اپوزیسیون شورایی در سومین سالگرد انتخابات پنجم

حواشی صحن علنی شوراهای رشت، شیراز، تهران و ساری مهم‌ترین عناوین بسته خبری پارلمان شهری را در سومین سالگرد انتخابات شورای پنجم تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته و در یکصد و سی و سومین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز، محمد علی تذروی تنها عضو اصولگرای شورا در نطق پیش از دستور خود انتقادهای شدیدی را علیه شورای شهر انجام داد و در بخشی از سخنان خود گفت: امروز و در آخرین سال شورای شهر تندروی‌های سیاسی آنچنان زیاد شده است که عملاً فعالیت‌های شهرداری و شورا به حاشیه رفته است و برخی دیگر از اعضای دلسوز شورا نیز از این وضعیت بسیار گله مند هستند و حتی در پوشش اخبار فعالیت‌های شورا تبعیض قائل و اقدامات و فعالیت برخی اعضای شورا را انعکاس نمی‌دهند.

او ادامه داد: سیاسی کاری تا آنجا در بدنه شورای شهر نفوذ یافته است که حتی نهاد مردمی یاوران محلات که وجدان و چشم بیدار مردم در مناطق و محلات بودند را نیز آلوده به بازی‌های سیاسی نمودند و این نهاد که با انتخاب مستقیم مردم در محلات تعیین می‌شد از انتخابی به انتصابی تغییر داده شد و بازی‌های سیاسی را به محله و کوچه و پس کوچه‌های شهر کشاندند.

همین سخنان سبب شد تا سعید نظری عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورا شهر شیراز با ایراد بیانه‌ای به نمایندگی از طرف شورا در جلسه هفته جاری اقدام به پاسخگویی نطق تذروی کند که با واکنش او روبرو شد؛ تذروی از رئیس شورا درخواست دفاع از خود را کرد اما موسوی رئیس شورا این کار را در قالب یک نطق پیش از دستور، به هفته آینده موکول کرد.

نظری در بیانیه مذکور مبنی بر اینکه همگان شاهد کمترین همکاری با تذروی در شورای پنجم بوده‌اند، آن را کذب خواند و افزود: ایشان از بدو ورود به شورای شهر شیراز در کمیسیون‌های تخصصی عمران و حمل و نقل، سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، فرهنگی اجتماعی و ورزشی عضو هستند و در کمیته مناسب‌سازی اقتصادی برنامه عملیاتی درآمدزایی از تبلیغات شهری نیز به عنوان نماینده شورا شرکت می‌کند

او در خصوص عملکرد روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز و ادعا و انعکاس نامناسب اخبار تذروی نیز گفت: باید به اطلاع شهروندان عزیز برسانیم که به دلیل حضور ۱۳ عضو، علایق مختلف اعضای محترم و کمبود امکانات، تولید محتوا بر عهده دفاتر اعضا و مطابق استاندارد مشخص گذاشته شده است و تنها انتشار آن در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی توسط روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز انجام می‌شود که متأسفانه محتواهای ارسالی دفتر ایشان یا فاقد استانداردهای لازم بوده و یا اصولاً محتوایی ارسال نکرده‌اند.

نظری اضافه کرد: مواردی همچون بازدیدهای ایشان از مناطق محروم، اظهارات مختلف در جمع یاوران شورا گزارش‌های قرارگاه بهداشتی مقابله با کرونا- روز سپاه- روز شورا- روز شیراز تمام نطق‌های ایشان همواره به صورت کامل و همراه با محتوای ارسالی از دفتر ایشان منتشر شده است.

در ادامه جلسه احمدرضا دستغیب دیگر عضو شورای شهر شیراز به این بیانیه اعتراض کرد و گفت مگر بیانیه شورا نباید به امضای تمام اعضا برسد؟ پس چرا من از این بیانیه بی خبر هستم؟

البته دستغیب از طعنه زدن به سایر اعضا دست نکشید و در جلسه هفته جاری هنگام بررسی نام‌های پیشنهادی که طرح مذکور در صحن علنی شورای شهر مطرح شده بود با انتقاد از برخی از اعضا با استفاده از تعبیر «مزه پرانی کردن برخی از افراد» گفت: هیچ انتظاری از برخی از افراد نیست زیرا از ادبیات فارسی هیچ نمی‌دانند و ذهن آنان پر از معادلات هندسی است.

دستغیب در صفحات اجتماعی خود در هفته اخیر از موج اعتراضی تذروی برای سخن گفتن خود به خوبی استفاده و نسبت به تقسیم وظایف میان اعضای شورای شهر بارها انتقاد کرد.

