شهر آسیاب‌های بادی؛ زیست‌پذیرترین شهر جهان

پایتخت، بزرگ‌ترین شهر و مرکز جذب گردشگر هلند، آمستردام، شهری است دارای کیفیت زندگی باورنکردنی و بسیار بالا که آن را در زمره زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند حجم زیاد گردشگر آمستردام را به کلی اشباع کرده و تا حدی آزاردهنده محسوب می‌شود ولی این شهر هرگز مردم را از بازدید از یا زندگی در خود منع نمی‌کند چراکه آمستردام مثل هیچ شهر دیگری نیست.

البته معماری این شهر در سایر نقاط هلند نیز دیده می‌شود ولی آرامش بی‌بدیل و سادگی جاری در شهر در کنار کافه‌های فرهنگی، مسیرهای گسترده دوچرخه‌سواری و میراث باشکوه هنری باعث می‌شود که مقاومت در برابر بازدید از آن غیرممکن باشد.

در هر شهری زیرساخت‌ها، پایداری، خدمات بهداشتی و استانداردهای سلامتی، اقتصاد مقاوم، تنش سیاسی، ایمنی شخصی، مسکن و خدمات شهری، آموزش و پرورش و کیفیت آب و هوا، فرهنگ و محیط زیست همچنین کیفیت و هزینه زندگی، امکانات تفریحی، پایین بودن میزان جرم و جنایت و دسترسی آسان به ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی از محورهای مهم زندگی است.

آمستردام تمامی این ویژگی‌ها را دارد. این شهر با تاریخچه‌ای غنی و قدرتمند و ایام درخشان گذشته، معماری‌های باشکوه، کافه‌هایی در امتداد یکدیگر، باغ‌های گل بی‌نظیر، سیستم‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، کانال‌های سراسری آب، موزه‌های بی‌شمار، ویژگی‌های خارق‌العاده معماری و فرهنگی و غیره، در آموزش و پرورش و قدرت اقتصادی سرآمد است، تجارت پر رونق و فرصت‌های عالی برای سرمایه‌گذاری و توسعه دارد و مانند سایر مدل‌های کسب و کار آینده‌نگر، نوآوری اولویت اصلی آن محسوب می‌شود.

همچنین شهری است که به حریم شخصی احترام می‌گذارد، منحصربه‌فرد و به‌روز بودن را تشویق می‌کند و به شادمانی اهمیت می‌دهد. علاوه بر این، صنعت مد، کیف و کفش، جواهرات و تمامی لوازم جانبی این شهر بر مبنای نوعی ذهنیت سازگاری و دوستداری با محیط زیست طراحی می‌شود. از سوی دیگر آمستردام دارای بخش‌های جنگلی، باغ‌های شهری، درختچه‌های فراوان، چمن‌زارهای باز، دریاچه‌ها و استخرهای بی‌شمار است که امکان تنفس در فضایی با نشاط را فراهم می‌کند. جزایر مصنوعی و محوطه اطراف ایستگاه مرکزی آن نیز با استفاده از ماجراجویانه‌ترین سبک‌های معماری کشور طراحی شده و چهره‌ای جذاب و متفاوت به خود گرفته است.

سفر به و یا زندگی کردن در آمستردام تجربه‌ای بی‌نظیر و باشکوه است. اشیا، داستان‌ها، گنجینه‌ها، آثار هنری و حتی نمایش‌های تخیلی موجود در موزه‌های سراسر این شهر، همچنین طرح‌های هندسی و خطوط منظم و تمیز ساختمان‌های آن که توصیف کننده نوعی پنهان‌کاری در عناصر ساختاری بناها است از تاریخ طولانی و هنری برجسته آن خبر می‌دهد و کاخ سلطنتی یا تالار شهر آن نمایشی باشکوه از برتری تجاری و قدرت مدنی آمستردام محسوب می‌شود.

این شهر در شرایط فعلی و با توجه به فراگیری جهانی کووید -۱۹ با اعمال تمامی شرایط اعلام‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اقدام به ایجاد گلخانه‌های "قرنطینه" خصوصی و صمیمی کرده و بدین‌ترتیب تجربه‌ای جدید از ارتباط و اتصال مردم در محیطی امن برای صرف ناهار در کنار هم را فراهم آورده است.

کد خبر 425470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.