۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
چند خاطره از عید فطر

رئیس شورای شهرستان ری، به مناسبت عید فطر، از سنت‌های روز عید روایت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن خلیل‌آبادی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "عید فطر یکی از اعیاد مهم و بزرگ ما مسلمان به شمار می‌آید؛ همه مسلمانان به ویژه ما مردم ایران زمین خاطرات فراوانی را از این عید در ذهن نگاه داشته‌ایم.

اولاً یکی از دغدغه‌های همه مردم اعم روزه دار و غیر روزه‌دار مبلغ فطریه و کفاره هر فرد و عائله تحت تکفل او بوده و هست و همه مترصد تهیه این مبلغ و کنار گذاشتن آن یا در لابه‌لای صفحات قرآن یا در کناری که جدا باشد و مقید هستند این امر تا آخرین شب پس از افطار و قبل از فرارسیدن روز عید اتفاق بیافتد و پیش از ادای نماز عید آن را به مستحقی که می‌شناسند یا به مراکز جمع‌آوری فطریه که تعداد زیادی در سطح شهرها هست، تقدیم کنند.

البته بهترین شیوه پرداخت فطریه پیدا کردن شخصی توسط خود انسان به خصوص در میان اقوام و آشنایان و با حفظ کرامت انسانیِ فرد نیازمند و پرداخت به او است.

بسیاری از مردم بودند و هستند که پرداخت این مبلغ برایشان سخت بوده، در آن زمان‌ها مرسوم بود دست‌گردان می‌کردند، الان هم علمای محترم نظرات ساده‌تری دارند که با مراجعه به ایشان می‌توان مسئله فطریه را حل کرد...

یکی دیگر از خاطرات عیدفطر که همیشه بوده و بعد از انقلاب به خصوص در دهه‌های شصت تا هشتاد پیچیدگی‌هایی داشت این است که رؤیت هلال ماه شوال به تأیید مراجع یا امنای ایشان یا خود افراد برسد که گاهی اختلافات فراوانی وجود دارد.

گاهی عده‌ای روزه هستند، عده‌ای درحال برگزاری نماز عید و عده دیگر هم مبهوت که چه کنند! الحمدلله در سال‌های اخیر این دغدغه کاهش یافته و تقریباً شب عید تا حداکثر نیمه‌های شب رؤیت هلال اطلاع‌رسانی می‌شود و مردم تکلیف خودشان را می‌دانند...

صبح عید صحنه‌های دیدنی جذابی را می‌شد نظاره کرد، عده‌ای همراه با خانواده با فرش و سجاده در دست به سمت محل برگزاری نماز جمعه می‌دویدند.

در برخی اماکن مقدسه به علت کثرت جمعیت گاهی دو تا سه بار مراسم نماز جماعت برگزار می‌شد تا خواب مانده‌ها و جامانده‌ها نیز به این مراسم نماز باشکوه برسند. البته گردش مالی نسبتاً خوبی در این روز برای امور خیریه و اماکن مقدسه به وجود می‌آید که گاهی کار به اختلاف نظر در هزینه‌کرد آن میان امنای مربوطه پیش می‌آید.

بخش دیگری از روز عید فطر مردم در برخی محله‌ها به دیدن بستگانِ افراد تازه درگذشته می‌رفتند که البته این سنت حسنه در دوران دفاع مقدس و بعدها برای پاسداشت مقام شهدا که به منازل آن‌ها مراجعه می‌کردند و یاد شهیدان را گرامی می‌داشتند، رواج یافت.

از دیگر سنت‌های عیدفطر سرزدن به بیماران بستری در منازل یا بیمارستان‌ها است که بسیاری از افراد مقید به این امر بوده و هستند اما امسال بیماری کرونا تمام اجتماعات را تحت تأثیر خود قرار داد و آنطور که اخبار حکایت می‌کنند، بسیاری از اماکن متبرکه، مساجد و شهرها که وضعیت سفید ندارند این نماز بسیار با صفا، پر ازدحام و دارای نوستالوژی خاص در حافظه مردم را برگزار نمی‌کنند.

هرچند باید افسوس خورد که کرونا اجتماعات معنوی که از نیازهای اصلی بشر بوده را به تعطیلی کشانده اما برای حفظ سلامت و بهداشت خود، جامعه و کمک به کادر درمانی کشور که گویا تا کنون هزاران نفرشان بیمار شده و بیش از یکصد نفر از پزشکان حاذق، مجرب و متعهد جان خود را بر سر این پیمان و سوگند خود گذاشته اند، باید از برگزاری نماز جماعت چه در عید فطر و چه در نمازهای واجب و هر اجتماع دیگری خودداری کنیم.

کرونا همچنان هست؛ اگر به سبب مشغله کار و زندگی نمی‌توانیم در خانه بمانیم لااقل وسایل بهداشتی به‌خصوص ماسک را تهیه و فاصله فیزیکی را رعایت کنیم تا مدیون دیگران نشویم. نماز عید فطر مستحب است اما کمک به پیشگیری از انتقال بیماری به افراد حق الناس بوده و واجب است!!! باید بیش از پیش مراقب باشیم…"

کد خبر 425394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.