شهر باید چه مکانیسم‌هایی را برای مقابله با کرونا داشته باشد؟

یک کارشناس فناوری و اطلاعات شهری گفت: محور اصلی هوشمندسازی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این فناوری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا امکان سرویس دهی بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر را از فاصله دور فراهم می‌کند.

ابراهیم خلیلیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دوران پسا کرونا از جهات مختلف قابل بررسی است، چنانچه واکسن بیماری کرونا یافت شود، قطعاً همانند سایر ویروس‌هایی که بشر با آن روبرو بوده، شرایط می‌تواند تا حد زیادی به دوران قبل از کرونا بازگردد.

وی افزود: در مورد ویروس‌هایی مثل ویروس اسپانیایی که سال ۱۹۱۸ مطرح شد و جان ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت نیز همین اتفاق افتاد و به تدریج با پیدا شدن واکسن مشکل مربوط به این بیماری رفع شد.

این کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات خاطرنشان کرد: ساخت واکسن و آزمایش بر روی عوارض آن برای ارائه گسترده واکسن این بیماری زمان بر است و در حالت خوش‌بینانه متخصصان در حدود یک تا یک سال و نیم را برای تولید این واکسن پیش بینی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: چنانچه واکسن کرونا به زودی ساخته نشود و میزان واگیری و فراگیری بیماری همچنان بالا بماند، ناچار هستیم فاصله اجتماعی را به منظور کاهش اثرات این بیماری همچنان رعایت کنیم.

خلیلیان با اشاره به سیاست‌های جدید مطرح شده در این زمینه، افزود: در حال حاضر پیشنهاد می‌شود به جای اینکه به طور دائم در خانه بمانیم، با رعایت نکاتی بیرون برویم؛ رعایت این نکات موجب می‌شود اثرات این ویروس از جمله تعداد مرگ و میر کاهش پیدا کند تا با وجود این ویروس همچنان به زندگی خود ادامه دهیم.

محور اصلی هوشمندسازی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است

وی اظهار کرد: در هر صورت کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است و بر این اساس فاصله اجتماعی باید در اجتماعات بزرگ، مراسم مذهبی و مراسم تفریحی رعایت شود همچنین باید دیدگاه‌ها و راهکارهایی برای رفع این مسائل داشته باشیم.

مسئول تحقیق و توسعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تصریح کرد: محور اصلی هوشمندسازی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این فناوری در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا امکان سرویس دهی بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر، از فاصله دور را فراهم می‌کند؛ شهروندان می‌توانند خدمات خود را در خانه دریافت کنند و کارکنان ادارت و سازمان‌ها نیز به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: شهرداری‌ها وظایف مختلفی دارند و یکی از ارکان اصلی شهر هستند که وظیفه معماری و شهرسازی، ایجاد شبکه راه‌ها و حمل و نقل عمومی و خدمات شهری مثل نظافت فضای سبز را عهده دار هستند، ارتباطات شهروندان با مجموعه شهرداری بسیار زیاد است و خدمات زیادی را از این سازمان دریافت می‌کنند.

خلیلیان خاطرنشان کرد: ارائه بسیاری از این خدمات از جمله دریافت پروانه ساختمان به صورت غیر حضوری ممکن است تا مراجعات شهروندان به شهرداری‌ها به صورت غیر حضوری باشد.

وی تاکید کرد: خدمات الکترونیکی در این راستا حرف اول را می‌زند و با تأمین سامانه‌های خدمات الکترونیکی این امکان برای شهروندان فراهم می‌شود تا برخی خدمات خود را به صورت غیر حضوری دریافت کنند.

مسئول تحقیق و توسعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به استفاده از فناوری‌ها برای رعایت فاصله اجتماعی، افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان آی‌تی، می‌تواند از طریق سامانه‌های نرم افزاری مورد استفاده شهروندان قرار بگیرد و آنان می‌توانند از این سامانه‌ها برای درخواست و انجام خدمات استفاده کنند، برای کارکنان شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز بحث‌های دورکاری مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری نمایش‌ها و جلسات می‌تواند مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات به صورت غیر حضوری برگزار شود و رعایت همه این مسائل می‌تواند به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از تراکم کمک کند.

خلیلیان اظهار کرد: مدیریت حمل و نقل عمومی، قطار شهری و اتوبوسرانی نیز بسیار مهم است و برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی محدودیت‌هایی بر روی آنها اعمال شده است.

شهرداری‌ها در بلند مدت باید مکانیسم‌های مناسبی را جایگزین روش‌های قبلی کنند

وی افزود: سایر وسایل حمل و نقل نیز باید با ظرفیت کمتری به فعالیت خود ادامه دهد تا فاصله اجتماعی رعایت شود، شهرداری‌ها در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت باید مکانیسم‌های مناسبی را جایگزین روش‌های کنونی کنند که قسمتی از آن در حوزه حمل و نقل شهری و معماری و شهرسازی است.

این کارشناس گفت: شهر باید به نحوی ساخته شود تا ارتباطات فیزیکی مردم با یکدیگر به حداقل برسد، در حوزه گسترش شبکه‌های حمل و نقل، چنانچه عابران پیاده تا حد ممکن از دوچرخه استفاده کنند هم به تأمین سلامت شهروندان کمک می‌شود و هم آلودگی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: یکی از معضلات دوران کرونا شهروندانی هستند که از مسکن مناسبی برخوردار نیستند و محل سکونت آنان تراکم جمعیتی زیادی دارد، برای این شهروندان ماندن در خانه برای فواصل زمانی بلندمدت امکان پذیر نیست، بنابراین باید توجه بیشتری به ساماندهی زاغه نشینی و حاشیه نشینی در شهر شده و اقدامات مناسب برای ساکنان این مناطق انجام شود.

خلیلیان تاکید کرد: تمایل شهروندان به استفاده از خدمات الکترونیک و غیر حضوری به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از عوامل مؤثر آموزش است که می‌تواند به صورت عملیاتی و اجرایی بسیار کمک کننده باشد، رسانه‌ها مثل رادیو و تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات و خبرگزاری‌ها در این بخش نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه بحث دیگر تأمین زیرساخت‌های لازم برای استفاده شهروندان است،گفت: دسترسی به اینترنت، پهنای باند مناسب و قابل اعتماد، همچنین دسترسی به فناوری‌هایی مثل وب کم، سیستم‌های تصویری و صوتی، کامپیوتر و موبایل هوشمند کمک بسیاری به استفاده شهروندان از فناوری‌های (ITT) می‌کند.

مسئول تحقیق و توسعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سامانه‌ها باید به راحتی در دسترس شهروندان بوده و به اصطلاح (user friendly) باشد، گفت: بخشی دیگر استفاده از سیستم‌های خدمات دیجیتال است که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند چنانچه امکان ارائه خدمات آنها به صورت مجازی ممکن باشد، آموزش لازم را در محل به شهروندان بدهند و از آنان بخواهند دفعات بعدی از منزل و یا محل کار خود خدمات را به صورت آنلاین دریافت کنند و مراجعه مستقیم نداشته باشند.

وی تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته تجارب خوبی در این زمینه دارند و ما می‌توانیم از تجارب این کشورها در بحث گسترش خدمات دیجیتال و الکترونیک استفاده کنیم، شهرداری اصفهان نیز ارائه خدمات غیرحضوری خود در این حوزه را آغاز کرده است تا با داشتن این برنامه‌ها در این زمینه موفق شود.

کد خبر 425172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.