بوشهر؛ جلسه انتخاب شهردار با ۳ عضو غایب

سیدنورالدین امیری شهردار بوشهر ۲۴ فروردین ماه سال جاری از سوی شورای شهر استیضاح شده بود که پس از گرفتن رأی اعتماد دوباره در سمت خود ابقاء شد اما مدتی بعد از سمت شهرداری بوشهر کنار رفت تا اعضای شورای شهر ناچار به انتخاب شهردار جدید در شرایطی پرحاشیه شوند.

شورای شهر در هفته جاری فردین خورشیدیان، احمد بارگاهی، فرخ بنه‌گزی و اعظم صمصامی چهار گزینه را برای تصدی سمت شهرداری پیشرو داشت که به تشریح برنامه‌های پیشنهادی خود در جلسه علنی پرداختند.

در این جلسه دهدار؛ نصرتی، هاشم‌زاده، دولابی، عبدالله‌زاده و شمشیری حضور داشتند و برزگرزاده، آسایش و توسلی سه عضو غایب جلسه انتخاب شهردار بودند؛ غایبان هرکدام به دلیلی نسبت به ریاست دهدار بر شورا انتقاد داشته و حتی یکی از آن‌ها گزینه انتخاب شده از سوی شورا را از پیش تعیین شده خواند و دو نفر دیگر نسبت به اداره جلسات شورا انتقادهای شدیدی را مطرح کردند.

با این وجود خورشیدیان که پیش از این معاون شهرسازی شهرداری بوشهر بوده در ۱۴ خردادماه ۹۷ نیز در مقطعی به عنوان سرپرست شهرداری بوشهر انتخاب شده بود، با رأی اعضای شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب شد.

ابوذر دهدار رئیس شورای شهر در جلسه انتخاب شهردار با بیان اینکه تاکنون بدعهدی‌های زیادی از اعضای شورای شهر بوشهر دیده، گفت: سه سال دندان روی جگر گذاشته‌ام و بدعهدی‌های زیادی هم دیده‌ام اما سکوت کرده‌ام، مردم آگاه باشند هیچ قول و عهدی با کسی نبسته‌ام اما اگر مجبور شدم خیلی مسائل را بازگو می‌کنم.

او خطاب به اعضای شورای شهر اظهار کرد: مانند اپوزیسیون در شورا نشوید، حالا که نماینده مورد نظرتان را نتوانسته‌اید شهردار کنید دست به هر کاری نزنید هر چند که سعی می‌شود با آبروی من بازی کنید.

اختلافات در شورای شهر بوشهر درحالی شدت گرفته که شهردار پیشین این شهر علت استعفای خود را اختلاف میان شهرداری و شورای شهر می‌دانست.

رشت؛ فریب شهردار را خوردیم

تأخیر در پرداخت حقوق کارگران حجمی، عدم نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکار تأمین کننده نیروهای حجمی خاطی و تسویه حساب‌های سفید امضا و قصور در پرداخت حق بیمه و سایر موارد، تأخیر در پرداخت حق بیمه اجباری و عدم اجرای مفاد سند راهبردی و برنامه عملیاتی بهبود آسفالت معابر شهر رشت و اجرای غیرفنی عملیات لکه‌گیری، عدم ارسال تفریغ بودجه سال ۹۸، استفاده از عبارات و الفاظ نامناسب در جلسات و عزل و نصب‌های کوتاه مدت و شائبه‌دار در مناصب کلیدی شهرداری، تنها بخشی از سوالات اعضای شورای شهر رشت از شهردار بود که سبب حضور او برای پاسخگوی به اعضا در صحن علنی شد.

حاج محمدی به ۱۴ سوال شورا پاسخ داد و در انتهای جلسه از ۱۱ رأی مأخوذه از اعضای شورای شهر رشت، هفت عضو از پاسخ‌های شهردار رشت قانع شدند و چهار نفر نیز قانع نشدند و در نهایت طرح سوال شهردار رأی نیاورد.

انتقادات اعضای مخالف شهردار در شورا نیز در نوع خود جالب بود، فرهام زاهد عضو شورا در این جلسه مدعی شد با سوال از شهردار منافع او به خطر نمی‌افتد و امروز به‌هیچ وجه از جواب‌های شهردار رشت قانع نشده است.

او گفت: از مردم شهر رشت برای انتخاب حاج محمدی عذرخواهی می‌کنم زیرا در انتخاب ایشان اشتباه کردم و می‌دانم که از این پس دوستان من در شهرداری از کار برداشته می‌شوند.

