اعلام زمان و نحوه فروش سهام عدالت+ جزئیات

آغاز ثبت نام کارفرمایان برای دریافت بیمه بیکاری، تدوین بسته یک میلیارد یورویی برای حمایت از صادرات غیرنفتی، تسهیلات ۶ میلیون تومانی برای رانندگان مسافربر برون و درون‌شهری و حمایت صندوق نوآوری و دانش‌بنیان‌ها برای تحقق جهش تولید، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای ابلاغیه مورخ ۹۹/۲/۹ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت و با عنایت به مصوبه مورخ ۹۹/۲/۳۰ شورای عالی بورس در اطلاعیه‌ای زمان آزادسازی فرایند فروش سهام عدالت را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ ۹۹/۳/۶ به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید، پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت (۹۹/۳/۸) از تاریخ ۹۹/۳/۱۰ بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت نیز روز گذشته درباره تاریخ امکان فروش سهام عدالت اظهار داشت: همانطور که رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت اعلام کرد، آخرین تصمیمی گرفته شد این است که دارندگان سهام عدالت تا پایان خرداد ماه امکان فروش ۳۰ درصد از سهام خود رادارند.

وی با تاکید بر اینکه توصیه جدی ما به مشمولان سهام عدالت عدم فروش این سهام استف ادامه داد: مردم توجه داشته باشند که این امکان برای فروش ۳۰ درصد از سهام یک تصمیم برای تسهیل فروش است و نه تشویق برای فروش سهام عدالت.

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اظهار داشت: برای فروش سهام عدالت فقط یک امکانی را ایجاد کردیم که افراد حق انتخاب برای مدیریت سهام خود را داشته باشند و قصدمان تشویق و راهنمایی افراد برای فروش نیست.

فهیمی افزود: تاکید مان بر این است که مشمولان فقط در صورت نیاز ضروری دست به فروش سهام خود بزنند در غیر این صورت مطمئن باشند این سهام در آینده سودده‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به سبد دارایی‌های سهام عدالت، همچنان تاکید می‌کنیم که سهام عدالت دارای حفظ ارزش برای بلندمدت است و هر روزی که نگهداری شود ارزش آن بالاتر می‌رود.

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت یک دارایی بسیار مطمئن است برای حفظ ارزش پول است، گفت: تجربه چند سال گذشته در بورس نشان داده که شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت توانایی حفظ ارزش پول را دارند.

وی تاکید کرد: فروش سهام عدالت بدترین تصمیم است.

فهیمی درباره جزئیات نحوه فروش سهام عدالت در پایان خردادماه گفت: در حال حاضر آنچه که امکان‌پذیر است انتخاب روش مستقیم و غیرمستقیم برای مدیریت سهام عدالت است و دارندگان تا هشتم خرداد ماه وقت انتخاب روش نحوه مدیریت سهام خود را دارند.

وی افزود: مردم باید نسبت به اصلاح دو مشخصه و به‌روزرسانی آن اقدام کنند که این دو شماره تلفن همراه و شماره شبا است. بعد از طی این مراحل بلافاصله آگهی نحوه مراجعه به کارگزاری و مراجعه به بانک‌ها برای فروش اعلامی می‌شود.

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت تاکید کرد: تمام مشمولان سهام عدالت برای فروش سهام خود باید کد بورسی داشته باشند.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

** معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به استراتژی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مستمر مسکن و نامگذاری سال جاری تحت عنوان جهش تولید، امکان مشارکت بخش خصوصی در تولید و عرضه مسکن فراهم شده است.

** وزیر نفت گفت: تولید از میدان گازی پارس جنوبی در سال ۹۲ روزانه ٢٨٠ میلیون مترمکعب بود که این میزان اکنون به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است و امسال نیز ۵۰ میلیون مترمکعب به این میزان افزوده می‌شود.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: فروش دارایی‌های دولت هم با محدودیت‌هایی مواجه بوده که تنها رونق بورس می‌تواند آن را محقق کند. درآمدهای نفتی ضعیف شده و از سویی امکان افزایش قیمت کالاها و خدمات دولتی هم وجود ندارد، بنابراین می‌توان گفت سهل‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای جبران کسری دولت، انتشار اوراق بدهی است.

حسن درودیان در مورد استفاده از اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه سال جاری اظهار کرد: مسئله اصلی و فوری اقتصاد کشور در سال گذشته و جاری، کسری بودجه دولت است که اگر این کسری تأمین نشود با توقف بودجه و برخی پرداخت‌های مهم دولت مواجه می‌شود که علاوه بر آثار اقتصادی؛ موجب بدنامی و بی‌اعتباری دولت در داخل و خارج شده که البته این موضوع هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: همچنین دولت می‌تواند از محل برداشت بانک مرکزی، کسری بودجه خود را تأمین کند که تحت شرایطی و بسته به حجم آن می‌تواند پایه پولی و در نتیجه رشد نقدینگی را افزایش دهد، پس حداقل امکان کاری کرد که دامنه و اندازه این اتفاق محدودتر باشد. در این راستا دولت راه‌هایی دارد که سالم‌ترین آن درآمدهای مالیاتی است و با توجه به ظرفیت، رکود اقتصادی حاکم و توقف کسب و کارها در اثر ویروس کرونا نمی‌توان روی این مورد نیز حساب باز کرد.

