۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
مریخ فریبنده

آژانس فضایی اروپا تصاویری از سیاره مریخ منتشر کرده است که نشان می‌دهد نگاه کردن به ناحیه‌ای روی سطح آن توهم‌زاست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مارس اکسپرس (Mars Express) یک مأموریت اکتشاف فضا بوده که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) اجرا شده است. مأموریت مارس اکسپرس، کاوش سیاره مریخ و نخستین تلاش مأموریت سیاره‌ای این آژانس است. نتایج این مأموریت تصاویری از ناحیه‌ای در قسمتی از ارتفاعات شمالی مریخ را نشان می‌دهد.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده است که گاهی اوقات ویژگی‌های روی سطح بعضی نواحی سیاره مریخ چشم‌ها را فریب می‌دهد. به طوری که می‌توان گفت نگاه کردن به این نواحی توهم زاست. مشخص کردن این موضوع که این ویژگی‌های سطح سیاره مریخ در کدام قسمت گسترده شده، کار بسیار دشواری است.

تصویر ثبت شده توسط آژانس فضایی اروپا نشان دهنده یک پدیده رایج به نام "توهم دهانه" است که در آن دهانه‌های برخوردی وجود دارد. در بعضی تصایر منتشر شده این گونه به نظر می‌رسد که این دهانه‌های برخوردی گنبدهای بزرگی هستند که قوس آن‌ها به سمت بیننده است، اما زمانی که دوباره به آن‌ها نگاه می‌کنیم، این ویژگی‌ها به صورت فرورفتگی دیده می‌شوند؛ بنابراین تشخیص اینکه سطح سیاره رو به بالا، رو به پایین یا ترکیبی از هر دو است کاری بسیار دشوار است.

بنابر اعلام آژانس فضایی اروپا، سطح این قسمت از سیاره مریخ که متعلق به فلات بسیار بزرگ آتشفشانی "تارسیس" (Tharsis) است، سرشار از صخره و شکاف است. این منطقه به خط استوای مریخ نیز نزدیک است.

کد خبر 425185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.