زاهد تصریح کرد: همه ما پذیرفتیم که با مردم روراست و صادق نبودیم و یک سال فرصت داریم که طوری عمل کنیم که لااقل در پایان دوره بگوییم حداقل بخشی از این دوره شورا و کار خود را با مردم صادق بودیم.

امیرحسین علوی دیگر عضو شورا بود که گفت: برای خودم متأسفم زیرا احساس می‌کنم فریب حرف‌های شهردار در زمان انتخاب او را خوردم و بدون توجه به تماس‌ها و صحبت‌های دیگران به حاج محمدی رأی دادم.

علوی خطاب به شهردار با اشاره به اینکه از شما خواستم سر حرف خود بایستید زیرا اگر باج دادن را شروع کنید سرانجامی نخواهید داشت و اضافه کرد: از همان ابتدا افراد را در سمت‌هایی که باید برای شهرداری ایجاد درآمد می‌کرد را عزل و نصب‌های کوتاه مدت کردید و نوع مدیریت درآمد شما محل اشکال است و می‌خواهم بدانم چرا یک شهردار برای بقای خود حاضر است تن به هر کاری دهد.

عضو شورای شهر رشت به پرداخت مبلغی هنگفت از سوی حامد عبداللهی، یکی از اعضای شورا به شهردار برای خرید مسکن اشاره کرد و گفت: چرا برای اسکان، خودتان را بدهکار عضو شورا کردید و چگونه باید افکار عمومی را قانع کنیم که شما را با نیت خیر در این سمت قرار دهیم؛ امروز دین مردمی بر گردن ما است اما حرف‌های عده‌ای در جلسه امروز تعجب‌آور است.

تهران؛ قهر ۳ عضو و عذرخواهی رئیس

در بخشی از جلسه یکشنبه شورای شهر تهران، موضوع تمدید مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای آبرسانی اضطراری شهر تهران همچنین تأمین بخشی از کسری قیمت تمام شده تعرفه آب و فاضلاب مورد بحث قرار گرفت.

برخی از اعضای شورا درخواست کردند که این موضوع به کمیسیون تخصصی بازگشت داده شود تا بررسی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد و سرانجام این پیشنهاد مورد موافقت اعضا قرار نگرفت و کلیات این دستور جلسه در شورا به تصویب رسید.

پس از تصویب کلیات محسن هاشمی رئیس شورای شهر اعلام کرد: پیشنهادی به دست هیئت رئیسه رسیده ولی آن را در صحن بررسی نمی‌کنیم و در جلسه هیأت رئیسه ارزیابی خواهد شد.

این موضوع مورد اعتراض محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی قرار گرفت و اظهار کرد: آقای هاشمی شما نماینده و منتخب ما هستید که رئیس شورا شدید و این اجازه را ندارید که پیشنهادات ما را مطرح نکنید.

هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ گفت: من به‌عنوان رئیس شورای شهر تصمیم می‌گیرم که پیشنهاد مطرح نشود و از شما می‌خواهم جو را متشنج نکنید.

پاسخ هاشمی واکنش تند محمد سالاری عضو شورای شهر را در پی داشت و اظهار کرد: شما حق ندارید بدون ارائه دلیل قانع‌کننده پیشنهادات را مطرح نکنید و این نحوه اداره شورا سنتی است.

در ادامه نیز محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در تأیید صحبت‌های سالاری گفت: اگر قرار است پیشنهادات ما مطرح نشود، ماندن ما در جلسه برای چیست و ما صحن را ترک می‌کنیم

هاشمی در پاسخ گفت: اگر می‌خواهید اینجا ننشینید! با این صحبت هاشمی محمد سالاری، محمد علیخانی و حسن خلیل‌آبادی صحن شورای شهر را ترک کردند.

رئیس شورای شهر در جلسه سه‌شنبه شورا به دلیل این اتفاقات از مردم تهران عذرخواهی کرد.

فردیش؛ عزل غیرقانونی شهردار

اعضای شورای شهر فردیس عصر سه‌شنبه هفته جاری در نشستی با اکثریت آرا محمد خسروزاده شهردار این شهر را برکنار کردند.

خسروزاده چهار ماه پیش با پنج رأی از مجموع ۹ رأی اعضای شورای شهر فردیس به عنوان شهردار این شهر انتخاب شده بود که با ۶ رأی مخالف اعضای شورا برکنار و مصطفی سعیدی سیرایی به عنوان جانشین او انتخاب شد.