**کارفرمایان و خویش‌فرمایانی که پیامک تسهیلات بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا به آنها ارسال شده برای دریافت وام کرونا به سامانه کارا مراجعه کنند.

** نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ۲۹.۸ درصد رسیده که این عدد نسبت به ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

** دولت سوئیس از تخصیص یک بسته حمایتی دیگر به افراد بیکار شده بر اثر شیوع کرونا خبر داد.

دولت سوئیس اعلام کرد برای تأمین مالی مربوط به بیمه بیکاری افرادی که بر اثر شیوع کرونا در این کشور شغل خو را از دست داده‌اند ۱۴.۲ میلیارد فرانک (۱۴.۳ میلیارد دلار) اعتبار دیگر در نظر می‌گیرد. شمار افراد متقاضی دریافت مزایای بیکاری در سوئیس در نتیجه شیوع کرونا به طرز کم سابقه‌ای افزایش یافته و این مساله کار شرکت‌های بیمه گر را دشوار کرده است.

** رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: امکان پرداخت منظم حقوق، یارانه‌ها و اتمام طرح‌های عمرانی مثل گذشته فراهم شده است.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به صدور حکم اعدام برای سلطان خودرو و همسرش، گفت: حکمرانی اقتصادی‌مان به معنای دقیق کلمه بَدوی است.

** مجری طرح زنبورداری کشور گفت: ۹۸ هزار زنبورستان در سطح کشور وجود دارد که حدود ۱۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی را شامل می‌شود و از این کلنی ها در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور تولید شد.

** معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایمیدرو از ۷۲ راهبرد نقشه راه، ۴۴ راهبرد را در اختیار دارد که تا پایان فروردین ماه سال جدید، بیش از ۶۲ درصد از اهداف آن محقق شده است.

** مدیر دفتر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: یکی از راهکارهای تأمین آب در مناطق دارای آب و هوای خشک برای آبیاری کشاورزی استفاده از استخرهای تنظیمی است، از این رو در استان اصفهان تاکنون ۱۲۳ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده است.

مجید امینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش حوادث غرق شدگی افراد به ویژه کودکان و نوجوان در استخرهای کشاورزی اظهار کرد: ۹۹ درصد تلفات جانی در استخرهای با عایق ژئوممبران و در تابستان‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه استخرهای کشاورزی با توجه به نوع استفاده در چهار نوع ژئوممبران، بتنی، آجری، سنگی و سیمانی ساخته می‌شوند، افزود: استخرهای ژئوممبران به رغم مشکلاتی که به وجود می‌آورند مورد استفاده کشاورزان است؛ نصب آسان و فوری، هزینه کمتر نصب، آب بندی صد در صد، کارایی طولانی مدت و نچسبیدن جلبک از جمله دلایل استفاده از استخرهای ژئوممبران است.

** مدیرکل دفتر توسعه خدمات سازمان توسعه تجارت ایران از ارسال بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۹۹ به معاون اول رئیس جمهور ابلاغ خبر داد و گفت: یک میلیارد یورو در قالب این بسته برای اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده در نظر گرفته شده است؛ فرش، خدمات فنی و مهندسی و نیز محصولات دانش بنیان در اولویت است.

**وزارت صمت اعلام کرد: با توجه به هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و پلیس راهور ناجا خودروهای بدون پلاک توقیف خواهند شد.

** مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیامک درخواست شماره حساب برای تأیید شدگان نهایی بیمه بیکاری به زودی ارسال می‌شود.

** معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت برای مقابله با آثار منفی این بیماری برنامه‌های مختلفی در دستور کار خود دارد که شامل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌شود.

** یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسان‌های اخیر در بورس بیشتر ناشی از ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی است که بدون هیچ جهتی به این بازار ورود کرده‌اند.

**مدیرعامل شرکت راه‌آهن از افزوده شدن ۸۸ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان به شبکه حمل و نقل کشور خبر داد.

**معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اعطای تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی با نرخ ۱۲ درصد به رانندگان مسافربر برون و درون شهری با بیمه خویش‌فرما به تصویب رسید.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: دریافت مجوز برای شروع کسب‌وکار به‌صورت میانگین در کشورمان حدود ۷۲ روز زمان می‌برد.

**سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد وزارت صمت توسعه صادرات و مدیریت واردات، مشخصاً ممنوعیت واردات کالاهایی غیر ضروری و مشابه تولید داخلی است.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: این روزها به علت تداوم فشار حداکثری، شیوع کرونا و تعطیلی سه ماهه بسیاری از فعالیت‌ها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده‌های نفتی، تهدیدات جدید آمریکا و… انتظارات تورمی را بالا برده است اما وضعیت امروز بازارها سخت‌تر از تابستان ۱۳۹۷ نیست و ثبات لازم به بازار بر می‌گردد.

** وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تدوین ساز و کاری مناسب برای قیمت گذاری، صادرات فولاد و تولیدات مربوطه از تشکل‌های این بخش دعوت به ارائه پیشنهادات مربوطه کرده که در این ارتباط یکی از تشکل‌ها خواستار عرضه ورق فولادی در بورس کالا، به عنوان مجوزی برای صادرات شده است.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط کنونی ریال به عنوان یک واحد پولی مهجور، هیچ قدرت خریدی در اقتصاد ایران ندارد.

حسین عماره در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در آخرین روزهای دوره دهم مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: حذف کردن چهار صفر از پول ملی کشور اقدامی ضروری و کاربردی برای حل بخشی از مشکلات نظام اقتصادی ایران است اما باید در نظر داشت که با توجه به بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، تأمین مالی این لایحه برای دولت تا حد زیادی سخت و دشوار بوده و نمی‌توان روی عملیاتی شدن آن در سال جاری حساب کرد.

وی با اشاره به مفاد لایحه بودجه سال ۹۹، افزود: بخش زیادی از درآمدهایی که دولت تاکنون برای مقابله با ویروس کرونا هزینه کرده در بودجه ۹۹ پیش‌بینی نشده بود و تأمین مالی لایحه حذف صفرها از پول ملی نیز در بودجه این سال پیش‌بینی نشده و بی‌شک اجرایی شدن این لایحه بخشی از درآمدهای دولت را به خود اختصاص داده و موجب گسترش کسری بودجه در سال جاری خواهد شد.

** یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توقف معاملات گواهی سپرده کالایی سکه در بورس کالا تأثیر موقتی دارد، گفت: در بلندمدت عرضه و تقاضای واقعی بر روند قیمت‌گذاری تأثیرگذار است. این تقاضا نیز توسط دولت یا مقامات دیگر تعیین نمی‌شود.

** رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نطنز گفت: در ایام ماه مبارک رمضان بیش از ۹۰ تن برنج و شکر با قیمت مصوب دولتی در شهرهای نطنز و بادرود توزیع شد.

** معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: محدودیت‌هایی برای خودروهای فاقد پلاک که در پارکینگ‌ها قرا ردارند در نظر گرفته شده و پارکینگ‌ها حق پذیرش خودرو بدون پلاک را ندارند.

** مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: باور داریم که هرچه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزایش یابد، بیشتر وارد عرصه‌های اقتصادی می‌شوند و می‌توانند برای اهداف بلند مدت برنامه‌ریزی داشته باشند.

** یک کارشناس تجارت بین‌الملل گفت: چین به عنوان اصلی ترین رقیب تجاری ایالات متحده در اقتصاد جهانی تلاش می‌کند تا با گسترش استفاده از یوآن در تجارت بین‌المللی، فصل جدیدی در تاریخچه اقتصاد جهان رقم بزند.

فرحناز جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس تعاریف استاندارد ذکر شده در گزارش‌های شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، ارزهای شاخص ارزهایی هستند که از سوی کشورهای مختلف برای داد و ستدهای بین‌المللی پذیرفته شده‌اند و این شورا در گزارش ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی خود، دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن و پوند انگلستان را به عنوان چهار ارز شاخص مبادلات اقتصادی در دنیا معرفی کرده است.

وی افزود: با توجه به بزرگ شدن اقتصاد چین و رقابت تجاری جدی این کشور با ایالات متحده در بسیاری از بازارهای صادراتی کالا و خدمات در سراسر دنیا، ماه گذشته صندوق جهانی پول یوآن چین را هم به سبد ذخایر ارزی خود اضافه کرد و بدین ترتیب پول ملی چینی‌ها به عنوان یکی از شاخص‌ترین ارزهای مورد استفاده در مبادلات تجاری از صندوق صندوق جهانی پول، بانک جهانی و شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد.

** وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دریافت کمک‌های بلاعوض دولت توسط سه میلیون خانوار با حداقل تمکن مالی که در هیچ جایی بیمه نشده، وامی نگرفته یا ماشینی نخریده‌اند خبر داد و گفت: این کمک‌ها در ماه مبارک رمضان دو برابر شده است.

** مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان از پیش بینی و تجهیز تعداد ۵۰ مرکز خرید تضمینی در سال جاری خبر داد.

** رئیس هیئت امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تصمیم حسن مدرس خیابانی مبنی بر انجام ندادن هر گونه عزل و نصبی در وزارت صمت جز با هماهنگی کمیته انتصابات وزارتخانه را دستوری هوشمندانه دانست و گفت: رضا رحمانی ۱۹ ماه به اقتصاد کشور لطمه زد و مدیون ۸۰ میلیون نفر ایرانی است.

کد خبر 425087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.