در حال بررسی و تصویب جزئیات

اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری

کارمندان قراردادی و پیمانی

کاهش تبعیض‌های شغلی

در حال بررسی تصویب جزئیات

منع بکارگیری بازنشستگان

جوانان

کاهش میانگین سن مدیریتی کشور و جلوگیری از هدررفت سرمایه انسانی

در مرحله اجرا

لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها

شهرداری‌ها

ایجاد توسعه پایدار شهری و جلوگیری از تراکم فروشی

در حال بررسی و تصویب جزئیات

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

ایثارگران

حمایت از فرهنگ ایثار و شهادت

در مرحله اجرا

قانون حمایت از حقوق معلولان

معلولان

توان افزایی معلولان

تخصیص بودجه برای اجرای قانون

اصلاح قانون حمایت از خانواده

خانواده

حمایت از حقوق زنان مطلقه

در مرحله بررسی

قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان

مبارزه با کودک

آزاری

بررسی شورای نگهبان

قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

فرزندان مادران ایرانی

کاهش کودکان کار و کودک همسری و کودکان بازمانده از تحصیل

در مرحله اجرا

طرح رتبه بندی معلمان

معلمان

توان افزایی معلمان

در مرحله اجرا

تعین تکلیف استخدام معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی

معلمان حق التدریسی

رفع تبعیض‌های شغلی در آموزش و پرورش

در مرحله اجرا

لایحه منع خشونت علیه زنان

زنان

مبارزه با خشونت‌های خانگی

در حال بررسی در کمسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی

قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزده دیدگان ناشی از آن

زنان بزه دیده

مبارزه با اسید پاشی

در مرحله اجرا

طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران

کودک همسران

مبارزه با کودک هسمری

در حال بررسی در فراکسیون زنان

۲

اجرایی / نظارتی

استانی

مصوبه تشکیل ستاد احیای زاینده رود در هیأت دولت

مردم اصفهان

احیای مدیریت طبیعی، اجتماعی و سیاسی آب در بحران زاینده رود

تخصیص بودجه ستاد

پیگیری‌ها برای تسریع ساخت تونل سوم و سد تونل سوم و پنج برابر شدن اعتبارات تخصیصی به تونل سوم

مردم اصفهان

ورود ۲۵۰ میلیون مترمکعب به حوضه آبریز زاینده رود

در مرحله اجرا

پیگیری تخصیص اعتبارات سد تونل سوم در بودجه

مردم اصفهان

ورود ۲۵۰ میلیون مترمکعب به حوضه آبریز زاینده رود

در مرحله اجرا

تسریع پروژه توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و رفع موانع ارضی و اعتباری آن

مردم اصفهان

احیای اقتصاد گردشگری در اصفهان

توسعه و تملک اراضی و تخصیص ردیف بودجه

تسریع در انجام پروژه کنارگذر شرق اصفهان و رفع موانع اعتباری آن

مردم شرق اصفهان

کاهش آلودگی هوای اصفهان

توسعه شبکه حمل و نقل استان

در مرحله اجرا

تسریع در انجام قطار سریع السیر تهران – اصفهان

مردم اصفهان

کاهش آلودگی هوای اصفهان

توسعه شبکه حمل و نقل استان

در مرحله اجرا

تسریع در تکمیل ورزشگاه نقش جهان و رفع موانع اعتباری آن

مردم اصفهان

تبدیل اصفهان به قطب صنعت ورزش

در مرحله اجرا

پیگیری تخصیص اعتبارات ملی به پروژه مترو اصفهان

مردم اصفهان

کاهش آلودگی هوای اصفهان

توسعه شبکه حمل و نقل شهری

در مرحله اجرا

پیگیری اجرای مصوبات توسعه اشتغال روستایی از منابع صندوق توسعه ملی

مردم بخش‌های شش گانه شهرستان اصفهان

توسعه روستایی

جلوگیری از مهاجرت‌های شغلی به مرکز استان

در مرحله اجرا

** نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم

کد خبر 425480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.