علت برکناری خسروزاده عدم احراز شرایط سکونت در فردیس اعلام شده بود با این حال هیربد معصومی، مشاور عالی استاندار البرز با تاکید بر غیرقانونی بودن مصوبه شورای شهر فردیس در خصوص برکناری شهردار؛ گفت: با توجه به اهمیت موضوع و دستور رسیدگی استاندار البرز به معاون عمرانی و همچنین فرماندار این شهرستان، مصوبه غیر قانونی شورا ابطال شده و بدین ترتیب شهردار به کار خود ادامه داد.

تهران؛ احضار عضو شورا به دادسرا

شنیده‌ها حاکی از آن است که محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، به دلیل سخنانش درباره کرونا به دادسرا احضار شده است

این شنیده‌ها با نطق مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا قوت گرفت؛ فراهانی در نطق خود گفت: جناب آقای رئیس جمهور شما عهد و قسم یاد کردید که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشید و ما اعضای شورا نیز قسم یاد کردیم که وظایف نمایندگی مردم را ایفا کنیم لذا چگونه است که برادرمان آقای دکتر محمد جواد حق شناس صرفاً به خاطر ایفای وظایف نمایندگی مردم توسط جنابعالی و برخی دستگاه‌ها با طعنه و توبیخ و احضار رو به رو شده است.

حق‌شناس پیش از این چندین بار از وزارت بهداشت درخواست کرده بود به دلیل لزوم شفافیت آمار مربوط به کرونا به تفکیک استانی اعلام کند. او تیرماه ۹۸ نیز به دادسرای ارشاد احضار و با قرار کفالت آزاد شده بود.

دستگیری دو عضو شورای شهر

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: با تلاش‌های حوزه قضائی بخش رودبار قصران و اقدامات و گزارش وزارت اطلاعات، دو نفر از اعضای شورای شهر، شهردار و احدی از کارکنان شهرداری اوشان فشم و میگون دستگیر شدند.

در این گزارش آمده است در این رابطه تحقیقات قضائی انجام و متهمان این پرونده با قرار متناسب قانونی روانه زندان شدند و تحقیقات تکمیلی ادامه دارد.

کوتاه از شورا:

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد: یکی از کارهایی که از پارسال دنبال می‌شود، تکمیل برنامه‌ها به منظور رسیدن به شهر الکترونیک است. از ۵۲ وظیفه‌ای که شهرداری مشهد در بحث شهرسازی الکترونیک داشته، بخش عمده آن مربوط به حوزه شهرداری است که در منطقه هشت و ۱۲ شهرداری اتفاق افتاده است.

اسفندیار عشوری رئیس کمیسیون مشارکت و سرمایه گذاری شورای شهر ساری: شهردار ساری با شعار مبارزه با فساد در شهرداری ساری شروع بکار کرد. ایشان این موضوع را هم در زمان بررسی گزینه‌های شهرداری در جلسات شورا عنوان کرده بود و هم در مصاحبه‌هایش اما نمی دانم مرادشان از مبارزه با فساد مربوط به دوره مدیریت قبل از خود بوده یا عزم شأن جزم است تا در زمان مدیریت فعلی هم این مبارزه تداوم یابد؛ امیدوارم آقای رجبی و معاونین ایشان دقت لازم را در زمینه موارد ابهام برانگیز موجود داشته باشند تا از تکرار آنها در شهرداری جلوگیری شود و در غیر این صورت مجبورم هر هفته موارد متعددی را در صحن علنی شورا مطرح کنم.

حکمت الله داودی در رئیس شورای شهر قزوین: مرکز پژوهش‌های شورای شهر با حضور سه عضو شورا و سه فرد متخصص و مجرب در امور شهری به عنوان هیأت امنا تشکیل و راه اندازی می‌شود. کمیسیون‌های مختلفی زیرمجموعه این مرکز بوده و موضوعات به صورت تخصصی درآنها بررسی می‌شود.

رضوان سلماسی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان: در راستای ایجاد جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری و معرفی مفاخر شهر، پیگیری طراحی و اجرای مناسب بوستان مشاهیر در دستور کار این کمیسیون تخصصی قرار دارد. جانمایی بوستان مشاهیر در پارک فدک واقع در بلوار آیت‌الله نجفی در راستای ایجاد محور فرهنگی و گردشگری در این منطقه انجام شده است.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد: مرمت قبرستان جوی هرهر، برج و بارو و تابلوهای راهنمای شهر به عنوان طرح‌های مشترک شهرداری و میراث فرهنگی در سال جاری انجام خواهد شد. بافت تاریخی در مرکز شهر یزد به عنوان قلب تپنده‌ی این شهر است که شهرداری یزد توجه ویژه‌ای به این منطقه دارد زیرا هویت و اصالت یزد و یزدی‌ها به نوعی به آن گره خورده است.

کد خبر 425147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.